Advertentie

Den Haag sponsort wél tv-programma

 De gemeente Den Haag sponsort voor honderdduizend euro het nieuwe televisieprogramma Rock Nation. De talentenjacht, die wordt uitgezonden door RTL, zou goed zijn voor de ‘citymarketing’.

22 juli 2008

Het college van b en w motiveert de sponsorbijdrage uitvoerig in het door burgemeester Van Aartsen ondertekende besluit. Het college heeft ertoe besloten in te stemmen met sponsoring van Rock Nation vanwege ‘de grote culturele betekenis van popmuziek voor Den Haag, de positieve bijdrage die het kan leveren aan cultuurparticipatie en talentontwikkeling, vergroting van de stedelijke trots, de reputatie van Den Haag als aantrekkelijke internationale stad en de versterking van de stedelijke economie van vooral de binnenstad.’

 

Opspraak
Nico Mokveld, woordvoerder van de gemeente, benadrukt dat het format voor het programma al af was voordat Den Haag erbij werd betrokken. ‘Van eventuele ongewenste beïnvloeding van onze kant is dus geen sprake,’ zegt Mokveld. Den Haag hoopt dat daardoor de sponsoring niet tot opspraak zal leiden.

 

Inkomstenbron
Onlangs besloot minister Plasterk dat het rijk geen televisieprogramma’s meer sponsort, omdat die sponsoring ‘met enige regelmaat’ voor ophef zorgde. ‘Coproducties zijn bedoeld voor publieksvoorlichting, maar hebben in een aantal gevallen meer het karakter gekregen van een aanvullende inkomstenbron (subsidie) voor omroepen en productiemaatschappijen,’ schreef Plasterk.

 

Cultuur
De sponsoring van het televisieprogramma betaalt Den Haag voor het grootste deel uit het budget voor Citymarketing, een klein deel uit het cultuurbudget. ‘Popmuziek is namelijk ook cultuur,’ zegt Mokveld.

 

Lees ook:
Tijd van één stedelijk promotiepraatje is voorbij (07/09/2007)

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie