Advertentie
sociaal / Nieuws

'Te weinig dwang en drang om te werken'

Minister Kamp en staatssecretaris de Krom vinden dat uitkeringsgerechtigden meer dwang en drang moeten voelen om een baan te accepteren.

27 februari 2012

De helft van de mensen met een bijstandsuitkering ervaart nu door het contact met de gemeente 'dwang en drang' om aan het werk te gaan. 'Dat ze de plicht hebben om te solliciteren en daarbij iedere vorm van werk dienen aan te pakken, ervaart slechts een klein deel van de bijstandsontvangers. Dit is onaanvaardbaar.' Dat vinden minister Henk Kamp en staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken).

Aanscherping regels
De twee VVD-bewindsmannen schrijven dit in een brief aan de Tweede Kamer. Kamp en De Krom werken al een tijd aan aanscherping van regels, zodat werklozen meer gestimuleerd worden om te gaan werken. Daarbij willen ze gemeenten meer voorschrijven hoe ze mensen uit de bijstand activeren.

Eenduidige aanpak

Volgens Kamp en De Krom zijn er grote verschillen in de wijze waarop gemeenten de bijstand uitvoeren en hebben gemeentelijke medewerkers een grote beoordelingsvrijheid. 'Er zijn medewerkers bij de sociale diensten die de activerende principes van de bijstand goed toepassen, er zijn er ook die dat niet doen. Een eenduidige activerende aanpak is gewenst,' schrijven zij.

Uitkering verliezen
De staatssecretaris komt hiertoe met een wetsvoorstel. Met deze wet in de hand kunnen gemeenten iemand in de bijstand die niet of onvoldoende meewerkt om aan het werk te komen, beter aanspreken volgens De Krom. Dat kan betekenen dat iemand zijn uitkering verliest als hij een baan weigert, niet zijn best doet om deze te behouden of niet bereid is een langere reistijd van en naar het werk te aanvaarden.

Verhuisplicht
Kamp kondigde in november vorig jaar al aan dat iemand in de bijstand die niet wil verhuizen voor een baan, zijn uitkering kan verliezen. Dit kwam hem op kritiek te staan in de Kamer. Ook regeringspartij CDA vroeg zich af of de VVD-bewindsman niet doorschoot en of mensen met een gezin niet in de problemen komen. Kamp zei toen dat dit soort vragen aangeeft hoe vaak allerlei redenen worden bedacht waarom werklozen niet een baan hoeven te accepteren en 'precies de reden is' waarom sommigen in een uitkering blijven zitten.

Reacties: 20

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hendrik
Onderstaand stukje schreef ik na het antwoord van de verantwoordelijk staatssecretaris ivm vragen Karabulit omtrent de haagse straatveger en het afwijzen van verantwoordelijkheid voor re-integratie door het college van B&W Breda in BN de Stem.



Volgens mij is de heersende leer nog altijd dat ALLES dat in het kader van een bestuursrechtelijk besluit plaats heeft juridisch dwz bestuursrechtelijk is 'gedekt' door het te nemen of genomen besluit waartegen de rechtsmiddelen bezwaar en beroep openstaan. Een op een persoon betrokken besluit (beschikking) dient daarbij VOORAF gemotiveerd te worden en dus niet ACHTERAF, laat staan onder evidente afdreiging, al dan niet met behulp van daartoe ingehuurde private partijen als re-integratie- en adviesbureau's. De overheid bedient zich al jaren van deze 'rechtsleer' om haar adviseurs te dekken wanneer deze in civielrechtelijke zin aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van niet zelden valselijke rapportage en adviezen. Zie in dat kader ook het commentaar Wieringa, Shipshol vs luchtverkeersleiding Schiphol en het feit dat het volgens de Hoge Raad zo de spuigaten uitloopt dat deze aandringt op behoorlijke wetgeving dienaangaand.



