Advertentie
sociaal / Column

Zinloze marktwerking in de zorg

Maak gewoon één landelijke organisatie verantwoordelijk voor de uitvoering van de basisverzekering en de AWBZ. Een organisatie zoals de Sociale Verzekeringsbank. En laat alleen de aanvullende verzekeringen over aan de zorgverzekeraars.

28 november 2012

Er zijn een paar verschijnselen die het einde van het jaar aankondigen: de wintertijd, de Sinterklaasfolders, de rekening van de Wegenwacht en de terreur van de Top-2000. Sinds een paar jaar kunnen ook de reclames voor de zorgverzekering aan dit rijtje worden toegevoegd.

Dit zijn de zegeningen van de marktwerking. Miljoenen euro’s worden verspild aan reclamespotjes en andere marketingflauwekul. Dit zijn dus de euro’s die door u en mij worden opgebracht via de zorgpremie. In 2006 is het hele zorgstelsel op de kop gezet en zou de marktwerking de problemen in de zorg oplossen. Nou, dat hebben we geweten. De kosten zijn nog nooit zo hard gestegen. Jaar in jaar uit stijgen de zorgkosten met miljarden euro’s. Echte concurrentie is er niet, dus de zorgverzekeraars verhogen gewoon elk jaar de premies. In 2013 stijgen ze even niet omdat het eigen risico fors is verhoogd naar € 350,- per persoon. Eigenlijk is dit een verkapte verhoging van de premie.

Ik vermoed dat bij het opstellen van het Regeerakkoord stevig is gesproken over het stelsel van de ziektekostenverzekering. De PvdA had in haar verkiezingsprogramma mooie teksten gewijd  aan dit onderwerp. Een citaat. “Het idee was dat de patiënt als zorgconsument een zorgverzekeraar zou kiezen die voor hem de beste zorg tegen de beste prijs zou inkopen. Zorgverzekeraars zouden met hun inkoopmacht op hun beurt de ziekenhuizen, klinieken en instellingen aanzetten tot efficiënter gedrag. Zo zou de beste kwaliteit tegen de laagste kosten worden bereikt. Tot zover de theorie. De praktijk is anders gebleken. (…) Dit gaan we doen:

• De marktwerking in de zorg wordt beëindigd. Zorginstellingen voeren in samenwerking met burgers en werkenden in de zorg een optimaal aanbod van de zorgvoorzieningen per regio uit. De overheid ziet daar op toe. Dit noemen we de Basiszorg.

• Regionaal werkende, niet concurrerende, zorgverzekeraars krijgen in onze toekomstvisie een uitvoerende taak bij de organisatie van deze regionale Basiszorg.”

André Rouvoet, de chef van de zorgverzekeraars, kreeg bijkans een hartverzakking van deze teksten. Hij heeft de afgelopen maanden de deur platgelopen in Den Haag om deze plannen te verijdelen. En met succes en dankzij de VVD. Deze partij is per definitie voor alle marktwerking.  Maakt niet uit over welk onderwerp het gaat. Vooral de directeuren van de zorgverzekeraars zullen opgelucht ademhalen. Hun schaamteloze salarissen van vier keer de Balkenendenorm zijn voorlopig weer veiliggesteld.

Het is bijzonder jammer dat de PvdA haar plannen niet heeft kunnen verwezenlijken. Het had zo mooi kunnen zijn. Maak gewoon één landelijke organisatie verantwoordelijk voor de uitvoering van de basisverzekering en de AWBZ. Een organisatie zoals de Sociale Verzekeringsbank. En laat alleen de aanvullende verzekeringen over aan de zorgverzekeraars. Dan zijn we voor een groot deel verlost van het huidige probleem dat de zorg over drie systemen is verdeeld: de Zorgverzekeringswet uitgevoerd door de commerciële zorgverzekeraars, de AWBZ die wordt uitgevoerd door de zorgkantoren en de WMO die door de gemeenten wordt uitgevoerd. Hierdoor blijft de zorg een zeer ingewikkeld systeem van indicaties en financiering. Eigenlijk is het een bijzondere en zeer kostbare vorm van werkverschaffing. Ook zal het huidige systeem de gemeenten voor de voeten lopen als zij steeds meer zorg lokaal (bijvoorbeeld op wijkniveau) willen organiseren. Zorgverzekeraars hebben hier geen boodschap aan, want zij zijn alleen verantwoordelijk voor hun eigen verzekerden.

Het systeem van de PvdA biedt mogelijkheden voor een veel eenvoudiger financiering. Nu moeten bijvoorbeeld alle zorgverzekeraars contracten afsluiten met ziekenhuizen en andere zorgaanbieders. In een nieuw systeem kun je de ziekenhuizen gewoon budgetteren. Dit lijkt mij niet zo moeilijk. Als het ministerie van Binnenlandse Zaken met slechts een handvol ambtenaren in staat is 400 gemeenten te budgetteren via het Gemeentefonds, moet het budgetteren van 140 ziekenhuizen een makkie zijn.

Rik Bolhuis

Meer columns van Rik Bolhuis leest u hier.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Janssen / Boekhouder
In het nieuwe zorgstelsel zou concurrentie een belangrijke plaats krijgen om de zorgkosten onder controle te houden. Met reden: want de overheid zelf had geen enkele grip op de zorgkosten. De zorgkosten stegen vanaf de jaren 70 tot heden met 1250%. Dus het zorgprobleem bij de overheid neerleggen lijkt mij niet zo verstandig. Tenzij je graag meer belasting wilt betalen.

Het huidige zorgstelsel - de combinatie overheid, verzekeraars en zorginstellingen - werkt ook niet. De huidige markt heeft maar weinig echte concurrentie veroorzaakt. Door de grote regelgeving en beschermingsconstructies is de prikkel om concurrend te werken niet of nauwelijks aanwezig. De consument en ook de belastingbetaler zijn degene die de rekening gepresenteerd krijgen. Er is nog 1 ding wat wij nog niet gedurfd hebben.

Een echte vrije markt voor de zorg. De invloed van de overheid, direct of indirect verwijderen van deze markt. De verzekeraars mogen niet meer beschermd worden, dus geen beschermende maatregelen of andere vormen van het handje boven het hoofd houden. Ook ziekenhuizen, artsen etc mogen ook niet via de wet beschermd worden. De consument moet volledig de vrijheid krijgen om zelf met de verzekeraar of het zelfs ziekenhuis een contract te sluiten over zijn zorg. In het contract staan alle rechten en verplichtingen van beide partijen. Of te wel contract is contract.

Het overeenkomsten en verbintenissenrecht in ons rechtstelsel is adequaat genoeg om beide partijen hun handelingsvrijheid te geven.

Mocht je dit niet leuk vinden, en de overheid moet weer eens jouw leven reguleren, ten koste mijn beurs, dan wens ik je veel succes met belasting betalen. De verzekeraars en ziekenhuizen zullen dit initiatief toejuichen, dan kunnen zij weer gewoon weer declaren zoals voorheen. De zorgkosten zullen dan snel de 100 miljard bereiken, nu nog 76 miljard. Zolang de belastingbetaler het eindstation is, zal er geen discipline zijn om de zorgkosten beheersbaar te houden.
Kaatje
Van concurrentie en marktwerking in de zorg is met dit zorgstelsel natuurlijk geen sprake. Enkele monopolisten (excuus voor de contradictio) en verhulde horizontale prijsafspraken. Eenmaal heb ik de verzekeraar gebeld met de vraag waarom de doorberekende kosten dan zoveel % waren gestegen? "Maar mevrouw, onze prijsverhoging is marktconform!"

Met andere woorden: geen concurrentie, geen pogingen de kosten te drukken, efficienter te werken en zodoende goedkoper te zijn dan de ander.

En wat gestegen zorgkosten betreft: welke rol speelde de "numerus fixus" voor de artsenopleiding de afgelope decennia eigenlijk? Nederland heeft relatief weinig artsen, een kunstmatige krapte op de markt en bijbehorende machtspositie voor medici?
mechtild rietveld / bestuurssecretaris
Rik, een goed betoog! Het begrip ‘marktwerking’ is ook best vreemd. Je hebt marktwerking en marktwerking. Broodnodige innovatie kan alleen als je de ‘kartels’ in de zorg openbreekt en meer gaat letten op de cliënt en wat je voor hem presteert. Als dat marktwerking is, ben ik vóór.

Maar bij de marktwerking zoals we die nu aan het maken zijn, gebeurt iets anders. De politiek levert de zorg uit aan belangen die ook weer verworden tot instituties, of andersom. Het zijn nu de zorgverzekeraars die bedenken wat goed is voor de burger. Maar ze interesseren zich geen bal voor de zorg voor die burger. Yes, we kunnen één keer per jaar kiezen tussen - door fusies een handjevol - verzekeraars. Die moeten ook nog onderling met elkaar concurreren … dat heet marktwerking. Dat heet ‘keuze’ voor de burger. Wist je trouwens dat de zorgverzekeraars afgelopen seizoen 58 miljoen euro aan reclame hebben uitgegeven? Als dat marktwerking is ben ik tegen.

Ik ben voor marktordening maar dan een markt voor ons, burgers. Want wij zijn de klant. Daar gaat het om. Wij kunnen via onze keuzes in de zorg onze eigen premie-poet zelf verdelen. Zonder zorgverzekeraars alias inkoopbureaus of overheden als tussenpersoon, die bestaande zorginstellingen aan het nog steeds veel te dure budget-infuus houden en zo vernieuwing en keuzemogelijkheden in de weg zitten. Zelf kiezen waar we onze zorg halen, meer vertrouwen in de burger! Staat ook in de wet (art. 13 Zorgverzekeringswet). ‘Dat kunnen de mensen niet zelf’ zeggen instellingen, zorgverzekeraars en in toenemende mate ook gemeenten.

Dat kunnen we wel. En de kleine groep die dat niet kan, helpen we gewoon.

henk
Rik, je maakt hier een haarscherpe analyse van de werkelijkheid. Het denken over de vrije marktwerking is inmiddels een sprookje en oud denken. Ik ben het heemaal met je eens.
Deskundige jeugdzorg
Nee, niet mee eens als het om de jeugdzorg gaat. Daar falen bestaande organisaties zo ernstig dat de maatschappij zit te springen om nieuwkomers die het beter doen .Denk bv aan de opvoedpoli.



Maar dan zit je met de bestaande instellingen die dat tegenhouden met de argumenten dat marktwerking in de zorg niet werkt. Maar daardoor vormen zij nou juist een peperduur monopolie en kan het disfunctioneren doorgaan.



In de jeugdzorg moet er nou juist wél marktwerking komen! Zie ook de columns van Mechtild Rietveld daarover en hoe goeie nieuwkomers gedwarsboomd worden door de bestaande instellingenen gecorrumpeerde ambtenaren.
Advertentie