Samen OV aanbesteden scheelt honderden miljoenen
Het openbaar vervoer in Nederland moet per regio worden aanbesteed, zonder onderscheid tussen stoptrein, bus of taxi. Dat is de kern van het OV-plan van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), waarin vervoerders als Veolia, Connexxion, Arriva en Syntus zijn verenigd. Vanaf 2015 kan de besparing tot 215 miljoen euro oplopen, en vanaf 2015 zelfs 375 miljoen euro, aldus het plan.
Nu worden bussen, trams, treinen en andere openbaar vervoermiddelen vaak nog apart aanbesteed. FMN stelt voor per regio bussen, stoptreinen en andere vervoermiddelen samen aan te besteden. De stoptreinen rond bijvoorbeeld Rotterdam worden dan samen met de bussen en de metro aanbesteed.
Politieke agenda
‘Door het opzetten van regionale ov-netwerken kan je de verschillende vervoermiddelen beter op elkaar afstemmen. Dan wordt het pas een echt alternatief voor de auto’, zegt Roos Zevenboom van FMN: ‘We willen nu niet ingaan op specifieke gevallen, maar de discussie op de politieke agenda zetten. Het gaat erom dat je kan investeren in het openbaar vervoer. Dat kan beter als je alles op elkaar afstemt. Dat is goedkoper en beter voor het milieu.’
Intercitynetwerk
In regio’s waar bus en trein al samen zijn aanbesteed werd voor hetzelfde geld meer vervoer geboden. Ook groeide het aantal reizigers daar vaak sterker dan op andere plaatsen. FMN denkt dat door het aanbesteden van de gemeentelijke vervoersbedrijven vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam samen met het andere vervoer in de regio een besparing kan geven van 145 miljoen euro per jaar. En als na 2015 ook het intercitynetwerk wordt aanbesteed kan nog eens 160 miljoen euro per jaar worden bespaard.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Vroeger op de streekbus konden de buschauffers waarschuwen voor overstappers op een andere lijn.
Nu rijden hier Qbuzz ,Veolia en Ariva.
In Rotterdam de RET
Iedereen heeft zijn eigen dienstregeling.
Overstappen van Qbuzz naar Ariva is dus goed plannen.