Ook het handelen van zo'n re-integratiebedrijf valt dus onder het genomen of te nemen bestuursbesluit en dus onder volledige verantwoordelijkheid van de opdrachtgever/mandaatverlener, dus de gemeente of het UWV. Vooraf dient men schriftelijk direct het bestuursorgaan alsook het in haar opdracht opererende re-integratie- of advies-bureau nadrukkelijk om de onderlinge rechtsbetrekkingen en dus de eigen rechtspositie te vragen. Bijna 100% kans dat antwoord hierop uitblijft. Volgens wetenschappelijk onderzoek gebaseerd op kamerstukken heeft 'Den Haag' dit welbewust onduidelijk willen laten om de burger in de waan te laten dat hij/zij middels ondertekening een overeenkomst zou aangaan en zich daaraan gehouden zou achten, dat zulks in onderlinge samenhang bezien onder het hoofdstuk bedrog /oplichting valt zag men daarbij kennelijk over het hoofd, maar och het hoogste bestuursrechtelijk College, de Centrale Raad van Beroep weet daar uiteraard wel weer een puntje aan te zuigen nietwaar...?





Wat de afgedreigde medewerking aan de eigen diskwalificatie als werknemer in civielrechtelijke zin betreft is de ooit door kinderrechter/raadsheer mr Von Brucken Fock ontwikkelde 'rechtsleer' van 'blijvend meewerken' van ouders aan 'hulpverlening' binnen een Ondertoezichtstelling (OTS) op straffe van ontheffing/ontzetting van het ouderlijk gezag, waarbij de ouders in de praktijk met lede ogen moeten toezien hoe hun kind nog verder door deze hulpverlening met behulp van diverse 'instrumenten' en 'deskundigen' van ze wordt losgeweekt vergelijkbaar, niet zelden totdat pleegouders, niet zelden wensouders, na een jaar zelfstandige rechten claimen (blokkaderecht) waarbij dan ineens wel het door het EVRM beschermde recht op familieleven van stal wordt gehaald.





Los van het feit dat een bestuursorgaan VANTEVOREN een besluit dient te motiveren ipv ACHTERAF waarbij het slachtoffer onder evidente intimidatie 'blijvend meewerken' en soms zelfs ondertekening wordt afgedreigd en aldus in het welbekende en klaarliggende streepjespak wordt genaaid is het zaak om zoveel als mogelijk en vanaf het prille begin om adequate informatie te verzoeken en zo mogelijk het functioneren en handelen van bestuursorgaan en ingeschakelde re-integratiebedrijven op de korrel te nemen en schriftelijk vast te leggen zodat daarover geen misverstanden kunnen worden opgeworpen. Afdreiging wordt weliswaar gedoogd en door de de spek- en bonenrechter (bestuursrechter) afgedekt maar blijft evenwel een strafbaar feit waarvan men altijd aangifte bij justitie kan en mag doen. Het aardige hiervan is dat een andere heersende rechtsleer (ogv Pikmeer-arrest) criminele ambtenaren vrijwaart van vervolging doch de betrokken private partijen niet!



Ook zal het bestuursorgaan en in het verlengde ook de door haar ingehuurde private partijen elk standpunt terdege dienen te motiveren waartegen uiteraard liefst schriftelijk bezwaren kunnen en mogen worden geuit. Bezwaren welke zuiver van bestuursrechtelijke aard zijn vallen mijnsinziens onder jurisdictie van de afdeling rechtspraak van de Raad van State en niet onder de CrvB.

Omdat uiteraard niet iedereen enige juridische notie heeft raad ik aan nooit iets te ondertekenen voordat eerst juridisch advies is ingewonnen. Ondertekenen lijkt temeer overbodig nu het hier een zuiver bestuursrechtelijke aangelegenheid als een te nemen beschikking betreft en geen besluit met uitgebreide procedure waarbij men zijn/haar PERSOONLIJKE ipv OPGEDRONGEN visie KAN en MAG neerleggen en waarvoor dus slechts het bestuursorgaan volledig aansprakelijk is en blijft.



Ik raad een ieder verder aan de strofe 'onder behoud van alle middelen en aanspraken rechtens' en 'onder dwang getekend' op te (doen) nemen als men de druk tot ondertekening van allerlei baarlijke en al dan niet 'onderbouwde' onzin als 'afstand tot de arbeidsmarkt','werkritme' etc niet kan weerstaan zodat men aldus geen afstand doet van de werknemersrechten zoals recht op arbeid en beloning op minimum- en/of CAO-niveau en de daarbij behorende toegang tot de kantonrechter die vooralsnog de bestuursrechtelijke verbale diarree voornoemd naast zich neer dient te leggen. Wellicht dat 'Den Haag' daarom ineens zoveel haast maakt om het het arbeidsrecht te wijzigen want behoorlijke rechtsbescherming tegen ontslag is in de praktijk feitelijk al jaren fictie...
rufino / geen functie
Ik denk dat deze jaar nog meer werkloze mensen in de bijstand zullen terecht komen. alleen al in rotterdam ,is het ik denkt 95%gestegen. in vergelijke met 2011 toen zatten veel werkloze mensen met plezier bij de gemeente rotterdam. dat waren allemaal de opvolger van melkert 1, en melkert 2, nu zijn al die mensen weer werkloos, die hebben allemaal een bijstand of ww. en nu wil de staatssecretaris samen met minister kamp deze mensen gaan straffen. ik vraag me af wat hebben deze mensen gedaan. die hebben alleen gedaan wat ze gevraagd was. mee werken aan deze subsidiebannen, dat zal opvolgen in een vaste baan .maar nu zitten ze weer thuis met een uitkering ,wat zijn ze mee bezig in den haag dat snap niemand in rotterdam .en dan zeg deze twee wijze mannen dat ze het niet goed hebben gedaan, dat het moet zo en zo gaan,maar dat bij sommigen dat het gevaal niet zo was ,ik bedoel warom als jullie weten dat het anders kan doe het dan en geef deze mensen hun waarde terug .ik bedoel ik weet ook niet alles maar je hoef geen tovenaar te zijn om het beter probeert te doen. heren er zijn in nederland zo veel bedrijven die deze mensen kunnen gebruiken maar ze kennen deze mensen niet. je hoeft niet het gemeentelijke dienst groter te maken met deze mensen .neemt contact op met deze bedrijven vraag of deze mensen bij hun in dienst kunnen komen geef deze mensen informatie over deze bedrijven vraag aan deze bedrijven of deze mensen langs kunnen komen er zijn heel veel mensen in nederland die hun naam niet eens kunnen schrijven maar goed kunnen werken niemand is slim geboren dus om elke dag te roepen we gaan het zus doen of we gaan zus doen laat maar zien warom wij jullie hebben gekozen om deze land te regeren voor een betere nu en de toekomst en niet kijken wat de andere doet bedankt.
rufino / geen functie
nu zeggen ze dat de sociale dienst het niet goed heb gedaan je moet iemand de schuld geven dan heb je het goed gedaan haha nu gaan ze weer geld uitgeven voor onderzoek die al is gedaan wat willen ze nog meer weten warom hij of zij op de bank zitten hoe heten ze alweer o ja ingrid en henk ik weet het niet meer en ga maar zo door denken deze heren dar dez twee mensen graag willen werken maar er is geen werk voor hun ook niet voor jou wat doen ze om werk te creren niks tot nu alleen straffen uitspreken natuurlijk gaan mensen de straat opzoeken misschien voor goed of voor kwaad dat kan niemand zeggen
Freek / zzp
Waanzin. Ik ben een gehandicapte zzp-er die door omstandigheden (niet willen meewerken aan fraude) een giga aderlating aan inkomen moest doen. Resultaat? De gemeente wil dat ik maar helemaal stop met het resterende werk en gezellig in de bijstand kom. Dan pas ik tenminste weer in hun plaatje
Peter van Dijk / maatschappelijk werker
Mensen zijn in het algemeen calculerende wezens.

Dus zal het gros de ruimte pakken die geboden wordt. Van hoog naar laag. Alleen bij hoog zijn de gevolgen gigantisch, ook voor laag. Nu zijn de vingers alleen gericht naar hoog. Dat is wel zo gemakkelijk. Het Neo Liberalisme zit nu in de verdomhoek.

Op die algemeen heersende calculerende mentaliteit is jaren niet geanticipeerd, door de hoogconjunctuur en kennelijk geld genoeg voor een lakse houding. Die voorheen hoogconjunctuur is al een jaar of 15 een laagconjunctuur en de economie zal de komende jaren hooguit lage procenten groeien op zijn best bij alle opkomende economieën en multi crisis in Europa. Er wordt erg veel in rechten gedacht en niet in plichten. In een welvaartsstaat en verzorgingsstaat is hier massa immigratie ontstaan, waarvan de mensen niet de mentaliteit van de vooroorlogse burgers als voorbeeld zien, maar die van latere naoorlogse generaties, gewend geraakt aan een onbetaalbaar wordende welvaartsstaat en burgerschap naar de achtergrond raakte.

Het zal moeten komen van integriteit, van hoog naar laag en besef dat de tering naar de nering gezet moet worden en de achterliggende riante verzorgingsstaat niet als referentiekader meer gebruikt kan worden. Door politieke traagheid en verdeeldheid moet nu in korte tijd de zaken aangepast worden en dat stuit op weerstand bij mensen die mentaal nog in riantere tijden vertoeven, of die door die politieke verdeeldheid en traagheid nu de gevolgen ondervinden. De jong volwassenen zijn opgegroeid in een laagconjunctuur en lijken nu gemiddeld genomen meer realiteitszin te hebben.
Marie
ik vind dat de bijstandsuitkering enorm naar beneden mag voor mensen die dit uitbuiten!! Mijn man is wekelijks van huis en werkt enorm hard voor zijn centen maar wij hebben met verbazing aangehoord dat een kennis van ons met een bijstandsuitkering meer binnen krijgt in de maand als ons was echt een schok. Deze kennis geeft aan dat ze niet wil werken en de gemeente gaat er nog mee akkoord ook!! Ze krijgt zelfs meer dan 500 euro voor een wasmachine en koelkast. We hebben alles met verbazing aangehoord en als wij bij de gemeente aanvragen of wij ergens voor in aanmerking komen dan word er gezegd hoe we t eigenlijk durven te vragen!!Er zullen genoeg mensen zijn die t volgens de regels doen maar ik vind t vreemd dat mensen met een bijstandsuitkering die spullen gratis krijgen van mensen om hun te helpen die ze dan op marktplaats duur verkopen en daarmee een inkomen krijgen van rond de 1500-1750 euro per maand daar zomaar mee weg komen!!Die kennis van ons ook die heeft soms een inkomen van 1900 euro en geen gemeente of instantie die er iets tegen doet!! Toen wij er achter kwamen hoe zij te werk gaat hebben wij besloten om al t contact met haar te verbreken ongelofelijk gewoon dat mensen daarvan misbruik gaan maken zodat nu misschien anderen daardoor worden gekort!!
R Berg
De heren Kamp en De Krom zijn twee totaal wereldvreemde figuren als zij denken dat mensen met een bijstandsuitkering niet willen werken.

Het scheelt mij elke maand meer dan € 1900 netto wat ik minder te besteden heb. En dan beweren deze eikels dat mensen met een bijstandsuitkering niet willen werken?

Wat een ongelooflijk stompzinnig gezwets van deze minkukels.

Ga zelf maar eens een half jaartje van de bijstand leven dan weet je wat het betekend, en ook wat het betekent om door dit soort zwakzinnigen gezewts weggezet te worden als werkweigeraar.
Jos Gruijters / gemeenteraadslid
De insteek van de bewindslieden is zo krom als de naam van de staatssecretaris (nomen est omen). Als de uitvoering van de WWB (en de financiële consequenties daarvan) aan de gemeenten wordt overgelaten, moet je als Rijk geen andere wettelijke regels stellen, dan die waar de gemeenten om vragen. Dat is bij mijn weten niet het geval.

Is hun voornemen niet meer ingegeven door: kijk eens hoe streng en rechtvaardig wij zijn?

Inderdaad wel streng, maar verre van rechtvaardig. Hoe moet bijv. de (dikwjls oudere) werkloze zich niet voelen die na honderden brieven en telefoontjes het sollicitatiemoede hoofd in de schoot heeft gelegd en dan deze opvatting leest?

Kamp en Krom, ik wens dat jullie snel werkloos worden en het zelf aan den lijve ervaren. Dan praten we verder!
Rob / Adviseur
Wanneer Kamp en Krom zelf werkloos worden gaan ze een maandelijkse wachtgeldregeling ontvangen waarmee je van een klein dorp de gehele bijstand en uitvoeringskosten van kunt betalen. Of ze het dus zelf aan den lijve zullen gaan ervaren waag ik te betwijfelen. En verder ligt er dan voor de heren vast wel een burgemeesterpostje klaar of dik betaalde baan als voorzitter van een of andere overkoepelende club.
ooievaar
Werk moet niet als een last worden gezien, maar als een verrijking. In dat licht bezien is het humaner om een streng uitkeringsbeleid te hebben dan een zwak uitkeringsbeleid. Bovenstaande is natuurlijk een algemene regel en zou niet per definitie op alle gevallen van toepassing moeten zijn, ruimte voor uitzonderingen is noodzakelijk voor de rechtszekerheid.



Termen als werkweigeraar, uitkeringstrekker en bijstandstoerist leggen een onnodig zware stempel op de situatie. Zie ze als hulpbehoevenden ipv 'dwarsliggers van de samenleving' en de discussie krijgt een hele andere lading. Politiek gezien een gemiste kans.
ww-er
Er is een hele simpele oplossing hiervoor. De bijstand verlagen. En ik zeg dit zelf als bijstander. Ik werk ook. maar ik heb maar een 0 urencontract. met een 0 urencontract lever je in en de regering trekt je ook niet uit de bijstand. Alles wat je namelijk verdiend word ook nog eens van je uitkering ingehouden. Dus als je nu werkt of niet maakt niet uit. Hier ben ik dus nu ook achter. Misschien zeg ik ook jeu baas, ik blijf thuis zitten, want mijn bijstandsuitkering is toch hoger dan mijn 0 uencontract. Kabinet denkt zo moeilijk. Ze komen maar straks met een oplossing. Dat is werken naar vermogen. Dit betekend ma of pa in de bijstand, kind werkt dan word ma/pa gekort. Dus het kind moet pa/ma onderhouden. maar dan gaat kind toch gelijk uit huis. Dus het kind gaat uit huis maar krijgt dus in haar/zijn eentje ook geen genoeg inkomsten en vraagt ook bijstand en of aanvullingen aan. Nee regering het hele UWV/ISD systeem moet op de schop. Werken moet lonen. En zoek eens naar simpele oplossingen. Op deze manier nog meer mensen in de bijstand. Dit word nog meer handje ophouden, dat werken naar vermogen. Kind gaat immers sneller daardoor uit huis. jeetje zeg je zal maar studerend kind zijn die een bijbaantje heeft. Nou dan wist ik het wel. Zo snel mogelijk uit huis. En voor de rest als student huursubsidie/zorgtoeslag en vele aanvullingen en vrijstellingen vragen. kabinet lost straks helemaal niets op met werken naar vermogen.
Ron / adviseur
Zo langzamerhand begin je je toch wel af te vragen of Rutte c.s. nog wel weten hoe de wereld in elkaar steekt. Gezien het m.i. hoge gehalte "geleuter" wat in hun uitingen de boventoon voert, vrees ik dat Nederland een probleem heeft.
D. van Arum / hoofd financien
Ik wiol de heren graag uitnodigen om een aantal intake gesprekken mee te maken, ik neem aan dat ze ter plekke de problemen kunnen oplossen op het gebid van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, het niet krijgen van een uitkering, het wachten op beslissingen van de gemeente en of het UWV en het leven van niets........de heren zijn welkom, graag met passende oplossingen.
Bas / logicus
Door de acceptatie van oneerlijke concurrentie (besluit op Europees niveau) op de arbeidsmarkt wordt de spoeling op de vacaturemarkt voor de eigen bevolking erg dun. Dat Europees besluit heeft alleen tot doel om middels goedkoop uit te buiten arbeidskrachten (MOE – landers) hogere winsten te bewerkstelligen voor werkgevers door te bezuinigen op arbeidslasten (salaris en gezondheid). Het beeld dat de overheid schetst dat de MOE – landers belastingcentjes opleveren wordt op een creatieve wijze gebracht zodat de bevolking denkt dat deze centjes (want daar gaat het letterlijk om) opwegen tegen de kosten werkeloosheid eigen bevolking, de MOE-landers rechten op huurtoeslag / zorgtoeslag / kinderbijslag. De kosten werkeloosheid liggen niet enkel in de uitkering WW of WWB maar ook het gemis in opgeleverde belastingen als ze hadden gewerkt tegen de hier geldende arbeidsnormen vastgelegd in de Wet of CAO. En die belasting inkomsten bedragen meestal Euro’s.

