Advertentie

Het Democratisch Overschot

Het probleem van de Kloof tussen burger en openbaar bestuur blijft rondzeuren, als een vlieg die je ’s nachts uit je slaap houdt. De gemeentes hebben hun organisatievorm er zelfs voor aangepast, en werken sinds enkele jaren in een duaal bestel, in de hoop dat het bestuur ‘krachtiger en herkenbaarder’ wordt.

25 mei 2009
Het rapport ‘de Staat van de Dualisering’ dat onlangs is besproken in de Tweede Kamer, laat zien dat het blijft tobben. En de gemeentes en provincies zijn er toch al sinds 2002 mee bezig! Het hele rapport ademt uit dat dualisering van provincies en gemeentes een soort technocratisch schuiven met bevoegdheden en posities is geworden.

Andere organisaties die ook tobben met de Kloof: het Europees parlement (zeker onderdeel van een duaal bestel) en de Waterschappen. Ook geen ‘krachtige en herkenbare’ bestuurlagen. De waterschapsverkiezingen van vorig jaar waren een drama en het is te voorspellen dat de Europese verkiezingen in juni een vergelijkbaar drama worden: de kiezer komt er zijn bed niet voor uit.

Het wil kortom, maar niet lukken de Kloof tussen burger en openbaar bestuur te dichten. De oorzaak is eenvoudig: er is teveel openbaar bestuur. Een burger in Amsterdam, om maar eens een voorbeeld te noemen, moet stemmen voor de stadsdeelraad, de gemeenteraad, het waterschap, de provincie, het nationaal parlement en de Europese Unie. En wil je een serieuze stem uitbrengen, dan moet je je ook in al die organisaties en bestuurslagen verdiepen. Wie heeft daar de tijd voor?

Er is geen sprake van een Democratisch Tekort, maar van een Democratisch Overschot.

Kiezers willen best gaan stemmen, maar kiezen dan voor dat bestuur dat het meest tastbaar is en dat direct resultaat oplevert. En wat levert dat Europees parlement nu eigenlijk op? Wat leveren die Waterschappen op? Slechts kleine elites en een handvol journalisten weten dat en zien de dagelijkse effecten. De website van de waterschappen zegt nogal ronkend: ‘Zonder water is er geen leven. We drinken het en maken er voedsel mee. We gebruiken het om ons te wassen en in de industrie. In Nederland is meestal water genoeg, maar het is vaak ongelijk verdeeld en vervuild. Daarom is waterbeheer nodig.’

Iets vergelijkbaars valt te zeggen over zonnebloemolie, zetmeel en benzine. Ik ga ook niet stemmen voor de producenten van die producten.
Dan het Europees parlement. De website zegt daarover: ‘De rol van het Europees Parlement wordt steeds belangrijker. Het stelt grotendeels samen met de Raad van Ministers de Europese wetgeving vast. Momenteel geldt dat voor tweederde van de Europese wetten. Als het Verdrag van Lissabon in werking treedt, zal deze zogenoemde medebeslissingsbevoegdheid van het Parlement nog worden versterkt…’ Da’s mooi, maar toch heb ik als individu niet het idee dat mijn stem echt gehoord wordt. Te grootschalig, te ver weg. Afijn, het zijn bekende argumenten.

En - gelegenheid maakt de dief - als burger kies ik, in de supermarkt van de democratie, díe verkiezing uit waar ik het meest aan denk te hebben. Want ook op het gebied van de verkiezingen gelden de principes van de marktwerking. De verkiezingen voor de gemeenteraad en het nationaal parlement leg ik in mijn winkelwagentje. De rest blijft in de schappen achter. Waarom? Omdat de gemeenteraad en de Tweede Kamer controle uitoefenen op het maaien van het grasveld voor de deur, het ophalen van het huisvuil en het op tijd rijden van de treinen. De rest is veel te veel een ver-van-mijn-bed-show.

