Advertentie

Gemeente op afstand bij citymarketing

Om citymarketing tot een succes te maken, moeten gemeenten balanceren tussen betrokkenheid en afstand. ‘Als het eenmaal loopt, moet je als gemeente een stap terug doen. Dan zijn andere partijen meer geneigd zich in te zetten’, zegt Carlijn Leenders, die afstudeerde op de Master Leisure Studies van de Universiteit van Tilburg met een onderzoek naar citymarketing.

04 november 2010

Valkuil
Leenders, nu werkzaam bij Berenschot, onderzocht in Gouda en Schiedam wat het succes of falen van citymarketing bepaalt. De grootste valkuil is volgens haar het ontbreken van een gemeenschappelijke visie en doelstelling.

Er bovenop zitten
Daarom moeten gemeenten er in de  beginfase bovenop zitten om alle betrokkenen op hetzelfde spoor te zetten, zegt Leenders. ‘Bij citymarketing zijn veel stakeholders betrokken die de stad economisch vitaal willen maken. Maar als ze daar allemaal een andere visie op hebben, kunnen ze elkaar tegenwerken.’

Samenwerking
Uit het onderzoek blijkt dat samenwerking in citymarketing wordt gestimuleerd wanneer gemeenten partijen met elkaar verbinden, de oprichting van een citymarketingorganisatie aanmoedigen en geld beschikbaar stellen.

Stap terug
Zodra een regisserende citymarketingorganisatie op poten staat, moet de gemeente een stap terug doen, zegt Leenders. ‘Stakeholders kunnen anders het gevoel krijgen dat de gemeente teveel domineert. Als de gemeente op afstand staat, zijn andere partijen veel meer geneigd om zich voor citymarketing in te zetten en eraan mee te betalen, blijkt uit het onderzoek.’

Praktijk
De uitkomsten uit Leenders’ studie komen overeen met wat adviesbureau Berenschot in de praktijk ziet bij tientallen grote en kleinere steden: Als gemeenten de uitvoering op afstand plaatsen, vergroot dit het draagvlak bij bedrijven. Bovendien komt citymarketing daardoor los van de politieke waan van de dag, wat goed is voor de continuïteit.

Gezicht van de stad
Een stap terug doen betekent overigens niet dat gemeenten citymarketing helemaal los moeten laten. Zij moeten de marketing van de stad omarmen en uitdragen, meldt Leenders. De verantwoordelijke wethouder of burgemeester kan als 'gezicht van de stad' een grote rol spelen in de citymarketing.

Alle gemeenten
Uit onderzoek bleek in 2008 dat inmiddels vrijwel alle gemeenten aan citymarketing doen en dat er in driekwart van de gemeenten beleid is omtrent citymarketing. Over de mate van succes van citymarketing is geen algemene informatie bekend.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie