Advertentie
sociaal / Nieuws

Waar blijven de Tilburgse basisbanen?

De proef om mensen in de bijstand aan het werk te krijgen schiet nog niet op.

03 juni 2024
Stadhuis Tilburg
Stadhuis TilburgANP / George Mollering

Om mensen in de bijstand aan het werk te krijgen, kondigde de gemeente Tilburg ruim twee jaar geleden de invoering van een basisbaan aan. Daar is echter nog niet veel van terechtgekomen, schrijft het Brabants Dagblad. Om mensen met zo’n baan ook langdurig aan het werk te houden is meer geld nodig.

Directeur

Werkplein Hart van West-Brabant
Directeur

Directeur

Shared Service Centrum Ons
Directeur

In 2021 maakte de Tilburgse wethouder Esmah Lahlah (GroenLinks) zich hard voor de basisbaan: betaald werk voor mensen die wel kunnen of willen werken, maar die op de reguliere arbeidsmarkt geen kans maken. Het gaat om werk waarmee de deelnemers zich nuttig maken voor de samenleving, bijvoorbeeld licht onderhoudswerk. Ze krijgen een arbeidscontract voor twee jaar en ontvangen het wettelijk minimumloon.

Kostenplaatje

Lahlah wilde vijftig van dit soort banen creëren. Kostenplaatje: 350.000 euro. Maar de uitwerking van de plannen duurde langer dan gehoopt. Daarom werd een jaar geleden bij wijze van proef al begonnen met vijf basisbanen. Tot genoegen van deelnemers en werkgevers, zo laat de gemeente nu weten.

Dilemma

Toch laat de werkelijke start van de beloofde vijftig basisbanen nog altijd op zich wachten. De opvolger van Lahlah, wethouder en partijgenoot Rik Grashoff (Werk en arbeidsparticipatie), zegt tegen hetzelfde dilemma aan te lopen als zijn voorganger. ‘Als zo’n basisbaan goed verloopt, stroomt de deelnemer door naar ‘normaal’ werk. Maar als het niet goed gaat, dan komt die persoon na twee jaar toch weer in de bijstand terecht. En dat is nou precies wat we willen voorkomen’, zegt wethouder Grashoff tegen het lokale dagblad.

Tonnen

Inmiddels werkt Grashoff aan een aanpassing van de oorspronkelijke plannen van Lahlah. Hij is op zoek naar een structurele financiering om te voorkomen dat deelnemers na hun tweejarig arbeidscontract terugvallen in hun oude situatie. ‘Daar is meer geld voor nodig. Het gaat om tonnen’, zegt hij. De wethouder wil bovendien geen vijftig, maar honderdvijftig basisbanen.

Vliegwiel

Tilburg telt momenteel 6500 langdurig bijstandsgerechtigden. De gemeenteraad liet eerder weten dat de basisbanen niet per se kostendekkend hoeven te zijn. Maar staan al die kosten in verhouding tot zo’n relatief kleine groep deelnemers? Volgens Grashoff wel. ‘Als mensen straks doorstromen vanuit de basisbaan naar regulier werk, zijn er minder bijstandsuitkeringen nodig. Als we het vliegwiel aan de gang krijgen, hoop ik dat de basisbanen zichzelf voor een groot deel financieren’, aldus de wethouder.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie