Utrecht gaat schuldhulp zelf doen, uitvoerder boos
Na 25 jaar breekt Utrecht met Stadsgeldbeheer.
De gemeente Utrecht is wachtlijsten zat en gaat de schuldhulpverlening voor kwetsbare inwoners met complexe problemen vanaf 2025 in eigen beheer uitvoeren. Stadsgeldbeheer, de partij die deze dienstverlening al ruim 25 jaar voor de gemeente uitvoert, vindt het ‘lastig te verteren’.
Volgens Stadsgeldbeheer onverwachts
Het besluit van de gemeente komt voor Stadsgeldbeheer onverwachts, zo schrijft de organisatie op haar website. In 2019 won zij de aanbesteding voor de specialistische schulddienstverlening. Volgens Stadsgeldbeheer lag deze vast voor een periode van negen jaar, al leert navraag bij de gemeente dat het ging om een contract van drie jaar met de mogelijkheid nog drie keer voor twee jaar te verlengen.
Kwaliteit
‘Deze positieve keuze gaf onze cliënten en medewerkers duidelijkheid en zekerheid. De kwaliteit van Stadsgeldbeheer werd in 2022 bevestigd door onafhankelijk onderzoek (BMC) in opdracht van de gemeente Utrecht.’ Stadsgeldbeheer valt onder De Tussenvoorziening, een organisatie die nog veel meer doet voor de gemeente Utrecht. Bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang, begeleid wonen, en begeleiding naar werk.
Wachtlijsten
Uit het genoemde onderzoek van BMC bleek tevens dat in de aanbesteding de kostprijs te laag was gecalculeerd. Daarom is het contract in overleg opengebroken. Dat heeft volgens Stadsgeldbeheer gezorgd voor problemen in de uitvoering. ‘Gevolg hiervan was helaas wel dat Stadsgeldbeheer minder cliënten kon helpen. Doordat het aantal trajecten moest worden afgebouwd, ontstond er tijdelijk een langere wachttijd.’ Die wachttijd zou inmiddels zijn teruggedrongen.
Gemeente niet tevreden
De langere wachtlijsten zijn voor de gemeente aanleiding om te breken met de organisatie, al ontstonden deze volgens het college al eerder. ‘Sinds 2020 zijn er elk jaar wachtlijsten. Eind 2023 was er een wachtlijst van 70 cliënten. De langst wachtende wacht bijna een jaar’, zo staat in een brief aan de gemeenteraad. De gemeente hoopt dat er door de dienstverlening in eigen beheer te nemen schaalvoordelen en specialisatiemogelijkheden ontstaan. De reguliere schuldhulptrajecten doet de gemeente nu ook al zelf.
Schaalvoordelen
‘Je hebt maar één keer te maken met aansluiting Schuldenknooppunt, automatisering, deskundigheidsbevordering, NVVK-lidmaatschap, overhead, enzovoort. Ook zijn er relatief minder managers, senior-medewerkers, kwaliteitsadviseurs en administratieve ondersteuners nodig.’ Utrecht zegt tevens dat zij op dit moment de enige grote gemeente is die de volledige schuldhulpverlening voor deze specifieke doelgroep uitbesteed.
Zorgen om cliënten
Stadsgeldbeheer ziet die voordelen absoluut niet, en duidt de keuze vooral als een bezuinigingsactie. De organisatie wijst erop dat zij door goede dienstverlening het vertrouwen van cliënten heeft gewonnen, en dat een verschuiving naar de gemeente dit mogelijk zal schaden. ‘De vertrouwensband tussen cliënt en financieel begeleider, die vaak met moeite is opgebouwd, wordt geschaad. We maken ons grote zorgen over het welzijn van deze kwetsbare mensen.’
Gemeente ambitieus
Volgens het college kan Utrecht de cliënten van Stadsgeldbeheer, jaarlijks zo’n 1.100, zonder extra kosten te maken gaan begeleiden. Wel moet de gemeente een efficiencyslag maken. Uit de brief aan de gemeenteraad blijkt dat Utrecht wel nu al kampt met capaciteitsproblemen bij de uitvoering van het ‘huishoudboekje’, een andere vorm van dienstverlening voor inwoners met geldproblemen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.