Gemeenten overtreden massaal wet met schrappen ‘poetshulp'
Het zonder meer stopzetten of versoberen van de huishoudelijke hulp (hh) is in strijd met de wet. Gemeenten doen dit echter massaal.
Het zonder meer stopzetten of versoberen van de huishoudelijke hulp (hh) is in strijd met de wet. Gemeenten doen dit echter massaal. Zonder intrekkings- of wijzigingsbeschikking en een persoonlijk gesprek om hulpvraag en -aanbod op elkaar te laten aansluiten, kan er niet zo maar aan de schoonmaakhulp worden gemorreld.
Veel gemeenten die de huishoudelijke hulp stoppen of versoberen, handelen niet alleen in strijd met de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), maar ook met het Europese mensenrechtenverdrag en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (Algemene wet bestuursrecht). Deze conclusie trekt Ieder(in) – de koepelorganisatie van chronisch zieken en mensen met een beperking – op basis van gesprekken met juristen. Als gemeenten willen schrappen in de huishoudelijke hulp moet er sprake zijn van een gedegen onderzoek, afweging van belangen en deugdelijke motivering. In veel gemeenten is daarvan geen sprake, stelt directeur Illya Soffer van Ieder(in). Een steekproef door Binnenlands Bestuur bevestigt dit.
Inventarisatie
In slechts een handjevol gemeenten verandert er komend jaar niets rondom de huishoudelijke hulp, blijkt uit de inventarisatie. Het gros van de gemeenten neemt echter maatregelen; de ene drastischer dan de andere. Veel gemeenten stoppen er simpelweg mee. Inwoners moeten de eenvoudige schoonmaakhulp – hulp bij het huishouden niveau 1 (hh1) – vanaf 1 januari zelf gaan regelen en betalen. Wel is er veelal een (financieel) vangnet voor mensen die de hulp zelf niet kunnen betalen. In tal van andere gemeenten wordt er op uren beknibbeld, worden klanttarieven ingevoerd, bemiddelingsbureaus in het leven geroepen of aparte was- en strijkservices opgezet. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), waar de hh1 onderdeel van uitmaakt, biedt gemeenten beleidsvrijheid, maar wel binnen wettelijke kaders. En daar wringt de schoen.
Standdaardbrief
Inwoners van diverse gemeenten krijgen veelal een standaardbrief waarin de veranderingen in de zorg per 2015 bekend worden gemaakt. Ook wordt er op gemeentelijke websites aandacht aan besteed of valt een speciale zorgkrant bij alle inwoners in de bus. Fout, mag niet, kan niet, stelt Soffer desgevraagd. ‘Gemeenten gaan niet erg zorgvuldig te werk.’ Het besluit om te tornen aan de tot nu toe geleverde hulp moet wel goed zijn onderbouwd. Ook moet er een gedegen onderzoek, via onder meer een persoonlijk (keukentafel)gesprek, aan vooraf zijn gegaan. Duidelijk moet worden wat de hulpvraag is, wat de betrokkene of zijn sociale netwerk zelf kan en wat er resteert aan professionele ondersteuning. Dat hoeft niet per se een maatwerkvoorziening te zijn; een op de persoon afgestemd hulpaanbod. Een algemene voorziening is eveneens mogelijk. ‘Na zo’n gesprek volgt een intrekkings- of wijzigingsbeschikking waartegen de mogelijkheid tot bezwaar en beroep openstaat. Er moet sowieso sprake zijn van een redelijke overgangstermijn’, aldus Soffer. Daarbij moet aan minimaal zes maanden worden gedacht.
Geen onderzoek
In heel veel gevallen gebeurt dit niet. De standaardbrieven die veelal op de deurmat vallen of nog moeten vallen, ontberen een gedegen onderzoek (art. 3:2 Awb) en een deugdelijke motivering (art. 3:46 Awb). Van een afweging van belangen (art. 3:4 Awb) is al helemaal geen sprake. Een voorbeeld daarvan zijn de zes gemeenten in Noordoost-Friesland, waaronder Ameland en Heerenveen, die vanaf 1 januari geen hh1 meer toekennen, zo blijkt uit de steekproef van Binnenlands Bestuur. De gemeenten hebben het bij een brief en enkele algemene bekendmakingen op de website en lokale kranten gelaten. In die brief staat onder meer dat de verandering ‘onafwendbaar is’ vanwege de rijkskorting van 40 procent op het budget voor huishoudelijke hulp. In de brief, die voor 1 oktober is verstuurd, worden alternatieven geboden voor het regelen van hulp.
