Zandvoort laat oude tijden herleven
Het circuit onderhandelt met de Formula One Group (FOM) in Londen over drie grands prix op Zandvoort. De financiën zijn volgens beoogd sportief directeur van de Dutch Grand Prix Jan Lammers wel zo’n beetje rond. De gesprekken gaan nu vooral over de juridische risico’s en de aansprakelijkheid.
Zandvoort gaat weer Formule 1 ‘ademen en uitstralen’, voorspelt wethouder Ellen Verheij. Rijk en provincie laten het bij woorden, de gemeente komt met daden. ‘Deze kans moeten we met beide handen aangrijpen’, aldus Verheij, gesteund door de voltallige gemeenteraad.
De gemeenteraad van Zandvoort steunde vorige week het collegevoorstel om de komende drie jaar 4,1 miljoen euro te investeren in een mobiliteits- en verkeersplan om het Formule 1-circus weer naar de Noord-Hollandse badplaats te halen. De Grand Prix (ook wel de Grote Prijs van Nederland) vertrok in 1985.
Verheij (VVD): ‘Het is zo’n enorme kans voor Zandvoort; die moeten we met beide handen aangrijpen. Als we nú geen signaal afgeven aan het Formula One Management, dan is deze unieke kans verkeken. Zo denk ik erover en zo denkt de raad er ook over.’
Max Verstappen
Het circuit onderhandelt met de Formula One Group (FOM) in Londen over drie grands prix op Zandvoort. De financiën zijn volgens beoogd sportief directeur van de Dutch Grand Prix Jan Lammers wel zo’n beetje rond. De gesprekken gaan nu vooral over de juridische risico’s en de aansprakelijkheid. ‘Als je ervan uitgaat dat FOM in juni de bekendmaking doet, dan heb je nog twee maanden om alles rond te krijgen’, meldde Lammers in het GPBlog. De Nederlandse grand prix zou dan al volgend jaar mei verreden kunnen worden. ‘Het circuit en de FOM praten over de races. Wij hebben daar geen rol in, maar het is wel zo dat de FOM heel veel waarde hecht aan overheidssteun’, zegt wethouder Verheij, die de kans ‘redelijk groot acht’ dat Max Verstappen volgend jaar zijn eerste grand prix in Nederland verrijdt. ‘Ik zou het zó gaaf vinden voor Zandvoort.’
Binnen kaders
Alles wat nodig is om de Dutch Grand Prix mogelijk te maken, moet snel georganiseerd kunnen worden, en ‘dat zal binnen de bestaande kaders gebeuren’, aldus wethouder Verheij. Het is zo mei 2020. ‘De ontsluitingsweg bij het circuit kan binnen een jaar worden aangelegd omdat er ruimte is in het bestemmingsplan. We hebben in Zandvoort twaalf dagen waarop op het circuit bovengemiddeld veel geluid mag worden gemaakt. Die worden dit jaar bijvoorbeeld gebruikt voor de Jumbo racedagen in mei en voor de Historische Grand Prix in september. Het aantal van twaalf dagen wordt niet uitgebreid.’
Historisch
Zandvoort investeert dus 4,1 miljoen in de komst van de Dutch Grand Prix; Den Haag en de provincie laten het bij woorden. ‘Wees effe stoer en los dit zelf op’, zei de premier eind vorig jaar. Wethouder Verheij: ‘Het rijk wilde geen 5 miljoen subsidie geven, maar heeft wel zijn steun uitgesproken en zegt waar mogelijk de Dutch Grand Prix te willen faciliteren. Dat was een belangrijk signaal, ook voor het FOM. Wij in Zandvoort wilden de daad bij het woord voegen en daarmee een statement maken. 4,1 miljoen is een historisch bedrag voor Zandvoortse begrippen.’
Provinciale Staten
En de provincie? Verheij: ‘De eerste vraag in de provinciale kieswijzer was: bent u voor of tegen de Formule 1? Het speelt enorm in de provincie. We gaan zeker met het nieuwe college in gesprek. De VVD, het Forum voor Democratie en het CDA zijn voor de komst van de Dutch Grand Prix naar Zandvoort. Het zou mooi zijn als de nieuwe Staten ons, en daarmee de regio, financieel zouden willen steunen.’
Lees het volledige interview in Binnenlands Bestuur nr. 7 van deze week (inlog)
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Daar kan het zo van start.
In Zandvoort heeft de racerij grote negatieve gevolgen voor omgevingskwaliteit van de regio Zuid-Kennemerland.
Het gaat niet alleen om een mega event van de F1 maar nog meer de geluidsoverlast en vervuiling het hele jaar door. Waarom moeten zoveel mensen hinder ondervinden voor het lolletje van racefanaten.
Het zou beter zijn wanneer Provincie NH en Rijk de regie nemen om dit soort grensoverschrijdende hinder en overlast in te perken.
Verkeersoverlast en geluidsoverlast werden als argumenten gebruikt.
Grootste klagers waren destijds diegenen die willens en wetens een woning kochten binnen gehoorafstand van het circuit. En vervolgens voor de rechter gelijk kregen.
Verplichte kost voor rechtenstudenten van mijn generatie/
Als u de formule 1 autoraces voor meerdere jaren naar Zandvoort
wil halen is het noodzakelijk om eerst zo uitgebreid mogelijk de
gehele organisatie van de TT races in Assen te bekijken.(juni 2019)
Tijdens één van de laatste Formule 1 races ben ik met een buurjongen
naar de races geweest.
In die tijd ging ik vaak naar de TT races.
Als je naar de TT gaat, is reeds vanaf ca 20 km voor Assen de route
naar een grote parkeerplaats bij het circuit aangegeven.
Toen we naar Zandvoort reden was er totaal niets aangegeven. Het eerste
wat opviel was een ingang naar het circuit . (we kwamen vanaf de
afsluitdijk). Een parkeerplaats was niet te vinden. We werden uiteindelijk
met een aantal andere auto’s door iemand (van de organisatie?) naar een berm
naast de weg geleid (wat later thuis nog een bekeuring opleverde; laten voorkomen was te duur aan reiskosten en werk)
Bij de TT is er vanaf het begin vrijwel steeds wat te zien.
Zandvoort: bij de ingang wist men ons niet te vertellen bij welke ingang we waren (op het plattegrond van het programma.
De opening zou geloof ik om 10 uur zijn; je hoorde even muziek, verder
erg lange tijd stilte. Dan komen erg zonder aankondiging een aantal auto”s
op 2 wielen langsgereden. Verder stilte tot de formule 1 race.
Groetend Wim Bos