Advertentie
sociaal / Redactioneel

Subsidieverslaving

Nederland heeft inmiddels zo’n 1,7 miljoen arbeidsgehandicapten. Dat is 15 procent van de beroepsbevolking.

04 maart 2011

Circa 200 duizend jongeren krijgen een Wajong-uitkering. De groei vlakt iets af, maar hun aantal groeit nog steeds. Circa één op de twintig jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 23 jaar wordt in Nederland arbeidsongeschikt verklaard. Sinds een paar jaar is één op de tien kinderen in het primair onderwijs hulpbehoevend en heeft speciaal onderwijs nodig. In het voorgezet onderwijs heeft 20 procent van de leerlingen sinds de invoering van het rugzakje voor passend onderwijs een vorm van handicap aangemeten gekregen.

 

Ook de kosten van de Awbz dijen elk jaar verder uit. Zo lijkt elke subsidie of uitkeringsvorm binnen afzienbare tijd onbeheersbaar te worden. Elk financieel plafond is binnen de kortste keren een gapend gat in het dak waar the sky the limit is.

 

Tegelijkertijd worden te veel kinderen en jongeren met Wajong-uitkeringen en rugzakjes in het onderwijs gestigmatiseerd als zijnde ziek, zwak of misselijk. Als er een voorzichtige poging wordt gedaan om de exorbitant groeiende uitgaven enigszins te stuiten, komt de ronkende protestmachine op gang.

 

Zo ook deze week met het manifest Armoede werkt niet van linkse partijen, vakbonden, publiciteit zoekende BN’ers en instellingen gericht tegen de bezuinigingen. Volgens deze clubs worden saneringen afgewenteld op mensen met een arbeidsbeperking. Ach, het was fijne verkiezingsretoriek, maar nu zijn we weer bij de harde dagelijkse realiteit.

 

Subsidieregeling na subsidieregeling blijft niet binnen de afgesproken kaders. Zo kwam er in 2005 een nieuwe kinderopvangregeling; die moest meer vrouwen aan werk helpen. De kosten zijn 5 jaar later met vele honderden miljoenen euro’s gestegen, en er is vrijwel geen vrouw méér gaan werken. Een lichte bezuiniging op deze sterk gestegen kostenpost kon vorig jaar op een ferm protest rekenen.

 

Zo gaat het ook weer met de 300 miljoen bezuiniging op het rugzakje voor passend onderwijs, dat is circa 10 procent van het totale jaarbudget. Sinds de start in 2003 hebben 65 procent meer leerlingen een indicatiestelling gekregen. Veel leerlingen zijn onnodig gestigmatiseerd als kruk met een slechte kans op de arbeidsmarkt.

 

Hetzelfde gebeurt met de Wajong. Het is een handig afvalputje om werkloze jongeren in te dumpen. Ze zijn afgeschreven op hun 18e of 23ste levensjaar. En elk jaar groeit hun aantal.

 

Zo lijkt elke subsidie in Nederland haar eigen vraag en verslaving te creëren. Belangen- en uitvoerings-organisaties zijn er dol op, want het is hun omzet, maar het gaat vaak ten koste van jongeren en van de rijksbegroting. De handrem op de explosieve groei van uitgaven en uitkeringen zetten, is dus helemaal niet verkeerd.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

PJz
In laboratoriumopstellingen hebben we de zaakjes goed voor elkaar. Iedereen eten, iedereen een dak, iedereen verwarming. In de praktijk is het zo dat bijstand niet genoeg is om de basisrekeningen te betalen en uiterst sober boodschappen van te doen. Het gaat dan niet over beroeps-bijstanders die al jaren in die regeling zitten, maar langdurig werklozen die plotseling een paar maanden schulden hebben en in vrije val raken. Mensen die juist een vangnet nodig hebben. Wettelijk zijn er allerlei regelinkjes zoals schuldhulpverlening met allerlei omlooptijden waarbij je ondanks alles domweg op straat komt te staan na een paar maanden afgesloten te zijn geweest van GWL. De rekeningen blijven ondertussen binnenstromen. Geen dak boven het hoofd heeft vervolgens weer andere consequenties en je blijft betalingsplichtig voor in ieder geval ziektekosten. Na wat achterstand komen hier bijvoorbeeld gewoon incassobureau's met eextra kosten, wordt de premie fors verhoogd en maak je kans op boetes. Zo lossen we financiele problemen op in Nederland: extra facturen sturen, schulden verdubbelen.

UWV en gemeenten doen er alles aan doen om kwaad niet tot erger te maken. Puur omdat een probleem de gemeenschap steeds meer geld gaat kosten. Iedere mogelijkheid wordt aangegrepen, dus ook keuringen om mensen zonodig een extra potje te geven. Niet om er vakantie van te vieren maar om bijvoorbeeld de energierekening en huur te voldoen. Iets wat een gemeente niet mag, er is immers al bijstand en dat is allemaal 'netjes' geregeld. In het laboratorium werkte het immers. Mensen met bijstand zijn rijk.

Het is erg makkelijk om alles zwartwit te zien en te denken dat er eigenlijk geen armoede bestaat. Tot je er zelf mee te maken hebt, je regelmatig wekenlang letterlijk geen rooie cent hebt voor eten of OV, laat staan geld om basisrekeningen te betalen. Jarenlang goed verdienen, geen zorgen. En dan sta je op straat. Na WW en een jaar potverteren ben je aangewezen op een uitgehold sociaal stelsel. Reintegratie, cursussen? Onlangs afgeschaft. Regelingen met terugwerkende kracht? Alleen als je betalingsplichtig bent, niet om geld te ontvangen. Bijstand? Gaat u maar 'tijdelijk' werken in de fabriek met uw HBO. Lopende band, smerige dampen, handen kapot, herrie, geleefd worden door een zoemertje. Als u na twee maanden depressief en dolgedraaid thuis zit omdat het financieel helemaal niets oplost, deurwaarders dreigen je huis open te breken als je er op die en die datum niet bent, en je intussen nog liever van een brug springt klopt u maar weer aan.

Zorg voor een basisinkomen waar iedereen aanspraak op kan maken wanneer problemen echt te groot zijn. Wat handgeld om in ieder geval een afgeprijsd brood te betalen. Betaal vanuit de overheid direct de primaire levensbehoeften als huur, energie, water en ziektekosten. Let wel: wanneer dit nodig is, dus degene die aanspraak moet maken dient volledige inzage te geven in financieen en bezittingen. Geld storten in een bodemloze put zoals een negatieve bankrekening zodat de ontvanger zelf dingen kan betalen werkt hoe dan ook niet. Verder zouden huur- en zorgtoeslagen direct moeten worden overgaamkt aan instanties. Ben je ook van dat gedonder af. Tot slot zou er niets mis mee zijn als een deel van dit noodbasisinkomen wordt verstrekt als renteloze leningen waarbij je bij opnieuw eigen inkomen een deel maandelijks aflost. Hulpverlening kan efficienter, goedkoper en meer resultaatgericht. Wellicht scheelt dat ook in subsidies en oneigenlijk gebruik van potjes.
rwindt / machteloze burger
De vorige reageerder onderstreept de NOODzaak, van wat ik maar steeds blijf roepen, een sociaal incasso bureau (SIB) landelijk uitgerold. Die namens de sociaal urgente partijen als verhuurder, nutsbedrijven etc. incasso's regelt tegen gebruikelijke vergoeding. Op die wijze oplopende achterstanden snel in vizier heeft. Waarbij een persoon contactpersoon is namens alle schuldeisers voor de client. Andere hulp die nodig is ook gezien wordt.

Dit onder de maatschappelijke dienstverlening. Daarnaast een poot heeft voor verplicht budgetbeheer, of vrijwillig, afhankelijk van medewerking client. Plus administratie regelt voor mensen die onbekwaam gebleken zijn dat te doen. Plus sociale leningen verstrekt ter overbrugging bij ziekte, werkeloosheid, scheidingen etc.
Omdat dit onder de maatschappelijke dienstverlening opereert zijn er korte lijnen naar gemeente en belastingen etc en professionele hulporganisaties, die met deze dienst waar nodig werken. Familie/bekenden en Vrijwilligersorganisaties kunnen een toegevoegde waarde daarbij vormen.