Geen keukentafelgesprek
Deze zes gemeenten zijn niet de enige die de fout ingaan. Ook onder meer de gemeente Voorst lapt de wet aan haar laars. In juli besloot het college van Voorst te snijden in het aantal uren huishoudelijke hulp dat door de gemeente wordt betaald. Zij heeft bekend gemaakt dat per 2015 een derde van de huishoudelijke hulp niet meer wordt vergoed. Eind november krijgen de huidige cliënten een brief, met de hoofdboodschap dat een derde van het aantal uren vanaf januari niet meer wordt vergoed. Er wordt geen keukentafelgesprek vooraf gevoerd. ‘De veranderingen gaan hoe dan ook in’, laat een woordvoerder van Voorst desgevraagd weten.
Stopzetten
Bij Ieder(in) zijn de afgelopen maanden niet alleen veel verontruste mails en telefoontjes binnengekomen van mensen die hun huishoudelijke hulp dreigen te verliezen, maar ook veel ‘foute’ gemeentelijke brieven van bezorgde hh-cliënten. Volgens de juristen van Ieder(in) overtreden onder meer Heerenveen, Achtkarspelen, Valkenswaard, Heeze-Leende en Cranendonck de wet met hun besluitvormingsprocedure rondom het stopzetten van de huishoudelijke hulp. In al deze gemeenten is bijvoorbeeld geen bezwaar mogelijk, aldus een woordvoerder van Ieder(in). Ieder(in) heeft zelf weet van ‘enkele tientallen gemeenten’ die de wettelijke regels overtreden, maar het zijn er vermoedelijk meer.
Verontrust
Soffer is zeer verontrust over deze handelwijze van gemeenten. ‘De Wet maatschappelijke ondersteuning is juist bedoeld om de zelfredzaamheid van mensen met een beperking te bevorderen; het stopzetten van de huishoudelijke hulp verkleint juist doe zelfredzaamheid. Kern van de wet is dat de gemeenten en burger hierover met elkaar in gesprek gaan en gezamenlijk vaststellen wat er voor die zelfredzaamheid nodig is. Dit principe wordt nu met voeten getreden.’ Zij roept verantwoordelijk staatssecretaris Van Rijn (VWS) op om gemeenten erop te wijzen dat deze handelwijze niet kan. ‘De mensen die ons bellen, weten niet hoe ze het zonder huishoudelijke hulp moeten rooien. Het gaat vaak om mensen met zware beperkingen. Zelf de hulp inkopen, kunnen zij zich niet veroorloven.’
Actie
Vorige week is een speciale website gestart voor juridische actie tegen het afschaffen van huishoudelijke hulp. ‘Steeds meer gemeenten besluiten om geheel of gedeeltelijk te stoppen met huishoudelijke hulp. In veel gevallen is het heel twijfelachtig of gemeenten dit zomaar mogen doen’, aldus initiatiefnemer Toine van Bergen. Op de website (wmohulp.blogspot.com) staat welke stappen mensen kunnen nemen als hun hulp wordt stopgezet of dreigt te worden stopgezet.
Reacties: 22
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Gemeenten zijn hoofdzakelijk vriendenclubjes die elkaar bevoordelen. Behoor je hier niet toe dan kan je het schudden. Hier is uitgebreid voor gewaarschuwd.
Reacties graag naar papvdven@hotmail.com
groeten en hopende op veel reacties
Peter van de Ven
Mss bij de vlg landelijke verkiezingen toch nog maar een keer denken aan waar dit vandaan kwam...
