Voor het kiezen
Misschien wel het belangrijkste recht dat patiënten op dit moment hebben, is het recht op vrije artsenkeuze. Tegelijkertijd is dit het recht waarvan heel veel patiënten geen idee hebben dat zij het bezitten.
Er is een grote groep patiënten die hun gezondheid min of meer blindelings in handen geeft van een medisch specialist zonder na te gaan of deze specialist wel de best mogelijke keuze is. Zij maken dus geen gebruik van het recht op vrije artsenkeuze. Een recht dat binnen Nederland volop van toepassing is en dat mensen zelfs in staat stelt een arts in het buitenland te consulteren voor een consult of behandeling. In de polissen van veel zorgverzekeraars staat dit recht omschreven. Niet altijd even makkelijk te herkennen, maar toch.
Hier ligt in mijn ogen een mooie taak voor de overheid. Ik zie al een grote campagne via onder andere Postbus 51 voor me, waarin duidelijk gemaakt wordt dat patiënten het voor het kiezen hebben. Een campagne waarin de rechten van de patiënt centraal staan en waarin naar voren komt dat het de patiënt zelf is die bepaalt door wie en waar hij of zij zich laat behandelen. Een campagne die patiënten mondig zal maken. Dit zal een sterk kwaliteitsverhogend effect binnen de Nederlandse gezondheidszorg hebben. Ziekenhuizen zullen zich niet langer kunnen verstoppen en zullen de kwaliteit van hun dienstverlening moeten verhogen. Doen zij dat niet dan prijzen ze zichzelf uit de markt omdat patiënten niet meer voor hun dienstverlening zullen kiezen.
Ik vind dat je als ziekenhuis een dergelijke campagne moet steunen. Denkend vanuit het belang van de patiënt moet je openheid van zaken geven en de patiënt in de gelegenheid stellen te kiezen voor die specialist en behandeling die het beste past bij hem of haar. En raak je daardoor tijdelijk patiënten kwijt, dan rest je als ziekenhuis niets anders dan in de spiegel te kijken. Blijkbaar is de kwaliteit van de gezondheidszorg die je levert op dit moment niet hoog genoeg. In eerste instantie een bittere constatering, maar wel een die een uitdaging voor de toekomst inhoudt.
Je zult ervoor moeten gaan zorgen dat de patiënt, als hij of zij een volgende keer voor de keuze komt te staan, voor jouw ziekenhuis en voor jouw medisch specialisten zal kiezen. Niet makkelijk, maar wel een uitdaging.
Aysel Erbudak
Voorzitter Raad van Bestuur Slotervaartziekenhuis
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.