Commissie-Van Aartsen: toezicht ver onder de maat
Het is slecht gesteld met het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Het ontbreekt de omgevingsdiensten aan kennis en doorzettingsmacht. Het rijk voert geen overkoepelende regie. ‘Doordat het stelsel niet functioneert zoals bedoeld, ontstaat vermijdbare schade.’
Het is slecht gesteld met het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Het ontbreekt de omgevingsdiensten aan kennis en doorzettingsmacht. Het rijk voert geen overkoepelende regie. ‘Doordat het stelsel niet functioneert zoals bedoeld, ontstaat vermijdbare schade.’
Hard oordeel
Dat is het harde oordeel van de adviescommissie onder leiding van Jozias van Aartsen in het rapport Om de leefomgeving. De commissie kreeg in juni 2020 van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) de opdracht te adviseren over maatregelen die het VTH-stelsel op milieugebied slagvaardiger en effectiever kunnen maken. Aanleiding waren de frequent voorkomende milieu-incidenten bij onder meer Tata Steel en Chemelot.
Onvoldoende robuust
Volgens de commissie is de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtsrol goed op te pakken en kampen ze met een te divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond.
Toezicht ontbreekt
Dat kon allemaal gebeuren omdat het interbestuurlijk toezicht op de omgevingsdiensten geheel ontbreekt. Er is geen regie vanuit het rijk. ’Stelselverantwoordelijkheid door de bewindspersoon is in de huidige vorm een fictie’, concludeert de commissie. Ze adviseert het huidige pad van ‘doorontwikkeling’ van het VTH-stelsel te verlaten. ‘Daarvoor zijn dwingender ingrepen nodig om de hoofdproblemen van vrijblijvendheid en fragmentatie aan te pakken.’
Tien maatregelen
De commissie-Van Aartsen noemt tien maatregelen om het VTH-stelsel te verbeteren. Zo moet de ondergrens voor de omvang van de omgevingsdiensten worden verhoogd .Er moet meer prioriteit, capaciteit en inzet komen voor strafrechtelijke handhaving en vervolging. Takenpakket en financiering van omgevingsdiensten moeten landelijk worden afgestemd. Verder worden omgevingsdiensten verplicht tot informatie-uitwisseling en tot investeren in kennisontwikkeling. Ook moet er rijkstoezicht komen op het functioneren van de omgevingsdiensten.
Reacties: 17
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
is gewoon weer een kwestie van te weinig geld en capaciteit en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. ook een bekend probleem...
Het rapport is droef en grappig tegelijk.
Droef omdat alles wat onder de MP, nee niet minister-president maar Mark Pinokkio de laatste 10 jaar is afgebroken nu als een boemerang in het gezicht van de burger ontploft.
Tja kiezer jullie hebben er voor gekozen.
Het grappige is dat het vooral nu vvd'rs zijn die het failliet van de man-zonder-visie aan de kaak stellen.
En hij wil zo graag een Verbeterplan opstellen. Niet doen ook al weet hij beter dan wie ook wat er onder zijn begeleiding gesloopt is. Want zoals iemand zei: een pyromaan moet je geen brand laten blussen.
Het resultaat is:
-bij de gemeente zijn er duizenden ambtenaren wegbezuinigd. Héél veel gemeenten zijn inmiddels bijna armlastig, het personeel houdt het gezien bij gemeenten.
-bij het Rijk zijn er veel taken gedecentraliseerd of afgestoten maar het aantal rijksambtenaren is fors gestegen. Dit terwijl er nog nooit zoveel is geblunderd als de laatste 10 jaar.
En......dan toch volhouden dat je het zo goed hebt gedaan??? Je moet wel lef hebben!
Het OM heeft niet voor niets een landelijk parket. De politie wordt ook meer en meer landelijk georganiseerd en gespecialiseerd.
Dat heeft niets te maken met de inzet van hard werkende medewerkers, in tegendeel, de inzet is duidelijke en eenduidige aansturing.
Niks dan geklooi en amateuristisch gerommel sindsdien en RO en milieu gaan verder rustig naar de gallemiezen.
Als zelfs een echte liberaal als van Aartsen vast moet stellen dat het dramatisch gesteld is met VTH, dan wordt het tijd dat Rutte cs wakker worden en echt stappen zetten.
Of wachten we net als bij de stikstof en net als bij de klimaatmaatregelen tot hogere rechters de boel op slot gooien?
Bij de gemeentelijke invloed op landelijk beleid en handhaving dienen ernstige vragen te worden gesteld. Het speelt bij alle transitiedossiers, het speelt bij de aansturing en deskundigheid van de GGD's.
Stel eens dat de gemeenten een rol zouden claimen bij het organiseren van de Eredivisie. Per slot van rekening gaat daar veel lokaal geld in om. Dan zou het betaald voetbal in Nederland van de kaart zijn geveegd.
Stoppen met deze onzin. Landelijke verantwoordelijkheden beleidsmatig en kwa handhaving lokaal organiseren is het vragen om moeilijkheden. Dat wisten de bestuurders na de Franse revolutie ook. Zij centraliseerden wet- en regelgeving, zijn codificeerden begrippen op Europees en mondiaal niveau. 200 jaar later begrijpen lokale politici nog altijd niet dat dat Europa met grote stappen heeft vooruitgebracht.