Advertentie

Antwoord niet gegarandeerd

Een ontvangstbevestiging van een gemeente op een elektronisch verzoek biedt geen garantie op het krijgen van een antwoord.

04 januari 2008

Voor het wethoudersonderzoek van Binnenlands Bestuur (pagina 28 e.v.) benaderde onderzoeker Peter Faber alle 443 gemeenten met een aantal vragen over het aantal en aard van de wethoudersmutaties in het afgelopen jaar. Dat gebeurde door een eerste algemene mailing aan alle gemeenten, en daarna een tweede ronde met dezelfde vragen. Bij de eerste mailing werden 51 ontvangstbevestigingen teruggestuurd. Bij de tweede mailing 22. Van de 51 gemeenten die een ontvangstbevestiging stuurden, gaven 24 gemeenten vervolgens geen antwoord op de vragen. Van de 22 gemeenten die een ontvangstbevestiging mailden in de tweede herhalingsronde, gaven uiteindelijk vijf gemeenten geen antwoord op de gestelde vragen.

 

Zowel qua reactietijd als bij het geven van een antwoord hebben gemeenten in vergelijking met een jaar geleden hun gedrag verbeterd. Er reageerden deze keer meer gemeenten op het eerste verzoek om informatie. Bij het recente in november en december gehouden onderzoek reageerde bijna 70 procent van de gemeenten op het eerste verzoek om informatie. Een jaar geleden reageerde 60 procent van de gemeenten op het eerste elektronische verzoek met een antwoord op de gestelde vragen. In een tweede mailing volgde een herhalingsverzoek om informatie. Een jaar geleden leidde het herhalingsverzoek in 54 procent van de gemeenten tot een antwoord. Deze keer was de reactie van de honderdveertig aangeschreven gemeenten in de herhalingsronde ook hoger; 86 gemeenten (61 procent) gaf antwoord op de gestelde vragen.

 

Snelheid

 

Het positievere beeld wordt gecompleteerd met een positievere eindscore. Uiteindelijk zijn na het eerste en het herhalingsverzoek 54 gemeenten (12 procent) het antwoord schuldig gebleven. Zij zijn door Binnenlands Bestuur/onderzoeksbureau Peter Faber telefonisch benaderd. Een jaar geleden kwam van bijna een vijfde deel (83 gemeenten) geen antwoord na twee verzoeken.

 

Antwoord geven is een ding, de snelheid waarmee dat gebeurt, is een ander verhaal. Op het eerste verzoek om informatie reageerde 149 gemeenten nog dezelfde dag met een antwoord: 34 procent. Het overgrote deel van de gemeenten antwoordde binnen vijf werkdagen: 269 gemeenten, 61 procent.

 

Landsmeer gaf pas na veertien werkdagen antwoord. Berkelland spande de kroon, de Achterhoekse gemeente gaf pas na ruim een maand antwoord toen duidelijk was dat de in november afgetreden wethouder Boxem geen opvolger kreeg. Op de tweede mailing met dezelfde vragen werden eind november honderdveertig gemeenten benaderd. Er kwam van 86 gemeenten een antwoord binnen. Twintig gemeenten antwoordden dezelfde dag, 84 gemeenten antwoordden binnen vijf werkdagen. Eén gemeente, Amstelveen, antwoordde na acht werkdagen.

 

Top 5 zonder mutatie
De snelst reagerende gemeenten zonder wijzigingen in het wethoudersbestand

 

  1. Scheemda

     

  2. Eijsden

     

  3. Rozendaal

     

  4. Ten Boer

     

  5. Kampen

     

Top 5 met mutatie
De snelst reagerende gemeenten met wijzigingen onder de wethouders

 

  1. Halderberge

     

  2. Wageningen

     

  3. Coevorden

     

  4. Leiden

     

  5. Edam-Volendam

     

Bron: Binnenlands Bestuur/UZ3 Peter Faber

 

Correcties & aanvullingen, geplaatst in Binnenlands Bestuur 2, 11 januari 2007

 

In het artikel 'Antwoord niet gegarandeerd' staat ten onrechte dat Berkelland de kroon spande door pas na ruim een maand antwoord te geven toen duidelijk was dat de in november afgetreden wethouder Boxem geen opvolger kreeg. De gemeente Berkelland behoorde tot de groep gemeenten die binnen vijf werkdagen reageerde op het eerste verzoek om informatie.

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie