Advertentie

Snijden in alle overheidslagen

Het aantal gemeenten, provincies en ministeries gaat op de schop. Dat lijkt onvermijdelijk na de presentatie van bijna alle concept-verkiezingsprogramma’s voor de parlementsverkiezingen van 9 juni.

19 april 2010

De rode draad in de bestuursparagrafen van vrijwel alle concept-verkiezingsprogramma’s is dat de gemeente de eerste overheid is en dat die meer taken moet krijgen. De PvdA wil veiligheid, zorg, sociale zekerheid en participatie overhevelen naar de gemeenten. D66 wil de AWBZ, sociale woningbouw, grotestedenbeleid, jeugdzorg en sociale zekerheid decentraliseren. De ChristenUnie ziet liever dat gemeenten voortaan de AWBZ, sociale zekerheid en jeugdzorg voor hun rekening nemen.

 

GroenLinks wil cultuur en een deel van de jeugdzorg overhevelen van provincies naar gemeenten. De VVD gaat het er vooral om het takenpakket van de provincie uit te hollen: jeugdzorg, cultuurbeleid, arbeidsmarktbeleid, onderwijs en daklozenzorg exit.

 

Gemeenten

 

D66 is het meest expliciet in de keuze voor schaalvergroting van gemeenten. De partij van Pechtold geeft gemeenten echter 2 jaar de tijd om zelf met voorstellen te komen voor gemeentelijke herindeling en wil ook dat grote steden met een regiofunctie door fusie groter worden. De PvdA wil geen gemeentelijke herindeling opleggen, maar pleit er voor dat grote centrumgemeenten taken voor een gehele regio op zich nemen. GroenLinks vindt dat kleinere gemeenten moeten fuseren om zo hun grotere takenpakket uit te kunnen voeren. De VVD wil gemeentelijke herindeling van onderop stimuleren. CDA en Christenunie willen gemeentelijke herindeling alleen als gemeenten dat zelf willen. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat ‘opvattingen en belangen van burgers nadrukkelijk meewegen’. De SP gaat nog een stap verder: een referendum is een vereiste.

 

Provincies

 

De vorming van een Randstadprovincie is bespreekbaar voor CDA , VVD , D66 en ChristenUnie. Het CDA wil de herziening van provinciegrenzen in de Randstad koppelen aan de overdracht van taken aan de grote gemeenten. De Christenunie wil de stedelijke agglomeraties in de Randstad een provinciale status geven met bijbehorende bevoegdheden. D66 vindt dat de vorming van een Randstadprovincie de opmaat moet zijn tot vorming van landsdelen elders. De waterschappen gaan op in deze landsdelen. GroenLinks wil de provincies en waterschappen samenvoegen tot maximaal zeven landsdelen. De PvdA wil met haar keuze voor de groeiende rol van centrumgemeenten de rol van provincies afbouwen, tot met name het ruimtelijke beleid. Waterschappen worden uitvoeringsorganisaties van de provincie. De SP is voor het afschaffen van waterschappen, de ChristenUnie pleit voor fors minder waterschappen.

 

Ministeries

 

Ondanks eerdere pleidooien voor minder ministeries van CDA -leider Balkenende en fractievoorzitter in de Tweede Kamer Van Geel, vermeldt het concept-verkiezingsprogramma van de christen-democraten daarover niets. De VVD , Christenunie en GroenLinks daarentegen kiezen voor halvering van het aantal ministers tot zeven of acht.

 

Wat de VVD betreft verdwijnen drie ministers: die voor Ontwikkelingssamenwerking, Wonen, Werken en Integratie en Jeugd en Gezin. De ChristenUnie ziet Binnenlandse Zaken met Justitie samengaan en een nieuw ministerie voor Ruimtelijke Inrichting in plaats van VROM, Verkeer en Waterstaat en delen van Landbouw. GroenLinks kiest voor acht ministers: Algemene en Binnenlandse Zaken; Justitie en Vreemdelingenzaken; Duurzaamheid en Ruimte, Financiën en Economische Zaken; Internationale Samenwerking; Onderwijs, Cultuur en Jeugd; Werk, Sociale Zaken en Emancipatie; Zorg.

