Advertentie
sociaal / Column

Drie keer is blijkbaar geen scheepsrecht

Vorige week werd bekend dat staatssecretaris Teeven vooralsnog geen extra structureel bedrag voor de financiering van de Bureaus Jeugdzorg beschikbaar stelt. Dit terwijl nu drie keer onafhankelijk is vastgesteld dat de financiering tekort schiet.

30 mei 2011

De eerste keer in 2009 door BMC in opdracht van Lodewijk Asscher. De tweede keer in 2010 door Deloitte in opdracht van Fred Teeven. En vorige week concludeerde de Algemene Rekenkamer na bestudering van het Deloitterapport dat er binnen afzienbare tijd niet meer, of geen betere informatie over de kostprijs van jeugdbescherming en jeugdreclassering verkregen kan worden dan nu voorligt. Dat is diplomatieke taal voor de constatering dat het Deloitterapport gewoon een degelijk onderzoek is. De politieke bazen van de Bureaus Jeugdzorg die geen enkel belang hebben bij het onnodig spekken van de kassen hebben de conclusies van het Deloitterapport onderschreven.

Toch schuift de staatssecretaris de finale beslissing opnieuw voor zich uit. Hij klampt zich daarbij vast aan de uitkomsten van het in het najaar te verwachten nadere onderzoek van de Algemene Rekenkamer. Maar nu al is bekend dat dat nadere onderzoek ten aanzien van de vraag of de financiering wel of niet tekortschiet geen nieuwe informatie zal opleveren ten aanzien van de vraag of de tarieven tekortschieten.

De rekenkamer gaat onderzoek doen naar de voorwaarden waaronder een meer uniforme administratie van gegevens mogelijk is. Op zich een prima actie omdat betere vergelijkbaarheid altijd goed is. Maar een betere vergelijkbaarheid (invoering van zo’n systeem zal overigens wel enige jaren in beslag nemen) zal niet tot een andere conclusie leiden ten aanzien van de hoogte van de tarieven. De verklaring voor de grootste verschillen is ook al bekend en doet niets af aan de conclusie dat de tarieven tekortschieten. Verschillen worden bijvoorbeeld veroorzaakt door of BJZ’s panden in eigendom hebben of huren en of BJZ’s hun automatisering hebben uitbesteed of niet. Deloitte merkt hierover in haar rapport op dat de mate van spreiding niet opmerkelijk is en altijd wordt aangetroffen binnen de niet personele kosten.

Ook het nadere onderzoek van de Rekenkamer naar de vraag waarom sommige Bureaus Jeugdzorg beter uitkomen met de huidige tarieven dan andere is een nuttige vraag. Maar ook hier geldt dat de antwoorden eigenlijk al bekend zijn. Sommige Bureaus Jeugdzorg zijn jarenlang extra gefinancierd door de provincies, sommige Bureaus Jeugdzorg hebben tekorten in de jeugdbescherming en jeugdreclassering gefinancierd uit de VWS-middelen voor vrijwillige jeugdzorg, sommige BJZ’s hebben de caseload op laten lopen, sommige BJZ’s hebben ingeteerd op reserves en de grote BJZ’s hebben simpelweg door hun omvang een lagere overhead dan anderen (maar de gemiddelde overhead is extreem laag, zo rond de 10 à 12 procent).

Ondertussen doemt een nieuw financieel probleem op vanwege een dreigende korting van 5% vanaf 2012. Het betreft hier een uitzondering op een eerdere rijksbrede generieke kaasschaafkorting die eind 2011 afloopt. Zelfs als in het najaar alsnog wordt besloten tot extra structurele financiering dan zijn de BJZ’s met deze nieuwe ombuiging opnieuw terug bij af en zullen de wachtlijsten blijven oplopen.

Het enige “goede” nieuws voor alle wachtlijstkinderen in 2011 was de beslissing van de staatssecretaris om de 5 miljoen euro die al was gereserveerd op korte termijn beschikbaar te stellen voor het wegwerken van acute wachtlijsten. Goed nieuws ook voor al diegenen die nog steeds denken dat de Bestuurders van de BJZ’s overvragen. Want de voorwaarde die Teeven stelt aan het beschikbaar stellen van deze incidentele middelen is dat een externe partij wordt aangesteld om de bedrijfsvoering van het betreffende bureau door te lichten. Dat wordt dan de vierde externe partij in twee jaar. Hopelijk worden de kosten van deze externe inhuur niet uit de 5 miljoen betaald. In een gesprek vorige week met de ambtelijke adviseurs van de staatssecretaris heb ik  aangegeven dat de externe adviseurs van harte welkom zijn bij mijn Bureau Jeugdzorg, liever vandaag dan morgen. Ik ben gaarne bereid om alle boeken voor de zoveelste keer open te doen.

