Advertentie

Knippen in ministeries enorme opgave

Mark Frequin, directeur-generaal Wonen en Bouwen op het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over het opknippen van ministeries.

10 november 2012

Politici realiseren zich onvoldoende wat ze overhoop halen als ze een ministerie opknippen of als ze een ministerie extra verantwoordelijkheden geven of juist afnemen.

Koers wisselt
Dit zegt Mark Frequin, directeur-generaal Wonen en Bouwen op het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) deze week in Binnenlands Bestuur. ‘De baas wisselt, de koers wisselt, de voorwaarden waaronder je het doet. Je wilt niet weten hoe veel tijd en geld het kost om een organisatie te splitsen. We zijn nu net klaar met de laatste resten van de opsplitsing van VROM in de richting van Binnenlandse Zaken. ICT-systemen die zijn omgebouwd, de aanstellingen, de koffiekopjes, alles is anders. Jij gaat daarheen, jij gaat daarheen. Alles moet worden geregeld’, aldus topambtenaar Frequin.
 

Minister op de tandem
Mark Frequin was in zijn carrière topambtenaar op zes ministeries en diende tientallen ministers. Over zijn ervaringen met bewindslieden schreef hij in 2006 het boek Ja minister – nee minister, en eerder dit jaar Met ministers op de tandem. Hij is tevens voorzitter van de Vereniging voor Overheidsmanagement en debatleider bij Reuring!Café, een luchtige talkshow over serieuze zaken van, voor en door ambtenaren.
 

Enorme druk op ambtelijke organisatie

Frequin was bij BZK onder de ministers Spies en Leers nog directeur voor wonen, bouwen en integratie. Dat laatste deel van zijn portefeuille moet Frequin onder Rutte II verhuizen naar Sociale Zaken. Wonen viel bij Rutte I onder de minister van BZK, nu onder de minister voor Wonen en Rijksdienst. Over de voortgaande verkleining van de rijksdienst, zegt Frequin: ‘Ik heb als voorzitter van de Vereniging voor Overheidsmanagement vaker gezegd dat we best aan de slag willen met een kleinere overheid. Dat is geen probleem, maar het is wél een probleem als niet wordt gezegd wát dan anders moet en wát minder moet. De samenleving vindt namelijk dat de overheid kleiner moet worden, maar de hoeveelheid vragen neemt niet af. Dat zet een enorme druk op de ambtelijke organisatie. Ik zou daar graag wat meer balans in zien.’


Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nummer 22, 9 november 2012.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hugo / Ambtenaar
Van maxisteries naar ministeries.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Gewoon ontschotten en één Rijksdienst maken met een super directeur generaal. Tevens alle ministers in één gebouw plaatsen. Dan krijgen we in ieder geval op de meest snelle manier integraal beleid.
Andries van den Berg / gemeenteraadslid Leidschendam-Voorburg, SP-fractie
De Immigratie en Naturalisatiedienst, met 3200 medewerkers, moest van Rutte 1 verhuizen van het Ministerie van Justitie verhuizen naar het Ministerie van BZK, Nu, Rutte 2 moet de IND weer terug naar Justitie.

Hoezo weg gegooid geld ?
O. ten Hove
Uit alles blijkt dat vvd'ers dromers zijn en zichzelf zo goed achten dat het niet in hoofd opkomt dat ze ook eens fout kunnen zitten.



En dan het gezeur 'de hardwerkende' Nederlanders... alsof het winkelmeisje, de vuilnisman, de buschauffeur etc met een laag tot hooguit modaal inkomen geen harde werkers zijn... Echt de vvd zou als een mensvijandige organisatie opgeheven moeten worden...
Roel van Swam / Senior consultant
Het klopt dat wijzigingen in takenpakket veel werk opleveren, maar dat zou deels kunnen worden ondervangen als er meer eenheid komt in de ondersteuning, bijvoorbeeld door één financieel systeem te gebruiken. Een goede stap hierin is de slag die gemaakt wordt in de huisstijl van de rijksoverheid, maar zo iets kan op heel veel gebieden winst opleveren.
Advertentie