Zorg thuis niet goedkoper dan verpleeghuis
Langer thuis blijven wonen is qua zorgkosten niet of nauwelijks goedkoper dan wonen in een verpleeghuis, blijkt uit onderzoek. Sinds de decentralisaties van 2015 is er door rijk en gemeenten juist flink ingezet op het langer thuis laten wonen van mensen om de zorgkosten te drukken. Of dat doel zo bereikt kan worden is dus maar de vraag.
Langer thuis blijven wonen is qua zorgkosten niet of nauwelijks goedkoper dan wonen in een verpleeghuis, blijkt uit onderzoek. Sinds de decentralisaties van 2015 is er door rijk en gemeenten juist flink ingezet op het langer thuis laten wonen van mensen om de zorgkosten te drukken. Of dat doel zo bereikt kan worden is dus maar de vraag.
Nooit hard gemaakt
Het vergelijkend onderzoek naar zorgkosten bij thuis wonen of wonen in een verpleeghuis is uitgevoerd door het CPB, het RIVM en de Erasmus School of Economics en is gepubliceerd in Economisch Statistische Berichten. Volgens de onderzoekers is nooit goed hard gemaakt dat zorg thuis goedkoper is, terwijl op die gedachtegang wel veel beleid gestoeld is.
Nauwelijks besparingen
Des te meer opvallend is dan ook de bevinding dat het terugschroeven van zogeheten intramurale zorg (zorg in een instelling) mogelijk nauwelijks besparingen zal opleveren. Ouderen met een indicatie voor intramurale zorg gebruiken in de eerste twee jaar na hun indicatie gemiddeld 12.450 euro aan die intramurale zorg. Daartegenover gebruiken ouderen die thuis blijven wonen in dezelfde tijdsspanne na hun indicatie voor thuiszorg gemiddeld 11.140 euro. Ouderen in een instelling gebruiken gemiddeld 1.420 euro minder aan curatieve zorg, wat het verschil tussen intramurale zorg en thuis wonen, gemiddeld op 110 euro brengt. De onderzoekers keken naar een populatie van 51.000 mensen die tussen 2009 en 2013 een aanvraag voor intramurale zorg indienden. De aanvragers kregen daarop de gevraagde indicatie of een indicatie voor thuiszorg, wat de vergelijking mogelijk maakte.
Decentralisaties
Gemeenten en zorgverzekeraars zijn sinds 2015 samen verantwoordelijk voor de intramurale zorg die tot dat jaar onder de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) viel. Het deel waarvoor de gemeenten nu verantwoordelijk zijn, valt sinds de decentralisaties onder de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is nationale politieke ziekte om te denken dat massaverandering in een handomdraai te verwezenlijken is.
Hoe zou de situatie op de woningmarkt zijn geweest als het aantal intramurale bedden was uitgebreid in plaats van beperkt. Niet alleen zou de bouwsector dan in een minder diep dal zijn gevallen, maar zou het gezinswoningenaanbod veel ruimer zijn dan dat het nu is.
Het wordt hoog tijd dat alle politieke ideetjes in het vervolg aan een ex ante evaluatie worden onderworpen. Dat scheelt miljarden per jaar. Te beginnen met het traject ´gasloos´.
Hoeveel politici en partijorganisaties zouden eigenlijk kennis nemen van de opeenstapeling van negatieve gevolgen van voorbarige politieke besluitvorming? Het zal niet ver van de nul af zitten.
Fijn om te weten, dat de belastingbetaler dit soort grapjes betaald.
@Wim Klei: er zijn ook veel ouderen die maar wat graag naar een verzorgings-/verpleeghuis zouden willen gaan maar niet kunnen/mogen. Bijvoorbeeld omdat 'ze maar thuis moeten blijven' of simpelweg omdat het tehuis is wegbezuinigd. Maatwerk.
Hadden we dat vroeguh ook al niet zo geregeld? :-(