Provincie Friesland faalt
Bij gemeentelijke herindelingen is het wijs om het hoofd koel te houden en zich niet te veel te laten leiden door emoties. Het gaat vooral om rationele afwegingen en degelijke analyses over de na- en voordelen. Heel af en toe zijn er voorbeelden waarbij ook deze gewenste rationaliteit ernstige gebreken vertoont. Een voorbeeld bij uitstek daarvan is de voorgenomen herindeling van Zuid-West Friesland.
Beoogd wordt om een vijftal gemeenten samen te voegen tot een nieuwe gemeente Zuid-West Friesland van ongeveer 80.000 inwoners, met Sneek als bestuurscentrum. Bij het doorgaan van deze fusie kan de Elfstedentocht voortaan voor een groot deel binnen één gemeente worden gereden. Dat is natuurlijk mooi, maar het proces dat aan deze voorgenomen herindeling vooraf is gegaan, vertoont op diverse onderdelen bizarre trekken.
Op het eerste oog lijkt er voldoende draagvlak te zijn bij bestuur en bevolking voor deze fusie. Wie echter goed kijkt naar het proces, moet tot de conclusie komen dat het scheppen van dat zogenaamde draagvlak een hoog overval-karakter heeft gedragen. Zoals gebruikelijk werd het proces ingestoken vanuit de ambtelijke diensten, met de gemeentesecretarissen in een leidende rol. Bij de inspraak is er veel ‘verbaal geweld’ en ‘peptalk’ ingezet van deskundigen, bestuurders en bedrijfsleven.
Met veel aplomb werden eschatologische beelden geschapen van een regio die af zou drijven naar de rand van de afgrond en uit de Europese vaart der volkeren zou geraken. Vanuit bestuurskundige en bedrijfsmatige overwegingen werd er een beeld geschapen van gemeenten die in huidige vorm nauwelijks meer in staat zouden zijn om hun taken naar behoren uit te oefenen. Een deel van deze problemen kan niet worden ontkend, maar het valt op dat de onderliggende analyse sterk eenzijdige trekken vertoont en in ieder geval niet een-op-een leidt naar de nu gekozen oplossing.
Vervolgens valt op dat het provinciaal bestuur van Friesland in dit dossier op de meest hevige wijze heeft gefaald. Het college van GS heeft zich volledig op sleeptouw laten nemen door de bovengenoemde eenzijdige insteek. De Provinciale Staten van Friesland hebben de voorgenomen herindeling dan ook niet van een positief advies voorzien, maar kregen het niet voor elkaar om de ingezette beweging af te stoppen.
Het grootste probleem met deze herindeling is dat bestuurskracht het enige dominante criterium is geweest, terwijl er nauwelijks aandacht was voor de effecten op het politieke stelsel. Met een zekere regelmaat werd naar de bestuurlijke reorganisatie in Denemarken verwezen, maar geheel ten onrechte. In Denemarken is vooral het insulaire karakter maatgevend geweest om politiek-bestuurlijke gemeenschappen te herordenen. In Zuid-West Friesland levert de aanwezigheid van de diverse meren juist een hevige contra-indicatie op.
Door die meren is de samenhang van het gebied en niet in de laatste plaats de onderlinge bereikbaarheid veel complexer dan in welk gebied van Nederland dan ook. In politiek opzicht zal dan ook in grote delen van Zuid-West Friesland de gemeente als politiek stelsel worden opgeheven. Het provinciaal bestuur van Friesland heeft volstrekt onverantwoord gehandeld omdat bij realisatie van deze herindeling het bestuurlijk evenwicht in Friesland volledig zoek zal raken en er eigenlijk zonder nadere analyse en draagvlak moet worden overgegaan tot vergelijkbare herindelingen in de rest van de provincie.
Het provinciaal bestuur draagt een belangrijke verantwoordelijkheid op dit punt, maar heeft in dit dan onvermijdelijke vervolgtraject zijn gezag grotendeels verspeeld omdat er nauwelijks alternatieven zijn. Regering en parlement behoren terughoudend te zijn bij het interveniëren op herindelingen die van onderop tot stand zijn gekomen. In dit geval is er echter alle aanleiding om het provinciaal bestuur en de betrokken gemeenten op te dragen om het huiswerk over te doen en de wetgevingsprocedure voorlopig even stil te leggen. De gemeente Zuid-West Friesland is onverantwoorde herindeling
Douwe Jan Elzinga is hoogleraar Staatsrecht aan de RU Groningen
De gemeenten zijn tot de conclusie gekomen dat er wel erg veel bestuurlijke drukte is en waar het gebied dankzij de meren sociologisch veel samenhang vertoont is het niet zo verwonderlijk dat men elkaar heeft gevonden. Inderdaad gaat de Elfstedentocht door een groot deel van dit gebied. Dat duidt erop dat er veel overeenkomsten zijn tussen de verschillende kernen en het is al heel lang geleden dat water mensen weerhield van contacten. Vandaag de dag leiden in het gebied wegen, waarover bussen en auto’s rijden, op een eenvoudige manier naar de dorpen en steden. Elke inwoner van Zuidwest Friesland komt zo nu en dan wel eens in Sneek. Laten we zeggen minstens zo vaak als iemand gemiddeld op het gemeentehuis moet zijn.
Het getuigt van wijsheid dat de provincie Friesland zich niet tegen deze zelf gekozen herindeling verzet. De VNG vindt dat gemeenten die keuze ook zelf moeten kunnen maken. Dat dit er mogelijk toe leidt dat ook andere gemeenten een vergelijkbare keuze maken is zeker niet uitgesloten. Vermoedelijk is de toegenomen beleidsvrijheid bijvoorbeeld op het gebied van de Wmo en Wwb, maar ook de technologische mogelijkheden om veel dichter bij de burger te komen door internetdienstverlening vaker een reden om te kijken of de eigen schaal nog wel voldoende is. Ik zou verwachten van iemand als Douwe Jan Elzinga dat hij ook dit soort ontwikkelingen beschouwt, om nog maar te zwijgen over de financiële beperkingen waar alle gemeenten de komende jaren mee te maken zullen krijgen.
Voor een inwoner van het gebied wordt het in de nieuwe situatie veel duidelijker waar hij voor of tegen kiest wanneer zijn gemeentebestuurders ook zelfstandig politieke keuzes kunnen maken en niet alles via gemeenschappelijke regelingen in verplichte uitgaven moeten stoppen. Voor raadsleden wordt het ook eenvoudiger om controle uit te oefenen op hun bestuur. Ze kunnen immers weer zelf de kaders bepalen in plaats van bij elke beslissing te zien of het onderwerp in de omliggende gemeenten, waarmee samengewerkt wordt, tot dezelfde conclusies leidt.
Door deze herindeling wordt de gemeente daarom ook niet als politiek stelsel opgeheven, zoals Elzinga nogal boud beweerd, maar juist versterkt. Als VNG pleiten wij voor het decentraliseren van taken naar gemeenten als het gaat om taken waar burgers en bedrijven rechtstreeks mee te maken hebben. De eerste overheid moet de overheid zijn waar burgers makkelijk binnen kunnen komen en waarvan het duidelijk is dat deze er ook werkelijk over gaat. Daarom verdient de herindeling in Zuidwest Friesland de steun van burgers, bedrijven, bestuurders en politici, maar ook van wetenschappers.