Advertentie
sociaal / Nieuws

Onafhankelijke cliëntenondersteuner Wmo grote onbekende

De tevredenheid van cliënten over de Wmo is groot. Een derde van de gemeenten vindt wel dat wachtlijsten korter en de hulp sneller kunnen.

23 maart 2023
Wmo - hand met telefoon

De bekendheid met onafhankelijke cliëntenondersteuning blijft ondermaats. Het merendeel van de Wmo-cliënten is niet van het bestaan ervan op de hoogte, zo blijkt uit onderzoek van IenO Research.

Omgevingsmanager | Publieke sector | Landelijk

BMC
Omgevingsmanager | Publieke sector | Landelijk

Adviseur Economie & Arbeidsmarkt | Publieke sector | Landelijk

BMC
Adviseur Economie & Arbeidsmarkt | Publieke sector | Landelijk

Verplicht onderzoek

De landelijke rapportage werd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport  opgesteld. Sinds 2016 zijn gemeenten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning verplicht om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uit te voeren. In het rapport schetst I&O Research  een landelijk beeld op basis van de door gemeenten aangeleverde onderzoeksresultaten over de cliëntervaringen met de Wmo in 2021.

Toegang tot hulp

De belangrijkste conclusie is dat Wmo-cliënten over het algemeen positief zijn over de ondersteuning die zij ontvangen. Gemeenten geven aan dat de tevredenheid van cliënten met de toegang tot hulp relatief hoog is. Tussen de 70 en 82 procent van de cliënten weet waar zij terechtkunnen, 60 tot 84 procent is tevreden met de snelheid waarmee zij zijn geholpen en 78 tot 93 procent is tevreden met de manier waarop zij door de consulent zijn behandeld.

Lichte stijging

Maar één onderwerp scoort echter telkens laag onder cliënten: de bekendheid met onafhankelijke cliëntenondersteuning. Ondanks een lichte stijging ten opzichte van eerdere metingen, blijkt het merendeel van de cliënten daar onbekend mee. Het percentage cliënten dat niet bekend is met het bestaan van de onafhankelijke cliëntondersteuning en de mogelijkheid daar gebruik van te maken varieert volgens het onderzoek van 50 tot 80 procent. Het gros van de gemeenten – twee op de drie – stelt dan ook dat er op dat gebied ruimte voor verbetering is. Een ander onderdeel van de toegang waar relatief veel gemeenten – ruim één op de drie – verbeteringmogelijkheden zien, zijn de wachtlijsten en de snelheid van hulp.

Wachtlijsten

Eind vorig jaar constateerde ook het College voor de Rechten van de Mens ook al dat de onafhankelijke cliëntondersteuning vanuit de Wmo vaak niet goed werkt. Ondanks dat zij daartoe verplicht zijn, bleken veel gemeenten die ondersteuning zelfs helemaal niet te bieden.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie