Advertentie

Overheid beantwoordt moeilijke vragen sneller

Overheden hebben vorig jaar moeilijke vragen die burgers per e-mail stelden aanzienlijk sneller beantwoord dan in voorgaande jaren. Daar staat tegenover dat ruim vijftien procent geen antwoord gaf op een eenvoudige elektronische vraag, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2006.

09 januari 2008

Dit blijkt uit het jaarlijkse e-mailresponsonderzoek van ICTU, de ICT Uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het onderzoek is gehouden onder alle gemeenten, provincies, waterschappen en ministeries. De instanties kregen van een fictieve burger een eenvoudige vraag toegestuurd over de aanwezigheid en het gebruik van een invalidenparkeerplaats en een meer specifieke over bijvoorbeeld Wmo, watertoets of OV-chipkaart.

 

Bijna tachtig procent van de overheden beantwoordde de ingewikkelde vraag binnen de door ICTU als acceptabel gestelde periode van tien werkdagen. Dit is een toename van 19,1 procent ten opzichte van 2006. Vooral de waterschappen en de gemeenten deden het in 2007 beter dan in het voorgaande jaar.

 

Bij de beantwoording van de eenvoudige vragen lopen deze organisaties juist achteraan. Van de gemeenten beantwoordde nog maar 85,5 procent de eenvoudige vraag binnen dertig werkdagen, een daling van 6,5 procent en de laagste score sinds 2004. De waterschappen deden het met een uiteindelijke respons van 74,1 procent (een daling van 18,5 procent) nog slechter. De ministeries gaven met 76,9 procent weliswaar twee keer zo vaak binnen twee dagen antwoord op de eenvoudige vraag als in 2006, maar dit was onvoldoende om te verhinderen dat de gehele overheid bijna tien procent slechter scoorde.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie