Overbelaste sociale diensten last van Haagse regeldrift
Divosa luidt de noodklok over de te hoge druk op de sociale diensten door de explosieve groei van aanvragen voor een bijstandsuitkering. Voorzitter René Paas wil minder regeldrift van de landelijke politiek.
De sociale diensten kunnen de extra druk van het toenemende beroep op de bijstand nauwelijks aan. Divosa komt tot deze conclusie na een peiling onder de leden. De rek is er volgens Divosa-voorzitter René Paas uit. ‘Medewerkers kun je best vragen tijdelijk een tandje bij te zetten, maar op de langere duur loopt het spaak.’ Hij pleit voor minder regeldrift en wijzigingen vanuit de landelijke politiek.'
Extra uren
Mensen die bij hun gemeente moeten aankloppen voor een bijstandsuitkering moeten langer wachten op uitsluitsel. Ook groeit het aantal aanvragen dat in behandeling is. Medewerkers draaien momenteel extra uren en binnen de sociale diensten worden er extra mensen vrijgemaakt om de extra aanvragen te behandelen.
Romslomp
Om de druk op sociale diensten te verminderen geven de ondervraagde Divosa-leden aan dat het enorm scheelt als de landelijke politiek de regeldrift en het aantal wijzigingen zou verminderen.’Sociale diensten zijn te veel tijd kwijt aan romslomp’, aldus Paas. ’Die tijd kunnen we beter besteden aan de mensen die bij sociale diensten aankloppen’
Geen afname
Uit de peiling van Divosa bleek ook dat het bij gemeenten begin 2013 nog gemiddeld 25 dagen duurde om een besluit over de uitkeringsaanvraag te nemen, inmiddels kost dat 32 dagen. Slechts een enkele gemeente overschrijdt op dit moment de wettelijke termijn van 56 dagen. Het aantal aanvragen dat de ondervraagde gemeenten in behandeling hebben, steeg van ca. 5.600 op 1 januari tot ca. 6.700 op 1 augustus (+19%). Aangezien het aantal mensen met een bijstandsuitkering dat bij deze gemeenten staat ingeschreven in dezelfde periode steeg met 7%, verwacht Divosa dat de werkdruk bij sociale diensten voorlopig nog niet zal afnemen.
168 duizend aanvragen
In 2012 hebben sociale diensten 111 duizend bijstandsuitkeringen toegekend en 97 duizend uitkeringen beëindigd. Het aantal aanvragen voor een bijstandsuitkering lag veel hoger op circa 168 duizend. Sociale diensten hebben afgelopen jaar 34% van de aanvragen niet gehonoreerd omdat er geen recht bestond op een bijstandsuitkering, of omdat de aanvrager alsnog een baan had gevonden. Dat blijkt uit de Divosa-monitor 2013 over de in- en uitstroom in 2012.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.