Advertentie

Megakorting gemeenten van de baan

Het regeerakkoord pakt boven verwachting gunstig uit voor het gemeentelijke huishoudboekje. De gevreesde korting van 10 procent op de algemene uitkering blijft uit. Er lijkt zelfs sprake van een voorzichtig plusje.

08 oktober 2010

Tot die conclusie komen financieel specialisten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) na nadere bestudering van het vorige week gepresenteerde regeerakkoord van het te vormen kabinet Rutte/Verhagen. Hoewel het akkoord en de bijlagen zich niet makkelijk laten lezen, valt er volgens de koepelorganisatie uit af te leiden dat er aan het eind van de rit - in 2015 - voor gemeenten een nominale plus gloort van 900 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de jaarlijkse inflatie komt de teller uiteindelijk op (reëel) nul uit. Met andere woorden, gemeenten gaan er onder centrumrechts niet op vooruit, maar ook niet op achteruit.

 

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken pakt het conceptakkoord voor gemeenten ‘niet heel slecht uit’. Met die woorden vatte topambtenaar Grada Lautenbach van het ministerie het akkoord samen. Gijs Oskam van de gemeentelijke koepelorganisatie gaat nog een stapje verder. ‘Het valt erg mee’, zei hij. Beiden gaven in Utrecht op de jaarlijkse Famo-bijeenkomst, een vereniging van middelenmanagers, hun reactie op het conceptakkoord. ‘Het ziet er veel beter uit dan in 2009’, aldus Lautenbach. Oskam vond het zelfs een traktatie waard, zo gunstig is het beeld.

 

Perspectief

 

De VNG kan niet anders dan opgelucht zijn over de uitkomst van de formatie. Eind vorig jaar waarschuwde Binnenlandse Zaken nog voor een korting van 3 miljard euro op het gemeentefonds. De gemeenten zouden daardoor hun algemene uitkering - doorgaans de belangrijkste inkomstenbron - met liefst 20 procent zien dalen.

 

De commissie-Kalden, één van de twintig ambtelijke heroverwegingswerkgroepen, adviseerde het kabinet dit voorjaar 1,7 miljard euro te korten op het gemeentefonds - nog altijd een fors bedrag, maar een korting van ‘slechts’ 10 procent. Met dat kortingspercentage in het hoofd zijn vrijwel alle gemeenten hun meerjarenbegrotingen gaan opstellen (zie volgende pagina’s). Maar nu die meeste daarvan aan de raad zijn gepresenteerd of op zijn minst bij de drukker liggen, verandert het financieel perspectief drastisch.

 

In het regeerakkoord staat weliswaar dat de gemeenten ultimo 2015 met 1,2 miljard euro worden gekort, maar dat is volgens Gijs Oskam slechts het halve verhaal. Tegenover die ‘min’ staat namelijk een ‘plus’ van 900 miljoen euro. Dat is het gevolg van de extra uitgaven die het Rijk de komende jaren doet. Die financiële ruimte komt er door de verwachte groei van de economie, wat weer leidt tot extra inkomsten voor het Rijk.

 

Omdat het nieuwe kabinet de zogeheten ‘samen de trap op, samen de trap af’-systematiek in ere wil herstellen, profiteren gemeenten mee van deze extra bestedingen. De accressen van het gemeentefonds, waar die extra uitgaven toe leiden, staan zwart op wit genoemd in een internetbijlage van de Miljoenennota. Daarin staat een potentiële groei van het gemeentefonds van 2012-2015 (cumulatief) van 0,3 naar 2,3 miljard euro.

 

Exit

 

Oskam houdt een slag om de arm, maar durft te stellen dat de gevreesde korting van 1,7 miljard euro op het gemeentefonds van de baan is. ‘Kalden is exit!’, riep hij. De VNG adviseert gemeenten om vooralsnog ‘geen kaalslag’ te plegen, omdat de komende jaren alleen de koopkracht wordt ingeleverd. Het advies aan de gemeenten is om te wachten met het invullen van verdere negatieve verwachtingen tot het moment waarop de koepelorganisatie een bestuursakkoord met het Rijk heeft gesloten.