Ondertussen zijn de wachtlijsten bij ons opgelopen tot ruim 50 voor de jeugdbescherming, circa 20 bij de jeugdreclassering en niet te vergeten zo’n 170 bij onze vrijwillige “voordeur”. Deze laatste wachtlijst wordt veroorzaakt door eveneens tekortschietende financiering vanuit het ministerie van VWS. Doordat we ook hier niet de zorg kunnen bieden die nodig is neemt het aantal crises toe en is sprake van een opwerkfabriek voor onnodige ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen. Dat drijft de kosten voor jeugdbescherming en jeugdreclassering weer verder op. In combinatie met de dreigende korting van 5% vanaf 2012 neemt het explosieve karakter van de wachtlijstproblematiek verder toe. Wellicht is het een goed idee dat de externe deskundigen als ze toch langskomen ook even in onze boeken van de vrijwillige hulpverlening kijken?

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

betere manager
@ Erik Gerritsen, Waar is uw financiële verslaglegging van de afgelopen jaren?
Ik zie uw website die het eindelijk weer doet. Daarop staat prominent een ijdel welkomstfilmpje van 'De Bestuursvoorzitter' waarin u gewoon onwaarheden vertelt. Zoals dat de meeste ouders achteraf blij zijn als zij met BJAA te maken krijgen. Hoe komt u bij dat soort uitspraken? Wat bezielt u om zo’n filmpje te maken en te plaatsen? Dat doen beursgenoteerde ondernemingen niet eens, laat staan een uitvoerende organisatie die achtervolgd wordt door schandalen zoals BJAA.

Maar wat het nog gekker maakt, is dat er geen financiële verslaglegging blijkt te zijn over de afgelopen jaren. En u beklaagt zich erover dat staatssecretaris u niet vertrouwt en de boeken in wil zien, alvorens hij u nog meer staatssteun geeft? Hoe is het mogelijk dat een organisatie wiens baas elke week elke week hier schrijft over geldgebrek, geen enkele financiële openheid aan de dag legt? Wat zijn uw inkomsten en uitgaven, hoeveel reserves heeft u, hoe zit het met het vastgoed, wat is uw salaris? Waarom is dat geheim?

En dan nog iets, afgelopen weekend stond in de Volkskrant dat u een nieuwe toezichthouder zoekt. Die moet dan solliciteren bij u. Dus u kiest zelf uw controleurs uit? Hoe is dat te verklaren in het licht van de berichtgeving de afgelopen weken over Bureau Jeugdzorg Zeeland waar belangenverstrengeling was tussen de Raad van Toezicht en Bestuurders waardoor de Raad van Toezicht mismanagement had laten voortbestaan? Waarom maakt u het mogelijk dat zulke situaties ook bij BJAA ontstaan?

Ik ben benieuwd naar uw antwoorden.
Ronald Bouwer
@ Erik Gerritsen,
Vaandag in de kranten stonden de artikelen dat Noord-Hollandse Provincie en Jeugdzorg het geld voor informatie weer verkvast had. Namelijk was die geld al één keer voor dit doel toegewezen. Het Rekenkamer beweert dat de Provincie en Bureau Jeugdzorg Amsterdam (dus U) negeren aanbevellingen uitvoeren. Ze beweren ook dat de managementinformatie (dus informatie onder andere van U) niet doeltreffend en niet betrouwbaar zijn.
Waren daar uitspraken van Noord-Hollandse gedeputeerde voor Jeugdzorg Elvira Sweet. Waar ken ik die naam vandaar??? Was zij niet in verband gebracht met puinhop in Amsterdamse Jeugdzorg, met duistere zaken, mismanagement en diefstal? I dont know...........
Zo is duidelijk zien dat U en provincie 4 handen op één buik zijn, zo corrupt......
U vertoont geen managers capaciteiten. Integendeel. u vertoont ego gedrag en u staat dus als symbool van egoïstische bestuurscultuur. U maakt vooral zorgen over je eigen hachje. Terwijl Jeugdzorg niet om de kinderen en hun ouders draait en ook niet meer uit kan gaan van de werkelijke, effectieve hulp bieden.
In de reacties had u iemand "rups nooit genoeg" genoemd. Echt, schot in de roos.

