Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Laat gemeenten boostervaccinaties organiseren’

Burgemeester Bouke Arends van de gemeente Westland zag de persconferentie van afgelopen vrijdag en bedacht dat het vaccineren met de ‘boosters’ veel sneller kan als de organisatie ervan in handen is van gemeenten. Hij schreef het in een brief aan demissionair minister-president Rutte en demissionair minister De Jonge van VWS. ‘Een postbode laat je ook niet op alfabet bezorgen.’

30 november 2021
Burgemeester-Arends-def.jpg

Burgemeester Bouke Arends van de gemeente Westland zag de persconferentie van afgelopen vrijdag en bedacht dat het vaccineren met de ‘boosters’ veel sneller kan als de organisatie ervan in handen is van gemeenten. Hij schreef het in een brief aan demissionair minister-president Rutte en demissionair minister De Jonge van VWS. ‘Een postbode laat je ook niet op alfabet bezorgen.’

Waarom moeten gemeenten de boostervaccinaties organiseren?
‘In de beginperiode van het vaccineren had ik al deindruk dat het op een bureaucratische manier ging. Dat kon ik me toen nog voorstellen want er waren niet voldoende vaccins, het moest op basis van beschikbaarheid. Een collega-burgemeester zei eens tegen mij dat die manier van vaccineren deed denken aan post rondbrengen op alfabet in plaats van op huisnummer. Destijds konden we er niet veel aan veranderen, maar nu gaat het weer op een bureaucratische manier: leeftijdscohorten. Een GGD-directeur in de regio vertelde mij dat zij alleen maar op die manier vaccinaties mogen doen. Ik concludeer dat het daardoor niet soepel loopt. Je hebt maar een beperkt aantal locaties. Als je snel wilt prikken, dan kun je beter een opzet kiezen van: dichtbij, laagdrempelig en zonder veel poespas.’

En waarom kunnen burgemeesters dat het beste coördineren?
‘Bij een crisis of ramp zijn wij in de lead, wij hebben een gereedschapskist om zaken te doen en zijn dus toegerust om die rol te spelen. Er zijn nu voldoende boostersvaccinaties beschikbaar. Daarom is mijn suggestie: laat ons het doen. Je hebt dan een veel kortere doorlooptijd. Anders zijn we pas in maart klaar.’

Waarom zouden gemeenten dit beter kunnen dan het ministerie van VWS en de GGD’s?
‘Als burgemeesters hebben we die gereedschapskist en bevoegdheden. We kunnen sneller locaties vorderen of aanwijzen en in samenspraak met de GGD voldoende mensen beschikbaar stellen en opleiden voor de prikken, zoals vanuit de EHBO-verenigingen. Prikkers zijn er dan voldoende. Voor goed administratief afhandelen kunnen we ambtelijk personeel inzetten. Dan doen ze andere taken even niet en dit wel. We kunnen huisartsen vragen om medisch toezicht te houden op de locaties. Dit kunnen we allemaal organiseren.’

Heeft u dit overlegd met het Veiligheidsberaad, andere burgemeesters of gemeenten?
‘Ik heb dit niet overlegd met andere burgemeesters, maar wel gemeld aan het Veiligheidsberaad. Die hebben het voor kennisgeving aangenomen.’

Heeft u hierover overleg gehad met de GGD en huisartsen?
‘Vrijdag zag ik de persconferentie en ik heb afgelopen weekend nagedacht: dit kan beter. Ik heb de zaken aan elkaar verbonden en de brief gestuurd naar Rutte en De Jonge. Als we over alles alleen maar blijven nadenken, dan komt er niets op gang.’

Heeft u al reacties ontvangen, ook uit Den Haag?
‘Ik heb zeker reacties ontvangen. Die waren allen positief. Ik heb ook contact gehad met het bureau van de minister-president. Die hebben informatie ingewonnen.’

Wanneer zou u kunnen beginnen?
‘Als ze me vandaag de opdracht geven, dan heb ik alles heel snel opgelijnd. Dan kunnen we zeggen: kom naar deze locatie om uw prik te laten zetten. Aan de opkomst zie je dan de aantallen.’

