Advertentie
bestuur en organisatie / Achtergrond

Graffitischade

Een legale graffitiplaats in een fietstunnel heeft het risico dat de spuiters onverwacht het fietspad opstappen. De gemeente Delft is aansprakelijk voor de schade die een fietsster heeft geleden toen zij tegen een spuiter botste en ongelukkig op haar hoofd viel.

26 november 2010

In de Prinses Irenetunnel in Delft heeft de gemeente een legale graffitiplaats aangewezen. In de fietstunnel bevindt de graffitiplaats zich tegen de muur langs de brede stoep. Maar omdat die ‘vol’ is, en een graffitiartiest nu eenmaal niet over het werk van zijn collega heen spuit, wijken de spuiters uit naar de muur aan de overkant.

 

Daar staan zij op een strook van één tegel breed te werken bij de gebruikelijke tunnelverlichting. Om het werk te kunnen beoordelen, doen zij soms een stapje achteruit, het fietspad op. Dat is precies wat er gebeurt als Sylvia Dogger op 7 augustus 2003 om half vijf ’s middags door de tunnel rijdt. Sylvia kan niet meer uitwijken en valt met haar hoofd op de stoep.

 

Sinds de val heeft zij last van evenwichtsstoornissen en duizeligheid. Door concentratie- en geheugenproblemen moet zij haar werk als huishoudelijke hulp opgeven. Het UWV verklaart haar volledig arbeidsongeschikt. Ook de psychische klap is groot. De nu 48-jarige Sylvia slikt antidepressiva.

 

De arbeidsongeschiktheidsuitkering is 30 procent lager dan het inkomen dat zij had. Sylvia Dogger wil die inkomensschade van ongeveer 86 mille verhalen op de gemeente. Zij schakelt daarvoor een letselschadebureau in, dat ook 30 duizend euro immateriële schadevergoeding eist, ofwel: smartengeld. De gemeente Delft voelt zich niet verantwoordelijk voor het incident en wijst de claim af.

 

Dogger stapt naar de rechtbank, maar ook daar vangt zij bot. In hoger beroep keren de kansen. Volgens het Gerechtshof Den Haag heeft de gemeente een gevaarlijke situatie in het leven geroepen en onvoldoende maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen. De surveillance (drie keer per dag), de geplaatste prullenbakken, de ‘goede verlichting’, het speciale meldnummer, de borden ‘legale graffitiplaats’ en informatie in de krant zijn niet voldoende.

 

Dat Sylvia Dogger een verkeersfout zou hebben gemaakt, wil er bij het hof niet in. Het was - bij gebreke van een ononderbroken streep - niet verboden om de linkerhelft van het fietspad te rijden. En als iemand van links plotseling achteruitstapt, kun je niet meer uitwijken. De gemeente is dus aansprakelijk voor Doggers schade.

Hoe hoog de schade precies is, moeten Dogger en het letselschadebureau op 23 januari verduidelijken. Ondertussen laat de verzekeraar van de gemeente een advocaat onderzoeken of het zin heeft om in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.

 

De Prinses Irenetunnel zit alweer geruime tijd overal onder de graffiti. De gemeente laat het maar zo. Deze tunnel verdwijnt toch als de spoortunnel onder Delft klaar is. Overigens is er volgens de gemeente na de val van Sylvia Dogger nooit meer een ongeluk geweest ‘ten gevolge van de legale graffitiwand’.

 

Vindplaats: LJN BO2456

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

sylvia dogger / ongeluk irene tunnel
zonder mijn toestemming is mijn naam gebruikt ja dit verhaal heb ik meegemaakt maar waarom noemen jullie mij geen mevrouw d ik wil dat jullie mijn naam van de site afhalen hier ben ik niet van gediend en de zaak is gesloten
Advertentie