Advertentie
sociaal / Nieuws

Centrumgemeenten zien duizenden 'economisch daklozen'

De centrumgemeenten beschrijven een aantal dringende problemen op het gebied van dakloosheid: ‘een stijgend aantal zelfredzame mensen en gezinnen dat toch dakloos raakt, meer thuisloze jeugd, jongeren die vanuit de jeugdzorg op straat belanden, miljoenentekorten voor de opvang en steeds zwaardere psychiatrische patiënten die op straat komen’, vatten de Argos-redacteuren samen.

10 augustus 2020
man-937665-640.jpg

Woningnood is de drijvende factor achter de toenemende dakloosheid in Nederland. Onder de huidige groep dak- en thuislozen zijn duizenden mensen die in principe ‘zelfredzaam’ zijn, en soms zelfs een baan hebben, maar toch geen woning kunnen vinden vanwege het gebrek aan betaalbare woonruimte.

Noodkreet
Dat blijkt uit gegevens die meer dan veertig centrumgemeenten deelden met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Die opgaven van de centrumgemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de aanpak van dakloosheid, werden door radioprogramma Argos opgevraagd onder de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). ‘De documenten lezen als een noodkreet’, schrijven de betrokken onderzoeksjournalisten.

Miljoenentekorten
De centrumgemeenten beschrijven een aantal dringende problemen op het gebied van dakloosheid: ‘een stijgend aantal zelfredzame mensen en gezinnen dat toch dakloos raakt, meer thuisloze jeugd, jongeren die vanuit de jeugdzorg op straat belanden, miljoenentekorten voor de opvang en steeds zwaardere psychiatrische patiënten die op straat komen’, vatten de Argos-redacteuren samen. Daarnaast kampen ‘vrijwel alle gemeenten’ met een gebrek aan passende en betaalbare woonruimte.

Sociale woningvoorraad
De vier grote steden noemen eensgezind de woningnood als een belangrijke oorzaak van dakloosheid. Zo schat Amsterdam dat er in die gemeente meer dan tweeduizend ‘economisch daklozen’ zijn – mensen die zichzelf kunnen redden, maar toch geen woonruimte kunnen vinden. Rotterdam meldt zo’n 1300 ‘zelfredzame daklozen’, maar gaat ervan uit dat dat een onderschatting is. ‘Een oplossing kan alleen worden gevonden in een substantiële uitbreiding van de sociale woningvoorraad’, concludeert de gemeente Den Haag.

Gezinnen
Daardoor is de groep daklozen tegenwoordig een gemêleerd gezelschap. In Den Haag gaat het bijvoorbeeld ‘allang niet meer alleen om 'zwervers’, verslaafden en uitgeprocedeerde asielzoekers’, maar ook om ‘gezinnen en mensen die vanwege schulden uit huis gezet zijn.’ Ook is inmiddels meer dan een kwart van alle Haagse daklozen tussen de 18 en 27 jaar oud. Deze trends – een toenemend aantal economische daklozen en een stijgende hulpvraag van jongeren en vrouwen – blijven overigens niet beperkt tot de Randstad: centrumgemeenten Breda, Almere en Vlissingen melden soortgelijke problemen.


Krimpgebied
Hoewel deze regionale gegevens nog niet eerder zijn vrijgegeven, was al wel bekend dat dakloosheid landelijk gezien toeneemt, met name onder jongeren, gezinnen en vrouwen. Ook het fenomeen economische dakloosheid was al eerder in beeld. De gemeente Den Haag zette daarom een pilot op om zelfredzame daklozen te helpen een woning te vinden in een krimpgebied, waar betaalbare woonruimte nog wel beschikbaar zou zijn.

