Advertentie

Populisme

Ik worstel met het begrip populisme. Volgens wikipedia kennen politicologen de volgende kenmerken toe aan populistische politici: (1) afkeer van het partijestablishment; (2) het volk staat op een voetstuk en naar haar wil wordt constant gerefereerd; (3) charismatisch leiderschap; (4) er wordt een beroep gedaan op eenheid en vaderlandsliefde.

05 maart 2010

Opvallend is de depreciatie die wordt uitgesproken over het feit dat met name de PVV populistisch zou zijn – niet alleen door de gevestigde partijen, maar ook bijvoorbeeld door hoogleraren en journalisten. De hoogleraar Paul Frissen heeft er zelfs een heel boek aan gewijd: ‘Gevaar Verplicht’, waarin hij een pleidooi houdt voor ‘aristocratische politiek’.

 

Elites zijn in een politieke orde even onvermijdelijk als noodzakelijk, stelt hij. Het idee dat er één volkswil bestaat, is onzin - want zoveel zielen, zoveel meningen. De populistische partij die zegt die volkswil te vertegenwoordigen, kletst maar wat.

 

Tijdens een bijeenkomst op het ministerie van BZK legde Frissen uit dat zijn angst is dat als een populistische partij aan de macht komt, deze ondemocratische trekken gaat vertonen. Dat wil zeggen: groepen van de bevolking uit gaan sluiten van het politieke proces. Eerst door bepaalde minderheden buiten te sluiten (zoals de Nederlandse Marokkanen) en vervolgens andere groepen die niet passen binnen het (fictieve) beeld dat er bestaat van de doorsnee Nederlander. Bepaalde minderheden zijn dan opeens de vijand geworden van ‘het’ Nederlandse volk – dat overigens helemaal niet bestaat.

 

De geschiedenis heeft laten zien dat een dergelijke ontwikkeling geen fictief scenario is, maar daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Blijkbaar is het creëren van een gemeenschappelijke vijand (en die willen vernietigen), ook een kenmerk van populistische bewegingen.

 

Toch heb ik moeite met het idee dat de PVV in deze klassieke zin populistisch is en – als ze eenmaal aan de macht komt – ondemocratische trekken gaat vertonen. Geert Wilders doet natuurlijk wel zijn best om dat vijandbeeld te creëren, met name over de Marokkaanse gemeenschap. Maar stel dat er géén Marokkaanse gemeenschap in Nederland zou zijn, maar alleen een Chinese of Surinaamse. Zou de beweging van Wilders deze minderheden tot gemeenschappelijke zondebok kunnen maken? Ik denk het niet, want de Nederlandse Chinezen en Surinamers hebben, met behoud van eigen identiteit, een plek gevonden in de samenleving.

 

Daarnaast is het opmerkelijk dat de PVV zich sterk maakt voor vrouwen- en homo-emancipatie en zich keert tergen discriminatie van Joden. Dat is ook niet echt kenmerkend voor populistische partijen zoals die er in het verleden zijn geweest.

 

Wilders valt de Marokkaanse gemeenschap aan op haar lamlendige burgerschap. En valt het politieke establishment aan op het feit dat het daar niets aan heeft gedaan. Is dat populistisch? Ik vind van niet. Is dat gevaarlijk? Hooguit in de zin dat er  - op een onnodig grove manier - stemming gemaakt wordt tegen een hele gemeenschap, terwijl dat alleen zou moeten zijn tegen de uitwassen in die gemeenschap.

 

Maar dat is nog iets anders dan angst hebben dat de beweging van Wilders, wanneer die aan de macht komt, het democratisch proces gaat ondermijnen. Ik verwacht dat niet. Ook al omdat hij dan een absolute meerderheid in de Tweede Kamer moet hebben. En dat is – zo laat de parlementaire geschiedenis van Nederland zien – onhaalbaar. Mocht de PVV met voorstellen komen die de democratische processen in Nederland onderuit halen, dan zullen die voorstellen nooit op democratische manier worden aangenomen. Hooguit via de ondemocratische weg, via een staatsgreep.

 

Wilders als de Pinochet van Nederland? Hoogst onwaarschijnlijk.

 

Paul Lensink

 

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
De problemen met voetbalhooligans zie ik toch ook veelvuldig langskomen.
Het is belachelijk hoe sport op die manier misbruikt wordt met alle kosten van dien.

Niettemin concentreert het probleem vooraf en na een wedstrijd. Het is geen dagelijks probleem die bewoners in wijken met probleemjongeren ondervinden.
Verder is de vraag of drank hier niet de hoofdoorzaak is. Zijn het verder mensen die buiten dat wangedrag op die specifieke momenten, werken en zich verder niet met misdrijven bezighouden?

Via Google en video aanklikken en Pim Fortuyn intikken ziet u een video van bijna 20 jaar terug van het programma de Kloof met een jonge Paul Witteman als presentator. Dat ging over sociale vernieuwing. Een aanrader.
Een professor stelt daar dat werk de criminaliteit niet wegneemt. Hij baseert zich op Amerikaans onderzoek destijds. Opvoeden en normen bijbrengen helpt wel. In dat programma had men het over dezelfde buurten. Het is lijkt wel alleen maar erger geworden en verhard.
Toen sprak een jongerenwerker al over "leuke" banen en liefst nog heel goed betaald ook. Als je geen startkwalificatie hebt voor de arbeidsmarkt wordt dat lastig.
Misdrijven plegen loont dan beter.
Ik denk dat de moeders in die wijken heel wat kunnen doen als zij stoppen die zoontjes, mogelijk vanwege compensatiegedrag, als oogappeltjes te behandelen.
De zusjes doen het goed. Dus moet daar een knelpunt zitten. Des te meer reden dat de overheid ongelijke behandeling niet faciliteert tussen mannen en vrouwen en jongens en meisjes.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Heel goed stuk!

Kun je toch nagaan hoe Fortuyn onrecht is aangedaan, die volkomen correct optrad en geen enkele groep minder rechten wilde geven dan de rest! Wanneer komen daarvoor eens excuses uit het parlement en een borstbeeld op die plek voor de man, die 20 jaar voor zijn dood bewees een visionair te zijn. Alles manifesteert wat ie voorspeld heeft.
Je zou zeggen dat ezels zich niet twee keer stoten aan dezelfde steen.

De zogenaamde progressieven hebben de emancipatie van vrouwen bij de mottenballen gestopt.
Stellen simpel dat onderwijs of werk (participatie) gelijk staat aan integratie.

Partijen menen met hun, al of niet optimistisch gebrachte, visie over de economische toekomst van Nederland, kiezers mee te kunnen trekken en de elementaire basisvoorwaarden voor burgers in een land voorbij te kunnen lopen.
Mw. Halsema zegt warempel in het slotverkiezingsdebat dat de eenheid van de Nederlandse bevolking ook aandacht behoeft daarbij. Jammer dat die notie bij GL zo erg laat komt. Fortuyn hekelde hun houding.

Het volk heeft een beter collectief bewustzijn dan diegenen die het volk representeren.
Dat collectief gevoel, wat te doen of te laten voor algemeen belang, is evolutionair bepaald schijnt het. Dat vermogen (las ik) was er zelfs toen mensachtigen nog in groepen non-verbaal leefden.
De Nederlander bestaat niet zegt men, afgeleid door alle zichtbare en hoorbare verschillen en groot portie wensdenken.

Je zou bij die wat elitaire angsthazen denken dat we als burgers, Het Volk, zijn blijven steken in de tijd van gruwelijke lynchpartijen door gepeupel, zoals bij die arme gebroeders de Wit. Zouden dat soort historische trauma's in het bestuurlijk DNA gaan vastzitten?
Het onderwijs is dan niet al te best, maar het volk van toen is niet te vergelijken met het volk van nu!
S.Ramadhin / beleidsmedewerker
Als ik het stuk lees, dan heb ik toch mijn vraagtekens daarbij: politiek bedrijven op een democratisch manier gaat toch over insluiten van alle groepen en niet over uitsluiten? Je richt je toch op het algemeen belang en niet op een specifiek probleem met Marokaanse jongeren. Hoe staat het met de autochtone jongeren? Waarom moet ik iedere keer als er een voetbalwedstrijd wordt georganiseerd mijn belastinggeld betalen voor de ME die daar staat? Laten we ervoor zorgen dat we alle problemen zichtbaar maken en oplossingen daarvoor aandragen. Om je te focussen op één specifiek probleem komt de samenleving en het algemeen belang niet ten goede.
E. Klokkenluider / ambtenaar
Vreemd! Werkelijk heel vreemd om te veronderstellen dat Wilders geen gevaar voor de democratie vormt. Wilders discrimineert en sluit op grond van inconsequente argumenten een bevolkingsgroep uit. Discriminatie is een aantasting in het hart van de democratie. Waar discriminatie en uitsluiting van bevolkingsgroepen op geloofsovertuiging of vermeende gedragingen toe kan leiden heeft de geschiedenis voldoende bewezen.

Is het dan allemaal onzin wat Wilders zegt? “De Islam is een achterlijke godsdienst die vrouwen onderdrukt en moet worden bestreden” is de mening van Wilders. M.a.w. de vrijheid van godsdienst is ondergeschikt aan bijvoorbeeld het gelijkheidsbeginsel, maar blijkbaar geldt dat dan alleen voor de Islam. Terwijl je op zijn minst kunt constateren dat de SGP evenmin het gelijkheidsbeginsel voor vrouwen erkent, die zou dus ook verboden moeten worden. Er zou een fundamentele discussie gevoerd moeten worden of de vrijheid van godsdienst boven andere grondrechten staat. Het zou van politiek lef getuigen als dat punt nu eens eindelijk uit de weg werd geruimd. Godsdienst is geen vrijbrief voor discriminatie, eenieder die met de bijbel of de koran in de hand het gelijkheidsbeginsel aantast is in overtreding. Dat vastleggen in de grondwet geeft rechtsbescherming aan elke ingezetene van Nederland.

Als Wilders van mening is dat er geen Moslimscholen moeten zijn lijkt het me wijs om ook ander religieus onderwijs af te schaffen. Het feit dat Moslims nu eigen scholen claimen toont aan dat wij ons scholen-systeem op verkeerde gronden hebben ingericht. 1+1 = 2 of je nu Moslim bent of Christen! Religieuze opvoeding is een persoonlijke keuze en geen argument voor de geldverslindende en inefficiënte verdeling van onderwijsmiddelen. De kerk en staat zijn gescheiden, bij onderwijs en kerk zou dat ook zo moeten zijn. Het afschaffen van op religie gebaseerd onderwijs is voor elke Nederlander gelijk. Wie zijn kinderen wil leren dat God de wereld in 7 dagen schiep en dat Allah groot is heeft daar buiten school meer dan genoeg tijd voor, daar hoeft geen Euro belastinggeld aan te worden besteed.
Jan Bos
@e klokkenluider
'Er zou een fundamentele discussie gevoerd moeten worden of de vrijheid van godsdienst boven andere grondrechten staat. '

Die discussie is zeker van belang. Laten we ermee beginnen.

In artikel 1 staat, dat je niet mag discrimineren. Daarbij word nog vermeld in de uitleg dat het vooral gaat over de overheid jegens de burger, niet zozeer de burgers onderling.

Vreemd is dat 'dingen waar je geboren mee word' zoals ras en seksuele voorkeur hier in een adem worden genoemd met 'dingen die je zelf kiest', zoals levensovertuiging of geloof.

Het is discriminatie als je een neger weigert een busrit te maken 'omdat ie zwart is'
maar volgens deze huidige tekst mag je ook een kkk-lid een busrit niet weigeren, puur en alleen, omdat het een kkk-lid is, want dan zou je de kkk 'discrimineren'.

Maar over artikel zes kan je heel kort zijn.

In artikel zes staat namelijk letterlijk: je mag geloven wat je wilt, maar behoudens de wet.

Dus nee: geloven is geen excuus de wet te breken.

Dat zou ook niet kunnen: iemand het 'recht' geven de wet te breken, puur beslist op grond van zijn of haar geloof, dus, ongelovigen dat recht niet geven.

Gelovigen het 'recht' geven op te roepen tot geweld en discriminatie.
Maar ongelovigen niet.

Kijk, dat is nou discriminatie, en dat mag niet van artikel 1.

