Advertentie

Johan Remkes: ‘Wat ik deed, hoort niet’

Johan Remkes was drie maanden de enige bestuurder van Limburg. Hij formeerde noodgedwongen zelf een nieuw college en nam de bestuurscultuur op de schop. ‘Ik pas hier niet op de winkel.’

31 juli 2021
vlag-limburg.jpg

Johan Remkes zwaaide drie maanden lang als eenmanscollege de scepter over het gouvernement in Maastricht. Hij formeerde noodgedwongen zelf een nieuw college en nam de bestuurscultuur op de schop. ‘Ik pas hier niet op de winkel.’

Stevig gesprek

Limburg zal weten dat het een Groningse gouverneur heeft. Burgemeester Jos Hessels van Echt-Susteren woont al tien jaar in het naburige Montfort. Een burgemeester moet zich aan de wet houden en verhuizen naar de plaats waar hij burgemeester is, vertelt waarnemend gouverneur Johan Remkes (70) hem tijdens een ‘stevig gesprek’. Een week later staat Hessels’ huis op Funda. Oud-wielrenner Bennie Ceulen uit Berg en Terblijt ontving sinds 2013 meer dan drie ton om de Tour de France naar Limburg te halen. Wat hij voor dat geld heeft gedaan is onduidelijk, maar duidelijk is wèl dat het geen Touretappe heeft opgeleverd. Remkes stopt de betalingen. En o ja, de Nederlandse vlag wappert sinds kort standaard voor het gouvernement aan de Maas. Eerst gebeurde dat op bijzondere dagen en hingen alleen de Europese vlag en de leeuw van Limburg er altijd. ‘Het was mij niet opgevallen, maar ik werd erop geattendeerd.’ “We hebben hier een wat bijzonder regime.” “O, dan gaan we dat bijzondere regime afschaffen.”’

 

Gedrevenheid

Hoewel Remkes na zijn waarnemerschap in Den Haag wilde stoppen met het openbaar bestuur, kon hij na een telefoontje van minister Ollongren van Binnenlandse Zaken geen nee zeggen tegen een nieuwe klus in Limburg. ‘Het is gedrevenheid, betrokkenheid en een verantwoordelijkheidsgevoel.’ Luis in de pels van de Limburgse vriendjespolitiek Joep Dohmen berichtte in NRC Handelsblad in maart van dit jaar dat oud-gedeputeerde Vrehen (CDA) via zijn Stichting Instandhouding Kleine Landschapselementen subsidie van de provincie doorsluist naar zijn eigen bedrijven. Een paar dagen later stappen de CDA-gedeputeerden Koopmans en Mackus op, begin april gevolgd door de overige gedeputeerden én door gouverneur Bovens.

 

Vooringenomenheid

Remkes: ‘Twee gedeputeerden stapten in maart terecht op, maar de andere vijf en de commissaris hadden van mij niet weg gehoeven. Menselijkerwijs begrijp ik het, maar strikt analytisch was het niet nodig geweest. De debatten in de Staten op 2 en 9 april dropen van de vooringenomenheid. De Statenleden hadden moeten wachten totdat alle feiten op tafel lagen. Het debat op de negende had nooit gevoerd mogen worden.’ Als het er op 9 april op lijkt dat een motie van wantrouwen wordt aangenomen, stapt het college op.

 

Gemengde gevoelens

Tien dagen later strijkt Johan Remkes vanuit Groningen in het gouvernement neer. ‘Dan acteer je in de wonderlijke en voor Nederland unieke situatie dat alle bevoegdheden van het college van GS op jou zijn overgegaan.’ Op de winkel passen zit niet in zijn aard, en dat heeft hij dan ook niet gedaan. Omdat de Staten er niet uitkomen, formeert Remkes in juni – geadviseerd door Onno Hoes, maar wel op eigen houtje – een breed college van CDA, VVD, GroenLinks, D66, PvdA en Lokaal-Limburg. Remkes zoekt zelf de gedeputeerden. Het nieuwe college ziet op 2 juli het levenslicht. Remkes kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn wonderlijke rol. ‘Het is op zijn pootjes terecht gekomen, maar wat ik hier moest doen hoort niet. Het stuitte mij als democraat tegen de borst. Maar er was geen alternatief. Er moesten besluiten worden genomen die je als eenhoofdig bestuur niet behoort te nemen. Ik heb in al mijn jaren in het openbaar bestuur niet meegemaakt dat de Staten er op eigen kracht niet in slaagden nieuwe gedeputeerden te kiezen.’

 

Por

Het belangrijkste werk zit erop. Nog een paar maanden en dan kan Remkes terug naar Groningen. De bestuurscultuur behoeft nog wel een por. De parlementaire mores bijvoorbeeld zijn niet om over naar huis te schrijven, vindt Remkes. De Limburgse bestuurscultuur is overigens niet zo rot als een mispel, maar er moet wel ‘een fundament worden gelegd onder de omslag’ in het bestuurlijk denken. Gedeputeerden mogen geen nevenfuncties meer hebben met een directe relatie met de provincie. Een onafhankelijke commissie onderzoekt de bestuurscultuur en integriteitsschendingen en er is een meldpunt ingericht voor integriteitszaken.

 

Afschrikken

En dan is het wachten op de nieuwe gouverneur, die tot 15 augustus kan solliciteren. ‘En hij of zij hoeft niet per se uit Limburg te komen’, zegt Remkes. ‘In de profielschets staat dat de nieuwe gouverneur de unieke Limburgse cultuur een warm hart toedraagt.’ Beter geen Limburger? Remkes: ‘Er lopen uitstekende Limburgers rond en er lopen ook uitstekende mensen buiten Limburg rond. Mijn zorg is dat onvoldoende gekwalificeerde mensen een brief schrijven. Ik hoop niet dat ze zich laten afschrikken door wat hier is gebeurd. In Den Haag heb ik gezegd dat ik als waarnemend burgemeester mensen kon aanmoedigen om een brief te schrijven; dat is mijn houding hier ook.’

 

Lees het hele interview met Johan Remkes in Binnenlands Bestuur nr. 14 van deze week 

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul Walraven / Bezorgde burger
Verhuizing DSM naar Maastricht, toekenning “ verhuissubsidie” en geheimhouding?

Kunt u daar iets meer over vertellen?
De Majjem
Ach jee, nog maar een por en dan een plasje. Het donzen dekbed ligt al klaar.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Democratie is een zwak systeem dat soms een zetje nodig heeft van een sterke man... (neem de democratische volkspartij Korea :-D waar het ook werkt). Den Haag is de volgende klus voor Remkes, waar diverse partijen vooraf aan de verkiezingen al "antie-democratisch" besloten hadden om sommige partijen uit te sluiten in een coalitie. En zo modderen we maar door met onze balsturige politici.
de vries / ambtenaar
Het blijft een malle opvatting om het uitsluiten van samenwerking met bepaalde partijen anti-democratisch te vinden. Het werkt juist het maken van een goede keuze in de hand. Er zijn politieke partijen die op voorhand geen enkele partij uitsluiten; als je dat een goed standpunt vindt, dan stem op die partij. Vind je dat niet, dan stem er niet op. En andersom natuurlijk. Kortom, niks ondemocratisch aan. Er is overigens in Nederland maar één partij geweest waar geen enkele andere partij mee heeft willen samenwerken (in een coalitie) en dat was de Commusitische Partij Nederland. Alle andere partijen, hoe abject de standpunten ook waren, hadden altijd wel een bevriende partij in de Kamer. Dat is nu ook zo.
Hoekstra / Ambtenaar
En nog een leuk feitje: het is de PvdA overkomen om als grootste partij (52 zetels maar liefst) uitgesloten te worden van een coalitie (door CDA en VVD, samen 76 zetels). Dus PVV, FVD en de andere 'slachtoffers van uitsluiting' moeten eerst maar eens de grootste partij zien te worden. Dan hebben ze recht van spreken als aan kant gezet worden.
Els Dohmen
Beste heer Remkes,