 

Oskam verwacht dat zo’n akkoord op zijn vroegst in december gesloten zou kunnen worden. ‘Gemeenten hebben nog even de tijd om aanpassingen te plegen. Er is een zekere remweg tot 2012’, aldus de financieel specialist.

 

Kortingen

 

Als gevolg van de eerder overeengekomen bevriezing van het gemeentefonds van 2009 tot en met 2011, is het financiële plaatje voor het komende begrotingsjaar al lang helder. Grada Lautenbach (Binnenlandse Zaken) wil gemeenten ervoor waarschuwen om niet alleen af kijken naar de accrescijfers, maar ook oog te hebben voor andere zaken in het regeerakkoord die van invloed kunnen zijn op de gemeentefinanciën. Onduidelijk is nog of de gemeenten met verhoudingsgewijs veel eigen inkomsten uit rente, dividend en grondexploitatie een korting op hun gemeentefondsuitkering riskeren. Onderzoek daarnaar loopt nog. Concreter al zijn diverse aangekondigde taakstellingen, zoals op inburgering, de Wsw, de Wmo (140 miljoen).

 

Uit het regeerakkoord vloeien verder onder meer efficiencykortingen voort op de regionale uitvoeringsdiensten (100 miljoen) en het lokaal inkomensbeleid (40 miljoen). Diverse geldstromen als ISV (stedelijke vernieuwing) en locatiegebonden subsidies (230 miljoen) worden beëindigd. Onduidelijk is ook nog wat de gevolgen zijn voor gemeenten van de kortingen op kunst- en cultuursubsidies.

 

Het belangrijkst zijn de fikse decentralisaties die op komst zijn, zoals die van de jeugdzorg in 2015 (efficiencykorting van 300 miljoen) en delen van de Awbz naar de Wmo (140 miljoen). ‘Met name bepalend is hoeveel ruimte departementen geven voor uitvoering van dat beleid op lokaal gebied’, aldus Lautenbach. Hoewel ze erkent dat het totaalplaatje beter uitkomt dan verwacht, spoort ze gemeenten toch aan tot behoedzaamheid. Ook Oskam adviseert gemeenten te wachten met het doorgeven van de kortingsbedragen. ‘De interpretatie van de cijfers moet nog plaatsvinden’, zegt hij. ‘Wacht op het bestuursakkoord.’

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rob Janssens / Concerncontroller Gemeente Doetinchem
Wat een heerlijk bericht voor gemeenten! Als we Oskam mogen geloven gaan we er in het geheel niet op achteruit. Ik zou het graag willen geloven. Maar ik denk dat we onszelf hiermee geen goede dienst bewijzen. Want:
- Het Regeerakkoord gaat uit van 0% loonstijging. Indien dat niet uitkomt, zullen gemeenten tekortkomen met hun uitkering gemeentefonds.
- In het Regeerakkoord is de korting van EUR 6,2 miljard vanwege een kleinere overheid voor een deel boterzacht. Als die niet gerealiseerd worden, dan zullen aanvullende bezuinigingen gevonden moeten worden. Met waarschijnlijk effect voor gemeenten.
- Vooronderstelling van Oskam is dat er de komende jaren een behoorlijk positieve economische ontwikkeling zal zijn. Indien dat wat tegenvalt, gaat zijn verhaal van de stijging van de rijksuitgaven niet op.
- De herijking periodiek onderhoud gemeentefonds zal mogelijk negatieve financiële gevolgen hebben voor gemeenten. Oskam houdt hier geen rekening mee.
- Tenslotte, als ik me goed kan herinneren is EUR 18 miljard bezuinigen door het Rijk slechts de eerste stap in de totaal benodigde bezuinigingen om de rijksbegroting gezond te krijgen en te houden. In totaal moet zo'n EUR 38 miljard bezuinigd worden. Ik heb nog nergers vernomen dat dat niet meer nodig is.