Jan
Schandalig, deze column. Geen woord over alle kritiek op de column van vorige week of die weken daarvoor. Gerritsen doet net alsof de discussie over disfunctioneren van zijn BJAA helemaal niet bestaat. Voor de zoveelste keer manipuleert Gerritsen ook weer met de waarheid. Want Teeven is ondertussen maar zo goed geweest om toch miljoenen beschikbaar te stellen. En dat terwijl er schimmigheden zijn in de berekende kostprijs. Zie het bericht van Teeven hieronder. In werkelijkheid gaat het dus over het disfunctioneren en mismanagement, precies waar bijna alle reacties op Gerritsens’ column al maandenlang over gaan. Het is ook niet voor niks dat – wil zijn BJAA voor dit incidentele geld in aanmerking komen – de bedrijfsvoering moet laten door lichten van Teeven. Redactie van Binnenlands Bestuur, het is toch een normale verwachting dat een columnist de waarheid schrijft? Meningen kunnen verschillen, de interpretatie van feiten ook. Maar feiten op zich horen toch te kloppen? Waarom accepteert u een columnist die week na week onwaarheden schrijft, feiten manipuleert en kritische geluiden negeert? Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2011/05/25/geen-structureel-bedrag-voor-bureaus-jeugdzorg.html
Jeugdzorgbeleid.nl / Verzetstrijder tegen het Reli linkse fascistme
Het Kernprobleem van de sector jeugdzorg is dat de kinderbescherming onderdeel van justitie,niet aan waarheidsvinding doen, de taak hebben de rechter te adviseren. Omdat de rechter verplicht is de wet te toetsen en gezien artikel 20-22 wet op rechtsvordering WEL verplicht zijn,aan waarheidsvinding te doen word de rechter door de kinderbescherming niet in het gelegenheid gestelt om haar/zijn werk te doen. Ouders worden in Nederland beschuldigd van strafbare feiten, maar er word bij de politie geen procesverbaal opgemaakt, en niet eens een mutatie zodoende de politie vaak inhoudelijk niks weten bij voorhand van de situatie in het gezin. De kinderbescherming doet precies hetzelfde als Stichting Buro Jeugdzorg, rapportage's opstellen gebaseerd op veronderstellingen, en verzoeken per fax bij de kinderrechter om een VOTS (spoeduithuisplaatsingen). Gezien dat voor de politie een beschikking van de rechter een uitvoeringsbevel is, moet de politie HELAAS de kinderen uithuis halen terwijl pas na 10 dagen als de kinderen al weg zijn gehaalt, kunnen de ouders voor het eerst naar de rechter om min of meer een wederhoor te kunnen geven. Gezien ouders dan zwaar getraumatiseert zonder opvang zijn achtergelaten, en de rechter al die laster en smaadrapportage's niet eens lezen gezien de grote stapel A4's en de korte tijdbestek van ongeveer 20 minuten, zal de rechter in meeste gevallen onrechtmatig en ten nadele van de gezinnen een uitspraak doen voor een jaar ondertoezichtstelling. Het gevolg is dat de ellende dan goed gaat beginnen want de ouders en kinderen worden overgeleverd aan willekeur van stichtingen, met hun eigen belangen om zichzelf in stand te houden en komen terecht in een burocratische mangelmolen waardoor de rechten en plichten van de ouders en kinderen op een civile wijze worden uitgeholt totdat er niks meer overblijft ( de nek omgedraait) waardoor uiteindelijk de mensen vogelvrij en rechteloos worden gemaakt. Wanneer je op een zondag de kinderbescherming (Groningen-Assen) belt wijst deze overheidsinstantie via het antwoordapperaat, voor crisisgevallen de mensen ook door naar de stichting buro jeugdzorg i.p.v een andere overheidsinstantie zoals de politie waar de opssporingsbevoegdheid gehoord te liggen. Omdat er geen procesverbaal word opgemaakt en niet eens een mutatie (handig bij preventief optreden) bij de politie, is er geen enkele papier wat is opgestelt gebaseert op feiten waar alle parijen opterug kunnen grijpen. Erger nog, wanneer alle rapportage's daadwerkelijk leest bij alle slachtoffers zie je ook dat de stichtingen BJZ's o.a, in loop der tijd de dingen lopen aan tedikken het zogenaamde uit stragetsicge oogpunt ter nadele voor de betrokkenden. Omdat rapportage's