Ook Participatiewet met brede steun door Tweede Kamer
VVD, PvdA, D66, ChristenUnie, SGP, CDA en de eenmansfractie Bontes stemden in met de Participatiewet.
De Tweede Kamer heeft, zoals verwacht, de Participatiewet van staatssecretaris Klijnsma aangenomen. Na twee dagen van debat is een ruime meerderheid akkoordgegaan met het wetsvoorstel om de onderkant van de arbeidsmarkt drastisch te reorganiseren. Het is na de Jeugdwet de tweede grote decentralisatiewet die met ruime meerderheid aangenomen is.
2015
VVD, PvdA, D66, ChristenUnie, SGP, CDA en de eenmansfractie Bontes stemden in met de Participatiewet. Binnenkort gaat de wet naar de Eerste Kamer. In 2015 moeten dan de Wsw, de Wwb en (mensen met arbeidsvermogen uit) de Wajong bij elkaar gevoegd worden tot één wet. De sociale werkvoorziening wordt afgebouwd en Wajongers worden herkeurd.
Zwakke regio's
Tijdens het Kamerdebat zegde Klijnsma toe bij de verdeling van de middelen extra goed te kijken naar de regio’s waar de arbeidsmarkt zwak is en veel mensen bij Sociale Werkvoorzieningen werken, zoals Oost-Groningen, Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Limburg. Die regio’s dreigen in de problemen te komen doordat er steeds minder geld naar de Sw-sector gaat en er door de slechte economische omstandigheden nauwelijks banen zijn bij reguliere werkgevers.
Uitgespaarde uitkering vasthouden
Om het voor gemeenten extra aantrekkelijk te maken mensen met een uitkering aan het werk te helpen, wordt onderzocht hoe een positieve prikken kan worden ingebouwd in de verdeling van het geld. Als gemeenten iemand aan het werk helpen, besparen ze op de uitkering voor die persoon (i-deel). Het geld dat ze voor die uitkering krijgen maar dus niet hoeven uit te keren, willen ze gedurende meerdere jaren in kunnen zetten voor bijvoorbeeld begeleiding of re-integratie. Of dat kan en hoe, wordt nu onderzocht. ‘Overigens betekent dit niet alle financiële knelpunten voor gemeenten nu zijn opgelost’, reageert de VNG. ‘Het participatiebudget blijft een zorgpunt.’
Studietoeslag
Gemeenten krijgen de mogelijkhed om individueel studietoeslagen te geven aan mensen van wie is vastgesteld dat ze niet in staat zijn het minimumloon te verdienen. Voor deze studieregeling is volgend jaar 6 miljoen euro beschikbaar, oplopend tot 35 miljoen structureel. Voor mensen met een medische urenbeperking komt er een vrijlating van 15 procent, oplopend tot maximaal 124 euro per maand. De kosten hiervoor lopen op naar 30 miljoen euro structureel. De Kamer wilde hiermee zeker stellen dat ook voor deze groep werken loont.
Duidelijkheid
Staatssecretaris Klijnsma is blij met de brede steun voor de Participatiewet. Ze wees in een reactie op de lange voorgeschiedenis van het wetsvoorstel. ‘Het is fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid is. Vooral voor de mensen die het betreft en ook voor de gemeenten die een belangrijke rol krijgen bij de uitvoering’, aldus Klijnsma. Ze wil de wet zo snel mogelijk naar de Eerste Kamer sturen.
Het goedkoopste re-integratie-advies tijdens een crisis is zo snel mogelijk een deel van de arbeidsuren (10% bijv.) van de werkenden te gunnen aan de niet werkenden. Dit scheelt enorm aan het verstrekken van uitkeringen aan de niet werkenden en iedereen blijft werkervaring houden. Netto gezien behoudt iedereen nagenoeg hetzelfde inkomensniveau, want er hoeven nauwelijks nog uitkering te worden verstrekt. Nagenoeg iedereen werkt immers. Iedereen beschikt over 90 % van het laatst verdienden bruto-loon. Netto blijft men bijna gelijk verdienen. Als de markt weer aantrekt gaat iedereen weer meer werken.
Tevens kan een deel van de mensen met vervroegd pensioen gaan. Bijvoorbeeld mensen die al 40 dienstjaren hebben of ouder zijn dan 62 jaar bijvoorbeeld. Deze groep dreigt nu de dupe te worden van het verhogen van de AOW-leeftijd. De echte krimp van de arbeidsbevolking start pas rond 2020-2025.
Hoe langer de regering wacht hoe groter de schade en hoe lager het consumentenvertrouwen. Vele mensen (o.a. ZZP-ers) teren nu al in op hun opgebouwde vermogen. Pensioenen zijn af deels afgebroken. Vele bedrijven en personen zijn al failliet, met alle persoonlijke ellende van dien.
Maar aan de hypotheekrenteaftrek durft men niet te komen, ondanks, dat de rente nu op het laagste ppunt zit en banken 1 1/2 procent meer rente voor hypotheken vragen dan in andere Europese landen. Laat de banken 1 1/2 % zakken met de hypotheekrente en de renteaftrek op hypotheken kan verdwijnen. Dit scheelt de Staatsbegroting 12 miljard structureel. (Wordt feitelijk betaald met de aardgasbaten uit Groningen!! is ook plm. 12 miljard). De gasbaten van Groningen kunnen na verdwijnen van de hyp.renteaftrek heel anders worden gebruikt. Iets voor regeringspartijen om over na te denken.