Mijn conclusie is dat Oskam een te rooskleurig beeld schetst van de werkelijke situatie. Hij is te optimist over de toekomst en bagataliseert een aantal belangrijke risico's van het moment. Ik zou gemeenten haast willen oproepen zijn woorden niet al te serieus te nemen. Hoe jammer ik dat ook vind.
Jos Sutmuller
Wat is wijs? De gemeenteraden staan aan de vooravond van de behandeling van de begroting 2011. Er worden pijnlijke bezuinigingsvoorstellen in die begrotingen voorgesteld. En dan komt BinnenlandsBestuur met een bericht dat die bezuinigingen, althans een groot deel ervan, niet nodig zijn. Wat moet een gemeenteraad daarmee? Wat is wijs?
Niek / jurist
Waren het vroeger de juristen die te werk gingen als ware het alchemisten, nu zijn het de financieel specialisten die hun werkwijze hebben gekopieerd. Voor de leek is er bijna geen touw aan vast te knopen als alle mogelijke variabelen in de discussie worden betrokken. Er zijn inmiddels de volgende uitgangspunten duidelijk:
1. Samen de trap op en af, is weer geldig (zonder correctie van de door het Rijk gedane steun aan de bankwereld (en de retouren ervan??));
2. Korting per inwoner ongeveer 25 euro per inwoner per jaar.
3. Meer decentralisatie zonder extra geld want het is wijds bekend: gemeenten kunnen het goedkoper dan het rijk.
4. Steeds meer heffingen worden genormeerd of producten moeten gratis (identiteitskaarten, paspoorten, rijbewijzen, bouwleges, OZB enz.).
5. Ambtenaren eruit en dan komt het wel goed.

