Gemeente Haaksbergen niet aansprakelijk
De gemeente Haaksbergen is volgende de verleende vergunning niet aansprakelijk voor letsel. De organisatie, het stuntteam en de bezoekers zijn zelf aansprakelijk.
Haaksbergen is op geen enkele manier aansprakelijk voor letsel of schade, ontstaan door het ongeluk met de monstertruck zondagmiddag. Dat staat in de vergunning die de gemeente vorige week woensdag afgaf voor het evenement. Door het ongeluk kwamen drie mensen om het leven en raakten 23 anderen gewond.
Voldoende maatregelen
In de vergunning staat ook dat de organisatie, het stuntteam en de bezoekers zelf aansprakelijk zijn voor eventuele ongevallen of schade. Haaksbergen verplichtte de organisatie wel om 'voldoende maatregelen ter bevordering van de veiligheid van de bezoekers van de stuntshow' te nemen. Zo moesten er op minstens 10 meter afstand van het stuntterrein dranghekken staan.
Voorwaarden
Het onderzoek naar het ongeluk gaat nog zeker een paar dagen duren volgens de politie. Het is een ingewikkeld onderzoek, waarbij niet alleen wordt gezocht naar de oorzaak, maar ook naar de omstandigheden waaronder het kon gebeuren en naar de voorwaarden die waren gesteld in de vergunning. Het Openbaar Ministerie kon maandagmorgen niet zeggen of de chauffeur van de monstertruck nog in de cel zit.
Enorme vaart
De enorme pick-uptruck reed na een stunt door in plaats van af te remmen. Met een vaart van ongeveer 30 kilometer per uur reed het gevaarte het publiek in. Daardoor zijn 3 mensen om het leven gekomen.
Tubbergen
De monstertruckshow die voor dinsdag op het programma stond in het Twentse Tubbergen, is afgelast. Dat hebben de gemeente en de organisatie van de show maandagmorgen besloten. Of de shows later in de week in andere Twentse plaatsen wel doorgaan, is nog niet bekend. Het evenement in Haaksbergen was overigens niet georganiseerd door Stunt Movie Productions, die deze week een tournee door Twente maakt. Stunt Movie Productions komt de komende week mogelijk nog in De Lutte, Ommen, Nijverdal en Raalte. (ANP).
Voor het organiseren van een evenement zoals in het Nederlandse dorp Haaksbergen plaats heeft gevonden heeft men een evenementenvergunning nodig. Deze vergunning moet in Nederland bij de gemeente worden aangevraagd.
Niet alleen is de vergunningverlening van belang maar meer nog de vergunningaanvraag.
De vergunningsaanvraag moet worden gepubliceerd doch ook de vergunningverlening moet tijdig voor het evenement worden openbaar gemaakt zodat belanghebbenden, omwonenden en anderen des nodig juridische stappen kunnen ondernemen als men het niet eens met het te houden evenement. Een Nederlandse burger moet dus ook de tijd hebben om een bezwaarschrift in te dienen om aan de Nederlandse bestuursrechter om een voorlopige voorziening en/of om schorsing te vragen van de verleende evenementvergunning om aldus meer specifieke voorschriften t.a.v. de veiligheid m.b.t. het te houden evenement af te dwingen en om bijv. een voorzorgs- en ontruimingsplan te eisen enz.
De evenementenvergunning in Haaksbergen is op 24 september 2014 (vijf dagen voor datum dat het evenement werd gehouden) verzonden aan de organiserende stichting. Of de aanvrage en de afgifte van de evenementenvergunning is gepubliceerd was steller dezes op moment van schrijven van dit artikel niet bekend.
De wettelijke basis in Nederland is veelal de Algemene Plaatselijke Verordening ( APV ) welke in Haaksbergen in 2010 door het gemeentebestuur werd vastgesteld.
Het ongeluk tijdens de Love Parade in de Duitse stad Duisburg waarbij 20 doden zijn gevallen en grote aantallen festivalgangers gewond zijn geraakt toen duizenden mensen klem kwamen te zitten in een voetgangerstunnel gaf eens te meer de noodzaak aan van een door de centrale overheid afgegeven evenementenvergunning en ook om zulk soort vergunningen niet te doen laten regelen via plaatselijke verordeningen door het gemeentebestuur.
In Nederland laat men het vergeven van evenementenvergunningen en meldingen over aan de 403 gemeenten waarbij veelal de burgemeesters als bevoegd gezag gelden. Doch de plaatselijke lokale bestuursorganen hebben veelal de expertise niet in huis om de risico’s op zijn merites te kunnen beoordelen. De Nederlandse wetgeving is t.a.v. het houden van risicovolle evenementen een grijs gebied. Als een land gebrekkige wet- en regelgeving introduceert en/of laat voortbestaan handelt zij onzorgvuldig en daardoor onrechtmatig.
EMLS
=====
Utrecht / Haaksbergen, 30 september 2014