Cao kost gemeenten 160 miljoen
De loonsverhoging in de CAO voor gemeenteambtenaren van 2% kost de gemeenten dit jaar 160 miljoen euro. Dit is inclusief de eenmalige toeslag.
De loonsverhoging voor gemeenteambtenaren van twee procent kost de gemeenten dit jaar 160 miljoen euro. Dit is inclusief de eenmalige toeslag, maar exclusief het verwachte inverdieneffect van een procent.
Zelf ophoesten
Dit heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) berekend. Dit bedrag moeten de gemeenten zelf ophoesten omdat demissionair minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken (CDA) weigert de kosten van de loonsverhoging voor haar rekening te nemen.
Ingrijpen
Het is nog niet duidelijk of Spies alsnog gaat ingrijpen in de cao en daarmee de gemeenten gaat dwingen de lonen toch te bevriezen. Bijvoorbeeld via een strafkorting op het gemeentefonds of het inzetten van de loonwet. ‘Dat is op dit moment niet aan de orde’, stelt woordvoerder Tijs Manten namens de minister. Op de vraag of ingrijpen nog aan de orde kan komen, omdat het bijvoorbeeld nog in beraad is, wil de woordvoerder van Spies niet ingaan.
Achttien miljoen
Voor de gemeente Amsterdam betekent de loonstijging voor 2012 een extra uitgave van minimaal achttien miljoen euro, zo laat woordvoerder Marleen Nieuwenhuis namens wethouder Eric van der Burg van personeel en organisatie (VVD) weten. De loonsom voor Amsterdam, inclusief de stadsdelen, bedraagt ongeveer 900 miljoen euro. Een loonstijging van twee procent betekent een extra uitgave van achttien miljoen. Hoe de kosten van de incidentele toeslag voor Amsterdam uitpakken, is nog niet duidelijk. ‘Dat vergt meer rekentijd’, aldus de woordvoerder. Werknemers tot schaal zeven krijgen een eenmalige uitkering van vierhonderd euro en ambtenaren met een hogere schaal 200 euro. Amsterdam gaat in 2013 en 2014 de nullijn hanteren, zo twitterde wethouder Lodewijk Asscher (PvdA, financiën) dinsdag, voorafgaand aan de presentatie van de kadernota.
Cao-acties
De gemeenteraad van Utrecht heeft het college via een motie opgeroepen zich publiekelijk uit te spreken vóór het principeakkoord. Ook moet het college andere gemeenten oproepen dat te doen, vindt de raad. Utrecht waarschuwt dat bij het uitblijven van een cao-akkoord grote kans is op cao-acties. De motie is op aanraden van wethouder Jeroen Kreijkamp (D66, personeel en organisatievernieuwing) aangehouden. Kreijkamp staat weliswaar positief tegenover de motie en het cao-akkoord, maar wil de cao eerst in het college bespreken. Utrecht heeft nog geen beeld van de kosten van de nieuwe cao.
Niet tornen
De Centrale Ondernemingsraden van de vier grote steden (COR G4) storen zich mateloos aan de bemoeienis vanuit de regering met het arbeidsvoorwaardenbeleid van gemeenteambtenaren. Ook ergeren de COR G4 zich aan de onjuiste beeldvorming over de loonontwikkeling van gemeenteambtenaren. ‘Die loonontwikkeling loopt al jaren achter op de inflatie en staat voor 2012 dus al op de nullijn. Rekening houdend met de inflatie is dat een minlijn’, stellen de COR G4 in een gezamenlijke verklaring.
Verkeerd signaal
Spies vindt de loonstijging voor gemeenteambtenaren een ‘verkeerd signaal op een verkeerd moment.’ ‘Het is niet uit te leggen dat een deel van de ambtenaren wel op de nullijn zit, zoals de politie en de rijksambtenaren, en een ander deel niet’, aldus de woordvoerder van Spies. De overheid zet daarnaast alles op alles om de financiën op orde te krijgen. Bovendien staat het haaks op het Lente-akkoord.’ Minister Spies noemt het ‘goed nieuws’ dat de VNG in 2013 wel een nulllijn voor gemeenteambtenaren wil.
Uitgaande van loopbaandrijfveren hoop ik dat dit de demotiverende werking van ‘te laag salaris’ verminderd. In ieder geval zal dit de discussies over de langdurige onderhandelingen verminderen, zodat men meer met het werk aan de slag kan waar men voor staat opgesteld.
Echter denk ik dat de gemeenten – als werkgever- de uitdaging heeft om er voor te zorgen dat deze investering zo goed mogelijk wordt benut. Door in te spelen op andere belangrijke loopbaandrijfveren, zodat de motivatie van een ambtenaar hoger wordt. Daardoor gaat de kwaliteit van het werk mee omhoog. Dit leidt weer tot lagere verkeerd benutte kosten en scheelt daardoor ‘herstelwerkzaamheden’. En –door meer successen- bovenal meer positieve energie en motivatie!
2 voordelen:
1. De gemeente is minder geld kwijt, terwijl doelen vaker behaald worden.
2. Dankzij effectiever werken heeft de gemeente uiteindelijk minder personeel nodig om het zelfde werk te realiseren.
Zou men daarmee die 160 miljoen alsnog besparen?