Ferry Knaack / adviseur
Op basis van de genoemde bijlage uit de Miljoenennota wordt er inderdaad een te optimistisch beeld geschetst van het accres in de jaren 2011-2014. De meerjarencijfers in de Miljoenennota gaan uit van een economische groei van 1,75 % op basis van de MEV 2011. De doorrekening van het regeerakkoord door het CPB laten een teruggang van die groeivoet tot 1,25 % zien. Hierdoor zullen de meerjarencijfers over hetr accres uit de miljoenennota aanzienlijk lager uitvallen. Ik ben het daarom eens met de conclusie van Rob Janssens over de risico's die er nog zijn. Die rechtvaardigen geen optimisme. Ook omdat de meeste gemeenten niet van het somberste scenario uitgegaan zijn, is er niet echt een voedingsbodem voor optimisme in de gemeentelijke praktijk.
piet brontsema / org adviseur
waar blijft de daadkrachtige aanpak van dit kabinet, RUTTE, VERHAGEN, jawel , twee krachtpatsers, die beiden in koor verklaarden dat ze Nederland zouden hervormen en dat de te korten ontstaan door linkse hobby's zouden worden aangepakt. Niets dus.
André Huykman / concern directeur gemeente Leidschendam-Voorburg
Dat de redactionele kwaliteit van binnenlands bestuur al een tijd lang achteruit gaat was mij duidelijk. Maar dit artikel is wel weer een dieptepunt. Wat een eenzijdige, weinig kritische en naïeve berichtgeving. Alleen al het klakkeloos citeren van de VNG, die in dit dossier eerder lobbyist is dan objectieve nieuwsbron, is journalistiek gezien stuitend. Uit de reacties op dit stuk blijkt gelukkig dat er bij verschillende gemeenten nog wel genoeg gezond verstand zit. Kijk vooral verder dan de je neus lang is. Dit regeerakkoord is niet alleen boterzacht, het biedt, positief beschouwd, slechts de aanzet voor een eerste deeloplossing van een veel diepere financiele crisis bij de overheid. Wees voorzichtig met al te veel optimisme. Laten we als gemeenten financieel wat doortastender zijn dan het rijk en wat verstandiger dan de VNG. Naïef optimisme was een van de oorzaken van de crisis, niet de oplossing om er uit te komen.
Kees / coordinator
Net vernomen dat ik moet vertrekken per 1/1/11, gloort er nog hoop ?
Broadcaster / gemeenteambtenaar
@ Piet organisatieadvizeur (geen spelfout):
Maakt u zich vooral geen zorgen. Er wordt wel degelijk bezuinigd op linkse hobby's als cultuur en natuurbeheer. Op de ecologische verbindingszone's voor edelherten, op het kappen van bos ten behoeve van de aanleg van zandverstuivingen, op conceptuele kunst en op roestige "kunstwerken" langs openbare wegen valt nog genoeg te besparen.
Ricus Tiekstra / beleidsmedewerker
Ik ben bang dat men bij de redactie even vergeet te melden dat de hogere middelen van het rijk samenvalt met verregaande decentralisatie van taken. Het vervelende van dat soort operaties is voor gemeenten meestal dat de zak geld die het rijk daar tegenover stelt onvoldoende is om de kosten te dekken. Na ruim 30 jaar dit soort verhalen te hebben gehoord moet ik eerst maar zien of het verhaal wel klopt.
Patrick Schier / Adviseur Haute Equipe (PAUW-beheerder)
Gemeenten hebben over het algemeen zeer adequaat gereageerd op de crisis door verschillende scenario’s te schetsen voor de financiële effecten en er daarvan één te hanteren totdat er meer echte duidelijkheid volgt. Mijn inziens een teken van professionalisering van de bedrijfsvoering bij gemeenten waaraan ze vooral moeten vasthouden. Het zal toch zeer bijzonder zijn wanneer gemeenten de komende kabinetsperiode alleen maar een aandeel leveren in de rijksbezuinigingen van € 18 miljard volgens de methode 'samen de trap af'. Dat aandeel is € 1,0 a 1,1 miljard, zoals opgenomen in het regeerakkoord. In de berichtgeving aan onze PAUW-abonnees hebben we dit al lange tijd zo geduid.

Ik ga er stellig van uit dat er daarenboven nog een volumekorting komt van ± € 800 miljoen. In 2010 en 2011 worden namelijk alle clusters binnen het gemeentefonds herijkt. Hierin wordt de zgn. laagste-kosten-methode toegepast, ook wel aangeduid als de Lidl-benadering. Tevens vindt momenteel een onderzoek naar de Overige Eigen Middelen plaats. Hiervan is al bekend dat de omvang het dubbele is van waar in 1997 uit werd gegaan. Tot slot heeft het ministerie van BZK onlangs opdracht gegeven om in kaart te brengen met welke bezuinigingen gemeenten de komende jaren rekening houden. Dat, gecombineerd met het feit dat het gemeentefonds één van de grootste posten op de Rijksbegroting is, doet mij vermoeden dat berichtgeving van de VNG onder andere is ingegeven vanuit een onderhandelingspositie. Gemeenten doen er goed aan voldoende elementen in hun risico-analyse mee te nemen. Ook raad ik aan rekening te houden met rijksbezuinigingen na de komende kabinetsperiode om het zgn. EMU-saldo onder de 3% te krijgen.
Sjoerd Visser
Ik hou het kort:
EERST ZIEN, DAN PAS GELOVEN.
Hans / Adviseur Publieke sector
Klinkt toch als een gemiste kans. Eindelijk was er een concrete aanleiding om kritischer naar de gemeentelijke bestedingen en gelden te kijken en nu kan de (heersende) sfeer van we-ploeteren-voort gewoon weer ingezet worden..
Advertentie