In veel Europese landen is deze valselijk gecreëerde vorm van arbeidsmigratie verantwoordelijk voor tussen de 30 en 60 % van het huidig werkeloosheidspercentage bij de eigen bevolking. En er is geen land die een dergelijke groei ongestraft kan doorstaan. Een streep door het groot Europa (grenzen en monetaire unie)bespaard Nederland een netto contributie van ± 3 miljard, miljarden aan Griekenland steun, 4 miljard aan WW/WWB, 2 miljard aan MOE-landers toeslagen op jaarbasis en zal de schatkist door werk uit eigen bevolking tegen eerlijk loon ongeveer een extra belasting inkomsten genereren van 2 miljard. Om maar niet te spreken van de miljarden schades voortkomende uit MOE- landers criminaliteit (o.a. zakkenrollen, winkeldiefstallen, koperdiefstal, bedelbendes, fhising, pinpas fraudes en de zwaardere goed en strak georganiseerde roofovervallen). Sociaal zijn mag, maar nooit als dit betekend dat de Staat ons zuurverdiende geld weggeeft dat we zelf nodig hebben, omdat dit het zogenaamd prestige van de betrokken bestuurder dient.

ww-er
Weet U ministers hoe het daadwerkelijk komt dat mensen in de bijstand terecht komen? Dit begint al bij het UWV. De coaches moeten zich houden door Uw bedachte regels. Een van die regels is overdag beschikbaar moeten zijn voor de betaalde arbeidskracht. Maar waar moet die postbode, schoonmaker en productiekrachten dan naar toe. Een opleiding overdag moeten volgen is het allerbeste zodat je kans maakt op werk. Minister de krom dat ik in de bijstand ben beland is bovendien wel de schuld van een UWV coach. Ik mocht niet in een reintergratieproject die 2 jaar duurde volgend ww regels. Met als gevolg (zo krom als wat) dat ik door UWV zelf in de bijstand ben beland. Ik kreeg werk als huishoudelijk medewerker in de thuiszorg op een 0 urencontract. verder werd ik nog een beetje aangevuld door de ww. Op een gegeven moment raakt die ww op en dan volgt bijstand. Ik kan U vertellen de bijstand is maar 659 hoor minister de Krom en dan zegt U dat wij bijstandstrekkers zijn. Ik heb xxx altijd meer dan 22 jaar , 40 uur zelfs in nachtdiensten gewerkt. Maar omdat de regering zo nodig alle bedrijven naar het buitenland met toestemming van de regering laat verhuizen komen deze mensen gewoon in de bijstand terecht. Zie nedcar straks. Zie organon OSS (vergeten verhaal) Nou minister de Krom kom maar op met een baan hoor. Ik werk wel (4 urencontract) Maar ik zit nog wel xxx in de bijstand. Ik moet mijn coach activeren. Deze mensen minister de Krom zitten alleen voor eigen baanbehoud maar niet voor ons werkzoekenden. Een hele grote waai door het hele UWV doek dat hele UWV maar eerst op. Dan hopen wij als werkzoekenden dat er eens beter maatwerk komt minister de Krom. Dat iemand geen nummer is. Veel te veel bureaucratie etc je loopt tegen muren op. Minister de krom met deze plan van aanpak (Altijd laks geweest is nooit verbeterd) komen vanuit de WW nog meer mensen in de bijstand terecht dit jaar al. Bovendien Minister de krom ik heb nog 12.000 euro ter beschikking ligt nog steeds binnen een gemeente voor reintergratie/opleiding en baan. Dit geld staat er al 2 jaar met de rente en er word niets mee gedaan. Ik mag blijkbaar gewoon blijven bankhangen. maar wij zijn geen bankhangers UWV/ISD coaches dat zijn eigen baanbehoud hangers. Van mij part mag het hele uwv opgedoekt wortden . Hier zitten niet de juiste mensen op de juiste plaatst. En het woord MAATWERK kennen ze helemaal al niet. Ik had graag met U willen spreken. Dan weet U eens hoe Uw eigen slechte organisatie in elkander steekt.
O. ten Hove
Kamp is het zicht op de werkeleijkheid kwijt, maar dat is een euvel waar veel vvd'er (en d'66'ers en GrijsRechtsers) aan lijden. De baantjes die door zijn werkgeversachterban worden aangeboden zijn inferieur, niet duurzaam en maakt het onmogelijk om uit de bijstand te komen. Mede door zijn ontwikkeld beleid zoals de verhuisplicht en het meermaals mogen aanbieden van korte contracten. De huurmarkt zit op slot en ook de koopmarkt (dank zij vvd-(Rutte)beleid. EN met losvaste baantjes krijg je geen hypotheek. In theorie klopt alles wel, maar in de praktijk dus niet. Het zijn de vvd-ondernemers die weigeren 40-plussers aan te nemen. Doe daar eens wat aan Kamop en dan heb je recht van spreken...
Gerard Jan de Ruiter / consulent
Het kabinet heeft zwaar bezuinigd op de re-integratie. Hierdoor zijn er minder medewerkers die de bijstandsgerechtigende naar werk begeleiden. En dan blijkt dat het niet vanzelf gaat, dat die bijstandsgerechtigden niet zo maar een baan vinden in een teruglopende arbeidsmarkt. De afstand tussen de kwaliteiten die zij hebben en de vraag op de markt is vaak groot. Daar moet dan aan gewerkt worden. Als dat niet gebeurd is er geen perspectief en dus motivatie Dat wordt niet onder ogen gezien. In plaats daarvan wordt er stoer geroepen dat de wet moet worden aangescherpt. Als je een baan weigert krijg je geen uitkering.