Tienduizend
De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving adviseerde eerder dit jaar om in te zetten op ‘huisvesting boven alles’ in de aanpak van dakloosheid. Het kabinet wil eind 2021 tienduizend nieuwe woningen met begeleiding voor dak- en thuislozen gerealiseerd hebben.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
@Manu. Met jouw suggestie wordt het paard achter de wagen gespannen. De Overheid moet gewoon zorgen dat er gebouwd wordt. Gaat het niet linksom dan maar rechtsom. Probleem is dat we met een Kabinet Rutte zitten opgescheept dat in alle opzichten faalt bij de aanpak van het woonruimtebeleid en alles wat daarmee te maken heeft (stikstof, Pfas, geluidsnormen etc.). Hoogste tijd dat er een einde komt aan dit prutswerk.
Hans / afdelingsmanager
Nogmaals de oude reclameslogan van Centraal Beheer ('even Apeldoorn bellen') herhalen: succes is een keuze! Fijne avond!
Jan
Twee maatregelen zouden op vrij korte termijn resultaat opleveren: ten eerste meteen die verhuurdersheffing afschaffen voor woningcorporaties, zodat die geen sociale huurwoningen meer behoeven te verkopen en genoeg geld overhouden om nieuwbouw te plegen en oude huurwoningen op te knappen. En twee: kamerverhuur onbeperkt fiscaal vrijstellen. Met name ouderen in grote woningen zijn dan veel vaker bereid enkele kamers in hun woning te verhuren. Kan bovendien leiden tot een lichte vorm van mantelzorg aan ouderen en in ieder geval tot vermindering van eenzaamheid onder ouderen. Welke politieke partij pakt dit nu eindelijk eens op?
H. Wiersma / gepens.
@Jan. Waarom fiscaal onderscheid maken tussen verhuurders van kamers in woningen en normale woningen? M.i. dan allemaal fiscaal vrijstellen tot maximaal ....kamers en ....woningen.
Mw. A.T,C.W. Rommen van der kroft / afgekeurd 80-100%/ex-mantelzorger
@Jan niet alleen de verhuurdersheffing moet eraf maar ook de toets huishoudinkomen. Hierdoor worden alleenstaanden /gezinnen waar een gezinslid gehandicapt is en afhankelijk van een wmo-woning in de knel gebracht. Zeker wanneer er sprake is van een aanvullende uitkering wwb/anw dan wordt men gekort op het aanvullende gedeelte. In mijn geval de anw. ben in leven toen ik gezond was minder gaan werken om voor dochter en mijn mv .gehandicapte broer te gaan zorgen. Daar een geschikte opvang voor hem niet te vinden was. En ik graag wou dat die bij mij in de buurt was, zodat ik een oogje op hem kon houden. Tja na lang zoeken hebben mijn echtgenoot en ik de beslissing genomen dat dat bij ons thuis was. Nadat hij in het ziekenhuis terecht kwam dankzij een instelling meer ... dan levend. Er achteraan raakte ik zelf invalide en kreeg een lage wao na aanleiding van mijn werkweek. Mijn partner overleed en ik kreeg een anw - voor een verzorgingsrel. - minus mijn wao. Dit is vergelijkbaar met de kostendelernorm. Toen mijn broer overleed bleef ik achter met mijn dochter en ging ik door voor de kostendelernorm. Ten eerste wordt je genaaid omdat je 2 uitkeringen hebt, belastingtechnisch 1 met heffingskorting groep 0 en de andere zonder groep 1 scheelt een 80 euro netto in de maand. Men gaat er vanuit dat je kind direct in het leven een 40 uurs vast contract krijgt. Ehh die uren krijgen ze in de loop der jaren, echter wordt wel de volledige norm gerekend. Verder doordat de toetshuishoudinkomen geld. Raak je je huurts kwijt in mijn geval aangepaste invalide woning 350 euro, Daarbij kom ik te overlijden staat mijn kind op straat. en wordt er niets voor haar geregeld. Wachttijden hier in de gemeente plus minus 17 jaar voor dat je in aanmerking voor een woning komt.. Daarbij zeker in deze periode als mijn kind haar baan verliest blijft die kostendelernorm gelden. Sowieso omdat je een wmo woning hebt, kan je niet verhuizen naar een goedkopere want je woont passend, Maar wel krijg je iedere x de max huurverhoging. inkomen 625 euro huur 760 dan nog eens gas licht verzek water tel.tv zorg eigen risico exra zorgkosten ivm invaliditeit. wmo/cak en oja je mag je aanpassingen zelf gaan betalen als ze op zijn. Dus nu mag ik me gaan wassen aan de wastafel. Want gaat geen lening bij de gem, afsluiten voor een doucherolstoel die ik in 3 jaar mag afbetalen (1250) Overigen hebben mensen met een koopwoning geen last van de toest huishoudinkomen, sterker die krijgen maandelijks nog een bedrag van de belastingdienst.
Manu / Beleidsadviseur
Alle kleine beetjes helpen en het zou volgens mij al een beetje helpen als, analoog aan de mogelijkheden voor de plaatsing van een zorgwoning, de mogelijkheid zou worden gecreëerd om voor eigen (klein)kinderen, een tiny house in de eigen tuin te mogen plaatsen. Ruimtelijk niet fraai, maar daar kan ook best een vergunningstelsel met maximale termijnen (en verlengingsmogelijkheden) aan gekoppeld worden. Als de woningnood is opgelost, kunnen de huisjes weer verdwijnen.

Ik ken genoeg mensen die nog ruimte hebben en hun kinderen of kleinkinderen graag die oplossing zouden bieden. Met ruimtelijke wet- en regelgeving is dat echter veelal niet mogelijk. Dat een en ander brandveilig en voor hulpdiensten toegankelijk moet zijn, dat lijkt me logisch. Het zal niet overal kunnen.
Advertentie