Het gaat om een loket bij financiele nood, die ook meteen adequaat stappen onderneemt. Mozes is die naar de berg tijdig gaat, i.p.v. andersom.

Doordat zelfs alle overheid- en semi overheidinstellingen los van elkaar opereren bij financiele problemen, wordt het een chaos als inkomenpatroon verandert, of mensen simpelweg niet de tering naar de nering kunnen zetten. Of door bijvoorbeeld medische problematiek in gezin, hogere kosten hebben. Allerlei zaken door de bijzondere bijstand niet gedekt worden.

Daarbij al die verschillen tussen Gemeenten!

Al die versnippering en al dat onvermogen is de reden dat voedselbanken een bekend fenomeen zijn geworden.

Veel van die Wajongers bijvoorbeeld hebben een onvermogen hun fin. zaken goed zelf te regelen. Kwetsbaar zijn voor misbruik. Het zou bij ouders, die op een gegeven moment wegvallen, een opluchting zijn als dit in goede handen blijft na hun dood. Of een partner die overlijdt en dit altijd deed en de achterblijvende partner hier geen raad mee weet.

Schulden, die meestal spectaculair verhoogd worden door incassoverhogingen. Niet meer te overzien voor client. Dan volgt WSNP. Waar zijn we in Hemelsnaam mee bezig? Jawel, men houdt elkaar bezig en de incassoindustrie profiteert daar mega van en de belastingbetaler mag de brokken oprapen. Want wat een uren gaat het bij al die partijen niet kosten aan arbeidsloon. De client raakt in alle opzichten nog dieper in de put. De omgeving van die persoon en eventuele kinderen eveneens.

Ken een siituatie van een jongeman die buiten zijn schuld in schulden is geraakt. Een kamer heeft in een opvang, maar door wisselend inkomen bij uitzendwerk en dan weer ziektegeld voortdurend in een financieel onzeker patroon zat en kamerhuur en eten niet eens betalen kan, omdat er gestechel is of er nou ww of ziektegeld moet worden uitbetaald. De schuldhulpverlening kan pas met wsnp beginnen als er een vast inkomen is. In dit geval wordt hij niet op straat gezet. Over een paar maanden is het een jaar terug dat hij zich voor schuldhulp heeft aangemeld.

Waar nodig dient die SIB ook heel simpel snel verplicht budgetbeheer op te kunnen leggen.
Dan kunnen de handen en voeten, die hulp bieden, hun focus ook effectief richten op begeleiding.

a. een loket (SIB) die alles adequaat en snel regelt bij financiele nood.
b. een loket voor zorg dicht bij de mensen en naast de clienten!.
Een zorgcoordinator naast huisarts, die de zorgbehoefte beoordeelt en delegeert. Ook dat landelijk invoeren. Die dus de duur en kwaliteit van trajecten kan monitoren. Wie geen kwaliteit levert valt van het lijstje af. Gaat failliet. Dan kunnen de goede organisaties met een redelijke vergoeding hun welk ook goed uit voeren. Marktwerking kan werken zo. Niet voor een dubbeltje als kwaliteit een kwartje kost. Daarnaast de broodnodige controle op prestaties en men op deze wijze automatisch afgerekend wordt op kwaliteit.
Zorg op maat en waar het echt nodig is en zonder al die bureaucratische rompslomp.
Een probleem eigenaar die aangesproken kan worden en richting geeft aan de uitvoerders.

Echter, er moet nog veel water door de Rijn stromen voor het water de politiek tot de lippen staat in dit opzicht en steeds meer bezuinigd moet worden en steeds meer narigheid daardoor ontstaat..
De put wordt meestal pas gedempt als het kalf al verdronken is, of al over de put hangt en dreigt te vallen.
Of de witteboorden in al die organisaties moeten eens burgerschap tonen en bij de versnipperde eigen-belang-politiek dit afdwingen.

De Heer Nagel, die eerst met zijn medebestuurders Fortuyn heen zond, vanwege een opgeblazen en uit context gehaalde statement en Fortuyn juist algemeen belang nastreefde, begint een partij voor ouderen.
Weer deelbelangen. Fortuynisme was juist Pragmatiek, Integriteit en Menselijke maat in het algemeen belang!

Advertentie