Proef op warmte reagerende fietsstoplichten uitgebreid
Gemeente Rotterdam breidt de proef met fietsstoplichten die reageren op lichaamswarmte uit. De pilot heeft zo goed uitgepakt, dat de gemeente de stoplichten ook op andere drukke kruispunten wil plaatsen. Een warmtesensor kan ‘voelen’ dat er veel fietsers staan te wachten en blijft dan langer en vaker op groen.
Gemeente Rotterdam breidt de proef met fietsstoplichten die reageren op lichaamswarmte uit. De pilot heeft zo goed uitgepakt, dat de gemeente de stoplichten ook op andere drukke kruispunten wil plaatsen. Een warmtesensor kan ‘voelen’ dat er veel fietsers staan te wachten en blijft dan langer en vaker op groen.
Fietsplan Rotterdam
De Volkskrant meldt dat het eerste stoplicht in september 2016 op het drukke Churchillplein in Rotterdam werd geïnstalleerd. Fietsers moesten daar soms minutenland wachten op groen licht waardoor er opstoppingen ontstonden en de weg versperd werd voor andere weggebruikers. In het kader van het Fietsplan 2016-2018 van de gemeente werd er daarom geëxperimenteerd met een warmtegevoelig stoplicht. Daarmee had de gemeente een landelijke primeur.
Wachttijd loopt terug
De sensoren zijn kleine bolletjes op het stoplicht die alleen werken tijdens de spits. De lichaamswarmte van wachtende fietsers kan gedetecteerd worden. Bij ongeveer tien fietsers gaat het stoplicht sneller werken en ook langer groen geven. De bedoeling is dat de wachttijd met dertig tot vijftig procent wordt teruggebracht. De ochtendspits bij het Churchillplein is ‘s ochtends van 98 seconden naar 67 seconden gedaald. Voor de avondspits geldt een terugloop in de wachttijd van 100 naar 63 seconden.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Iedere fietser wil natuurlijk het liefst een oplossing, waarbij ten eerste de kans dat je moet stoppen zo klein mogelijk. En pas ten tweede dat je dan zo kort mogelijk wacht.