Moet er dan helemaal geen democratische controle worden uitgeoefend op de waterschappen en de EU? Natuurlijk wel, maar niet rechtstreeks door de kiezers. Geef gemeenteraadsleden als extra taak de democratisch controle op de waterschappen, net zoals ze dat ook hebben over de plantsoenendienst en de reinigingsdienst. En het Europees Parlement? Selecteer de leden daarvan uit de zittende Tweede Kamerleden. Dan komt de Haagse agenda automatisch meer in lijn met de Europese agenda. Dat spaart de kiezer twee verkiezingen en de democratische controle blijft bestaan.

Democratie is geen vrijbrief voor inefficiëntie.

Paul Lensink

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Jan Harm Brouwer • leidinggevende provincie • 26.05.09 12:04

Die strategie zou werken als burgers niet geconfronteerd werden met allerlei schandalen rondom falend beleid door gebrek aan controle en verantwoording.
Vertrouwenscrisis als gevolg. Vaak gaat dat onheil gepaard met kapitaalvernietiging. Daarnaast botst de burger zelf dagelijks tegen beleid aan binnen de publieke sector. Onmacht, onwil, regeltjesverslaving, misbruik van macht, komt teveel voor. Klachtenprocedures? Pro organisatie en contra-burger en vertekend beeld in jaarverslagen. Zij hebben de belastingpot voor juridische procedures.
Als burger dat in eigen leven meemaakt, met toegevoegd alles aan wantoestanden in media onthult, dan is de perceptie erg laag over Den Haag en dus ook Europa.

Daarnaast blijkt dat mobiliseren van politici in de praktijk bar tegenvalt. Alleen bij hapklare voor hen aantrekkelijke brokken, waar men zich snel even mee kan profileren. Je zult zelden een reactie op een mail terugkrijgen van kamerleden of secretariaat. Politiek raakt verstrikt in eigen versleten systemen en vervreemdt van samenleving en samenleving van politiek.
Vorige verkiezingen armoede beleid hot item. Sindsdien floreren voedselbanken.
Leg het maar eens uit.
Wie heeft regie over voortgaande immigratie en integratieproblemen. Wie duidt hoe en hoever? Niemand waagt zich eraan, behalve PVV. Problemen worden er niet minder op. Jeugdzorg, onderwijs etc.
Er ontstaat breed een sterker gevoel dat regie ontbreekt op tal van terreinen en wielen steeds opnieuw uitgevonden moeten worden.
Jan Boon / archivaris
De plantsoenen en reiniging zijn inderdaad goede voorbeelden van zaken die lokaal geregeld kunnen worden. Maar waterbeheer strekt zich juist uit over grotere gebieden dan alleen de gemeente. In het verleden bleken daarbij met name problemen te ontstaan doordat de belangen van aangrenzende gemeenten niet met elkaar strookten.
De waterschappen zijn destijds onder meer ingesteld om de invloed van de in zichzelf gekeerde dorpspolitiek (en ook in de stad is het vaak nog steeds niet meer dan dat) op het waterbeheer te beperken.

Als een andere bestaande overheid de politieke verantwoordelijkheid voor het bovengemeentelijke waterbeheer zou moeten overnemen, zou dat m.i. bij uitstek een taak voor de provincie zijn. Maar ja, ook die overheidslaag ligt onder vuur...
Jan Harm Brouwer / leidinggevende provincie
tja, die kloof. Moet die eigenlijk wel gedicht? Ook bij de provincie zie je dat politiek en kiezer vooral geïnteresseerd zijn in de stoeptegel en dat met bredere visies geen zetels te winnen zijn. In zoverre is het maar goed dat politici niet al te veel aan hun kiezers gebonden zitten en - juist door die kloof - de ruimte hebben om ook goede dingen te doen waar de gemiddelde burger pas jaren later van beseft dat het in zijn voordeel is. Laat de EU en de provincie maar wat opereren buiten het zichtveld van de burger. Want als het de burger echt raakt, dan is hij beter af met direct in de betreffende besluitvorming te participeren via brieven, demonstraties en het anderszins mobiliseren van politici, dan eens in de vier jaar zijn/haar stem uit te brengen.
Advertentie