Ik doe hiermee niets af aan de schrijnende situaties die deze maatregelen met zich mee brengen. Afschuwelijk als je ermee te maken hebt. Als dit zo blijft, hoop ik dat op het moment dat ik dergelijke zorg nodig zou hebben, de pil van Drion zonder recept verkrijgbaar is...
Nederland bestaat uit mensen, niet uit begrotingsobjecten!
Je wordt, onwettelijk, buiten gesloten van zorg. Waar moet je zijn, wie moet je hebben om dit op te lossen. Oh ja, dat staat op hun website en moet via internet aangevraagd worden of je krijgt direct de mededeling dat de rechter de enige oplossing is. Hiervan zijn de kosten inmiddels aanzienlijk verhoogd en is het een lange weg die de oudere niet meer kan opbrengen. Inmiddels is het geëscaleerd en zijn de bewoners al opgenomen in een verpleegtehuis. Hoezo bezuinigen.
We willen laagdrempelige communicatie, maar er zijn gemeenten die een muur om zich heen hebben gebouwd en een afstand hebben gecreëerd waar je al een flinke opleiding en behoorlijk wat spankracht en doorzettingsvermogen voor nodig hebt om doorheen te komen.
Deze gemeenten laten een grote groep letterlijk stikken in hun vuil en in de laatste jaren van hun zelfstandig leven.
Als dit ook gaat gebeuren met de Jeugdzorg, zullen veel kinderen en hun verzorgers/ouders, die nu al moeite hebben om in de maatschappij staande te blijven, buiten de boot gaan vallen, niets escaleert zo snel als onmachtig zijn en geen begrip kunnen vinden bij je eigen bestuurders. Dit soort gemeenten wachten af tot het escaleert met de oudere of kind en dan kunnen ze direct massaal ingrijpen met massale kosten en dan achteraf gillen dat ze te weinig krijgen van de landelijke overheid.
Ik stel voor een aantal gemeenten onder curatele te stellen die niet voldoen aan de basale normen van bestuur, zorg en veiligheid voor de oudere en het kind.
Preventief werken, om kosten te besparen, geld voor gemeenten, maar is evengoed een verantwoordelijkheid voor de landelijke overheid. Zij kunnen zien welke gemeenten, niet geremd door kennis en kunde, geen idee hebben wat ze moeten doen in het preventieve kader.
Helaas ziet het er naar uit dat dit niet gaat gebeuren, staatssecretaris van Rijn heeft blijk gegeven van een oneindig uitstelgedrag om in te grijpen in bij voorbeeld de jeugdzorg. De indeplaatsstelling kan, vanwege wettelijke termijnen, pas op 17 december in werking treden. Ik stel voor om een overgangsjaar te gaan verplichten voor dit soort gemeenten met de huidige zorg. Snelle inkoop, zonder te weten wat je ouderen, kinderen enz. voor hulp nodig hebben gaat veel geld kosten en de bewoners van je gemeente krijgen geen of geen juiste hulp.
Stopzetten van huishoudelijke hulp zonder enig contact met de persoon die het aangaat is simpelweg onfatsoenlijk.
Een (keukentafel)gesprek is een investering die een gemeente zou moeten doen om de individuele klantsituaties goed in beeld te krijgen. De vraag aan burgers is: als de HH stopt, hoe kunt u er dan voor zorgen dat u uw eigen leven kunt blijven leiden? En met welke hulp kunt u dit zelf organiseren of met uw sociale netwerk? Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zelf HH kunnen organiseren en soms ook kunnen betalen.Er zullen ook mensen zijn die meer zelf gaan doen. Maar kunnen mensen dit niet, dan is een algemene of maatwerkvoorziening nodig. En soms ook bijzondere bijstand.
Dus gemeenten: ga het gesprek met uw inwoners aan!
http://internetbode.nl/editie/roosendaal/wethoud …
Dankzij de thuiszorg konden wij beide een steentje bijdragen aan de maatschappij. Dit zal na 1januari voorbij zijn. Ik hoop dat opnames in ziekenhuis mij bespaard zullen blijven t.g.v de enorme belasting die op mij neer gaat komen. Ik maak mij veel zorgen voor de toekomst en vooral onze gezondheid.