U geeft aan: Wat ik deed, hoort niet. Echter soms blijft je niets anders over. Dat een onderzoeksjournalist de zaken aan het rollen bracht is tekenend. Dat er van uit de Staten niet een correcte waarschuwing werd af gegeven, toont hoever het eigen belang (inkomen en voor sommigen macht) voor op staat en niet het belang van de burgers.

Lever je kritiek dan ben je al niet geschikt voor de politiek.

Deze politieke cultuur vindt je ook terug bij gemeenten en andere overheidsinstanties. Maar ook wel landelijk.

Of de onafhankelijke commissie wel zo onafhankelijk is. Hier heb ik mijn vraag tekens bij. Er nemen personen zitting in deze commissie die jaren lang onderdeel uitmaakten van deze vriendjes bestuurscultuur, zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau. Of dit alles dan integer is daar heb ik mijn vraagtekens bij. Ik zelf zal geen reactie doen toekomen aan dit meldpunt. Misschien heeft Joep Dohmen tijd om hierover een gesprek met mij aan te gaan. Een van de onderwerpen zal zijn de randweg bij Nederweert. Hier was de heer Marcus’ bij betrokken.

Rik / journalist
@DeVries For the record:

Pagina van Min. BIZA:

“Uitslag verkiezingen 26 juli 1946

In Amsterdam is de Communistische Partij Nederland (CPN) met 32,02% van de stemmen de grootste partij. In Finsterwolde behaalt de CPN zelfs meer dan de helft van de stemmen.”

En dus werden daar coalities met de CPN gevormd, in tegenstelling tot wat u schrijft.

Page van de Kiesraad:

Op 22 juni 1949 was de CPN in Amsterdam net na de PvdA met 26% van de stemmen de tweede partij. Ook toen leverde die partij wethouders.

Dus “nooit” is onjuist. Lang geleden klopt wel.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
@Lezer, precies. In een democratisch stelsel kies je voor een ideologie, een partijprogramma (hoe goed of slecht die ook is) en niet voor een strategie wie met wie een coalitie wil vormen zoals @DeVries dat voorstelt want dan ben je verkeert bezig. Partijen die dat propageren manipuleren de kiezers.
Gert Toonen
Nu toch alles op de schop gaat daar, kunnen we ermee ophouden - zowel in Limburg als de nationale pers! - te spreken over gouverneur, gouvernement en parlement. Het is een Commissaris der Koning, College van Gedeputeerde Staten en Provinciale staten. Met carnaval mogen ze het in Limburg noemen zoals ze willen, maar ook niet meer dan dat. Alaaf.
Hoekstra / Ambtenaar
@Lezer: ik had moeten schrijven: in de nationale politiek. De CPN had in Finsterwolde de absolute meerderheid en dus was een coalitie niet nodig. De CPN is overigens rap aan de kant geschoven door de rijksoverheid en door een regeringscommissaris vervangen (eigenlijk was Remkes dat ook in Limburg). Overigens, dat de CPN in Amsterdam de grootste is geweest, wil niet zeggen dat ze deel uitgemaakt hebben van een coalitie. Misschien wel.

Maar dan @NIco die vindt dat kiezers gemanipuleerd worden als een partij aangeeft met ze wel en met ze niet wil samenwerken. Nou breekt mijn klomp: een politieke partij die dat van te voren glashelder aangeeft manipuleert de kiezer niet, maar laat zie waar ze voor staat. Ook op het punt van samenwerking. Dat 'manipuleren van de kiezer' noemen is de wereld om zijn kop.
Advertentie