Hoe groot acht u de kans dat uw idee wordt uitgevoerd?
‘Geen flauw idee. Er waren voldoende mensen om te prikken bij de eerste vaccinaties en ook voor het toezicht. Het zetten van de prik zelf is niet het meest lastige. Het is geen rocket science. Ik denk graag in oplossingen, niet in problemen. Iedereen heeft er belang bij dat mensen weerbaar zijn tegen het virus. Die kans kan ik op deze manier vergroten en het proces versnellen. Er zijn ook groepen in de maatschappij die niet mobiel zijn of graag de veiligheid van hun eigen lokale situatie koesteren en daarom nog niet zijn gevaccineerd. Op die manier zou de aanpak ook nog een positief effect kunnen hebben op ongevaccineerden. In stedelijke gebieden zou je in de moskee kunnen prikken, in minder stedelijke gebieden op andere locaties. Zo behaal je het maximale resultaat.’

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans / afdelingsmanager
Gruwelijk, echt gruwelijk, al die instanties en virologen die op dit punt allemaal de concurrentie met elkaar aan willen. Laat gemeenten er buiten, want die kunnen sowieso niets als het om gezondheidszorg gaat.
Bram / financieel medewerker
De GGD zijn toch de gemeenten?
Mark
Laat de gemeenten dan eerst uitzoeken welke risico's er zijn. Stel nu dat over een aantal jaren zou blijken dat er bijwerkingen zijn, dan wordt degene verantwoordelijk gesteld die ze gegeven heeft.
sivert dieters / belangstellende
in dat geval zoek ik mijn heil wel in Duitsland kom nou de gemeente kan dat helemaal niet en wat als zon ambtenaar het fout doet ??
Willink
Laat me niet lachen. Gemeenten hebben hun eigen zaken niet eens op orde, al totaal ongeschikt om de WMO en de jeugdzorg uit te voeren.
Bert
Met dezelfde opkomstpercentage als bij gemeenteraadsverkiezingen. Prima plan. Vandaag nog beginnen.
LW
@ burgemeester Arends, de GGD is toch ook van u? Is goed samenwerken niet beter dan te roepen wij kunnen het beter en sneller? Zorg dat u de GGD in uw gemeente maximaal faciliteert en ondersteuning geeft dan doet iedereen waar hij of zij goed in is. Wel zo verantwoord.
Miranda de Vries & Eelco Eerenberg / voorzitter GGD West Brabant & voorzitter GGD regio Utrecht
De GGD, dat zijn wij



Natuurlijk is het fijn als collega’s in deze tijd actief meedenken in oplossingen. En dat mag ook out-of-the-box. Toch heeft de bijdrage van onze collega Bouke Arends ons verrast. We onderschrijven het deel van de bijdrage waarin hij aangeeft te willen helpen bij het vaccineren en ‘boosteren’ van onze inwoners. Er wordt in de bijdragen echter ook betoogd dat de organisatie van het vaccineren en het geven van de boosterprik in betere handen zou zijn bij gemeenten. Dat standpunt delen wij niet.



Als bestuurders van de GGD’en (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) en leden van bestuurlijke adviescommissie publieke gezondheid (BAC PG) zijn wij nauw betrokken bij de enorme prestatie die dagelijks door de GGD’en en GHOR-bureaus wordt geleverd in het testen, traceren en vaccineren en het waarborgen van de continuïteit van zorg.



Als bestuurders van onze eigen gemeenten Utrecht en Etten-Leur doen wij er ook veel aan om een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan opnieuw een grote opschalingsoperatie. Ook wij zijn ons zeer bewust van de toenemende druk vanuit de samenleving om, na de recente adviezen van de Gezondheidsraad, mensen versneld een boostervaccinatie te geven. Er zijn veel mogelijkheden waarop wij als gemeentebestuurders onze GGD’en kunnen faciliteren. Bijvoorbeeld door locaties aan te bieden, menskracht beschikbaar te stellen en te ondersteunen bij de communicatie. Hierdoor kunnen onze GGD'en zoveel mogelijk tijd investeren in bijvoorbeeld het werven en opleiden van personeel, het inrichten van de vaccinatielocaties en het daadwerkelijk zetten van de prikken. Wij kunnen ons niet voorstellen dat de gemeente de uitvoering beter zou kunnen doen dan de GGD’en die wij hiervoor zelf hebben aangesteld en die jarenlange ervaring hebben met het vaccineren van onze kinderen en reizigers. Per slot van rekening geldt nog steeds: alleen samen krijgen we corona onder controle. En de GGD, dat zijn wij!



Miranda de Vries voorzitter GGD West Brabant

Eelco Eerenberg GGD regio Utrecht

Advertentie