Oproepen tot geweld mag niet van de wet. En artikel 6 zegt, dat je mag geloven wat je wilt, behoudens de wet.

Het lijkt mij overduidelijk, dat ook gelovigen zich aan de wet moeten houden. En dat 'geloofsvrijheid' geen vrijbrief kan en mag betekenen om de wet te breken.

Daar gaat de hele wilderse volksopstand over: gelovigen staan hier boven de wet, en dat pikt het volk niet langer: die wil gelijke wet voor iedereen, en niet langer steeds meerartikel1vandegrondwetbrekende privileges aan gelovigen uitdelen, zolang diezelfde privileges niet gelden voor ONgelovigen.

Mag wilders oproepen tot geweld? Natuurlijk niet: dat is onwettig. En gelovigen? die hebben geloofsvrijheid! artikel zes! maar: BEHOUDENS DE WET

en mag je oproepen tot geweld van de wet? nee. Dus waarom mogen gelovigen dan de wet breken, waar ongelovigen dat niet mogen?

Waarom discrimineert de overheid de eigen burgers? en noemt ons rassisten omdat wij gelijk behandelt willen worden aan de gelovigen?

De overheid zou geweldloosheid, gelijkheid en vrijheid moeten garanderen. In plaats daarvan staan ze de islam toe geweld te prediken en hanteren, discriminatie te promoten, en onze vrijheden aan te tasten. 'vanwege geloofsvrijheid' 'want gelovigen krijgen alles wat ze vragen, wegens geloofsvrijheid, nee ongelovigen niet, dat zijn onderburgers in eigen land'.

wij willen dat de overheid artikel zes toepast op de islam: geloven staat vrij, de wet breken niet, verbieden dus, die islam.

Stel je voor ik richt een organisatie op, die geweld predikt, hanteert, mensen tot slaven maakt, afvalligen afknalt, en de boel op grote schaal verziekt voor iedereen. Dan zou dat niet mogen!

Maar als ik mijn dan 'profeet' zou noemen? en mij zou beroepen op 'geloofsvrijheid'?

kan de KKK zich ook beroepen op geloofsvrijheid? Kunnen de mensenofferaars van quatzequatl ook rekenen op subsidie van de overheid?

Mogen ongelovigen ook oproepen tot geweld? of mag je van de overheid alleen oproepen tot geweld en de wet breken in naam van 'geloofsvrijheid'?

en dat zou in artikel zes staan? dat je de wet mag breken wegens 'geloofsvrijheid'?

er is een wet in nederland: je mag niet meer lawaai maken dan zoveel decibel in de openbare ruimte. U, ik, iedereen moet ons aan die wet houden. Weet u wie die wet naast zich neer kan leggen? gelovigen. Die kunnen zich beroepen op 'geloofsvrijheid' en dan mogen ze lekker toch wat niemand anders mag: (nog even) genieten van hun privileges.

En waarom pakt wilders alleen de islam aan? omdat alleen de islam islam predikt EN hanteert. Het zijn niet de 'gekken extremisten' in de islam die de boel verzieken: dan zou je er evenveel van heben als in iedere maatschappij.

Nee: het fundament van de islam stinkt. Naar discriminatie, geweld, dwang. En dat willen wij hier niet. En de overheid weigert daar een halt aan toe te roepen.

Maar gunt ons hetzelfde niet eens: discrimineert ons. Maar noemt ons wel: rassisten. Alsof we iets tegen negers hebben. Alsof we hitler zelf zijn.

Alsof WIJ discrimineren, door gelijke wet voor iedereen te vragen. Alsof WIJ oproepen tot geweld. Alsof het erg is dat wij het 'recht' van de islam om mensen te dwingen in de pas te lopen 'aantasten'.

Sgp? dat ze geen vrouwen toelaten in hun clubje is een zeer grof schandaal. Maar ze vermoorden geen vrouwen, die uit de sgp willen stappen. Ze prediken geen geweld. Ze hanteren geen geweld. Je mag uit de sgp stappen zonder voor je leven te hoeven vrezen.

Waarom, als pvv'ers linkse mensen met het geweld van de islam confronteren, komen die altijd terug met 'ja, maar de christenen, die...' die plegen geen geweld.
en dat is een immens verschil.
Advertentie