 

D66 wil minder ministers en kleinere ministeries. De PvdA wil kabinetsministers met twee ministeries en aparte departementsministers en vindt dat het ministerie moet plaatsmaken voor één Rijksdienst. Hierbij moeten directies gegroepeerd worden rond verantwoordelijke programmaministers.

 

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

W.Wilkens
Zoals de Vice President van de Raad van State schrijft: diagnose ontbreekt en er is een gebrek aan visie.

De patiënt moet eerst nog verder zakken, voordat hij bereid is zich te laten helpen.

Verlos ons van de kwakzalvers!
Ronald van Eerten / manager/adviseur
Bij een bedrijfsmatige kijk naar de bestuurlijke en ambtelijke inrichting en werkwijze van Nederland is het motto van de architect Mies van der Rohe " less is more" onverkort van kracht. De PIOFA functies integraal inrichten en uitvoeren is effectiever, efficienter en kost minder
nick / adviseur
decentralisatie van taken lijkt me een goed idee, dat daar schaalvergroting bij hoort lijkt me niet meer dan logisch
overigens werk ik voor een kleine gemeente
Jan / ambtenaar
Alsof groter altijd beter is. Welnee, alleen maar logger, ontoegankelijker en duurder. Wanneer worden ze bij die politieke partijen nu eens wakker? En ik heb gewerkt bij grote en kleinere gemeenten en weet dus waarover ik het heb.
Paul / projectleider
Is er een patiënt dan?
Alex
Decentralisatie, decentralisatie enz. enz. Meer taken voor de gemeente = meer geld voor de gemeente?

Meer taken voor de gemeente = minder ministeries / rijksambtenaren?

Ik ben en blijf benieuwd, maar weet het antwoord al....
Nico / zzp
Zoland de politiek en de ambtelijke organisaties zelf hun eigen lot mogen bepalen is de kans op succes nihil.
Het is alsof je aan een kalkoen vraag wat hij van kerst vindt. het antwoord is hij vindt het maar niks.
c.wolfs / gepensioneerd
ik sta er altijd van te kijken welke uitstekende verantwoorde en noodzakelijke voornemens de politieke partijen hebben in verkiezingstijd. Het is alleen zo jammer dat zodra de coalitie gevormd moet worden er een totaal verminkt aspect van al die goede voornemens over blijft. Dit is niet goed voor het vertrouwen in de politiek. Nederland is rijp voor een 1, 2, hooguit 3 partijenstelsel. Ik denk dat er dan pas wezenlijk iets verandert. De kiesdrempel moet daarom fors omhoog.
Willem / adviseur ruimtelijke kwaliteit
Schaalvergroting is NIET altijd beter. Voorbeelden te over. Wat mij verbaast is dat in Nederland alles altijd maar weer op de schop moet. Juist dat steeds maar weer veranderen (namen, huisstijlen, wetten, regels etc. etc) kost enorm veel geld en tijd. Veroorzaakt onrust en nieuwe 'kinderziektses'. Beziunigingsronde 1: alleen verbeteren wat effectiever kan en bijschaven wat er is. Je zult versteld staan van wat DAT oplevert.
Andries van den Berg / gemeenteraadslid Leidschendam-Voorburg, SP-fractie
Zaken bij het oude laten kon wel eens voordeliger zijn en minder arbeidsplaatsen vereisen. Denk eens in al die verhuizingen plannen, coordineren en ook nog uitvoeren.
De leeuwen brullen weer om vlees maar als straks de eerste honger weer gestild is doen ze een dutje. Wanneer ze weer honger krijgen - de volgende verkiezingen - begint het gebrul weer opnieuw.
takeshi / Adviseur
Een van de dingen die mij in ambtenarenland opvalt is dat het begin al zoek is. Een administratieve organisatie beschrijving ontbreekt. Om tot een produkt te komen moeten velen mensen een blik werpen, een plasje doen en een krabbel zetten. Wat zou het heerlijk zijn om princes of 6 sigma's of andere verbetersystemen los te laten op het ambtelijke aparaat.
Advertentie