Mijnheer de Krom weet u wel waar u werkt? Dit is namelijk niets nieuws, het staat al jaren in elke afstemmingsverordening van elke gemeente. Als je als minister niet meer kan dan met borrelpraat komen, wordt het tijd dat je vervangen wordt!
dingemans / ambtenaar
In plaats van de pijlen te richten op de vermeende uitvreters (negatief) kunnen de heren hun energie beter steken in het scheppen van duurzame banen (positief). Die rechtse mantra dat uitkeringstrekkers lui zijn, zijn we nu wel zat. Welke dwazen hebben deze regering ook weer in het zadel geholpen? Hopelijk ervaren velen daarvan wat het is om van een uitkering rond te komen en passen ze hun stemgedrag aan. Het is schandalig dat beroepspolitici, betaald door en in dienst van door het Nederlandse volk, zich zulke standpunten menen te kunnen veroorloven. Ga zelf eens aan het werk, uitvreters !!!
Janske / Schaduwfractielid
Laat de werkgevers hun verantwoording nemen, en de jonge werknemers OOK zonder uitkering perspectief bieden.
Sandra van Rij / ex-ambtenaar
A. 14.000 missen blijkbaar motivatie of hebben uitkering niet echt nodig. Tijdelijk stopzetten, huur en gas en licht doorbetalen en wachten tot uitkeringsgerechtigden contact opnemen. Geen contact binnen 14 dagen. Uitkering stopzetten, beeindigen.



B. Extra sollicitatieverplichting opleggen. Mensen kunnen zelf voor 35 euro gesprek aanvragen bij adviesburo voor hulp bij solliciteren. De adviezen uitwerken tot een sollicitatieplan en hopla de boel is klaar.



C. Verhuizen is geen optie. Ik ben ook werkzoekende en ontzettend verhuismoedeloos (vaak). De enige plek waar ik nog naar verhuis is mijn grafkist. Ben niet een geboren zwerver. Ben bereid om te reizen voor werk. Wanneer werk vast is ben ik misschien nog eeen keertje van plan te verhuizen. Ben een parel voor ieder bedrijf, waar ik gewerkt heb en waar ik zal komen werken.
Advertentie