worden opgestelt via het papagaaienmedthodiek, met een ander over napraten over een ander,wat die ander wel gezegt zal kunnen hebben, zonder zelf iets gezien, geconstateerd en/of geverfieerd te hebben, worden de mensen monddood geprocendeerd.Ik zie ook dat de stichtingen, de ouders vaak lopen te intimideren dat ze vooral geen contact moeten opzoeken met de media,omdat dat ten koste kan gaan met het contact tussen ouders en kinderen, dus een sancie kunnen krijgen wanneer men voor hun bloedeigen kinderen opkomt.Ik pleit dan ook voor dat bij elke aanvraag uithuisplaatsing dat er een mutatie of een procesverbaal word opgemaakt,want immers de sector jeugdzorg overbelast zichzelf doordat kinderen vaak onnodig en/of wel telang blijven hangen in de sector.Dus meer geld is niet de oplossing, maar rechtszekerheid en waarheidsvinding,de sector creeert dus zelf deze fictieve wachtlijsten.Dan komt er nog bij, dat Nederland straks zit met een hele generatie kinderen die ooit volwassen worden,zwaar getraumatiseerd zijn geraakt door geschiedsvervalsing en los zijn getrokken van hun familie.Moet dat straks onze beroepsbevolking gaan worden, of heeft Nederland meer belang bij patienten om de zieligheidsindustrie in stand tehouden,b.v voor meer werkverschaffing voor de G.G.Z ?Ook de ouders raken zwaar getraumatiseert en Nederland raakt de sociale cohesie kwijt, omdat de hoeksteen van de samenleving met behulp van gesubideerde staatstereur is omver geschopt.Dat moeten wij niet willen.Ook in mijn persoonlijk casus, zijn mijn kinderen met laster en smaad uithuis ontvoert en is mijn oudste dochter beland bij een medewerker van jeugdzorg, die tevens mijn dochter een geloof opdringd notebene van de pinkstergemeente.Ontdanks dat ik nu in het bezit ben van een A.I.V.D verklaring van geen bezwaar die ik heb gekregen omdat ik nadien een liefdesrelatie kreeg, met een politieagente zal je denken dat er eerherstel word bewerkstelligd...NEE DUS!dus een overheidsinstantie niet doen aan waarheidsvinding. Is dat Justitie waardig om rapportage's op stellen gebaseert op veronderstellingen?
Jan
Het is ook niet zo dat Gerritsen als rups nooit genoeg het algehele jeugdzorg-gevoel vertegenwoordigt. Integendeel, vanuit Utrecht komen hele andere geluiden. Daar is men juist blij met de handreiking van Teeven en vindt men ook dat de kostprijsberekening beter kan. M.a.w., het is onjuist dat Gerritsen net doet alsof alle 'politieke bazen', de gedeputeerden dus, aan zijn zijde staan. Het is Gerritsen die alleen staat met zijn manipulaties, zijn geldzucht, het nu al weer aankondigen van nieuwe financiële problemen volgend jaar. Stuitend hoe die man maar probeert druk te zetten en politieke spelletjes speelt in plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor een betere en duurzame jeugdzorg. Want daar zou deze column toch over moeten gaan? bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2011/05/27/R290.htm
betere manager / organisatie-adviseur
Begrijp ik het goed dat u naast het huidige in gevaar brengen van uw corebusiness, ook al weer met problemen volgend jaar dreigt?

Waarom bent u dan niet als de sodemieter aan het werk met de tering naar de nering zetten, te bezuinigen, er alles aan te doen om uw primaire proces - de kinderen - te beschermen?

En wat is uw verklaring dat u dat onder de omstandigheden nog steeds niet heeft gedaan?
Jan
Ook interessant, de column van Marianne van den Anker vandaag hier in Binnenlands Bestuur. Gerritsen staat alleen, in andere steden kan men wel de tering naar de nering zetten en staat het kind wél centraal. Dat schrijft Marianne van den Anker. Kan er a.u.b. een columnist komen die wél verstand heeft van jeugdzorg, wél zijn hart bij de kinderen heeft, wél op kritiek in gaat en columns schrijft over de grote problemen waarin de jeugdzorgsector verkeert? Met een absoluut verbod om over geld te schrijven of aan politiek te doen? Wat zou dat een verademing zijn na deze Gerritsen.  Home/all/de-kansen-van-het-bestuursakkoord.1187823.lynkx
Advertentie