Advertentie
sociaal / Nieuws

'Richtlijn' voor twitterende ambtenaar

De Rijksvoorlichtingsdienst wil de regels moderniseren voor het gebruik van interactieve online media door ambtenaren.

04 september 2009

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) werkt aan een richtlijn voor ambtenaren hoe om tegaan met online media. Dat bevestigt Henk Brons, directeurgeneraal van de RVD. De richtlijn is volgens hem nodig omdat de bestaande richtlijnen niet meer aan de eisen van ‘de digitale werkelijkheid van vandaag’ voldoen.

 

In artikel 125 van de Ambtenarenwet en de Aanwijzingen externe contacten rijksambtenaren is heel algemeen vastgelegd hoe ambtenaren bijvoorbeeld gebonden zijn aan een geheimhoudingsplicht.

 

Over wat de richtlijn precies zal inhouden en wat voor gevolgen deze heeft voor de ambtenaren die geregeld gebruikmaken van moderne communicatiemiddelen als Facebook, LinkedIn of Twitter wil de directeur-generaal niet veel kwijt. ‘De handleiding moet een kort en bondig overzicht geven van de (bestaande) wetten en regels die gelden en geeft expliciet aan hoe hiermee concreet moet worden omgegaan in het geval van online participatie’, laat hij per e-mail weten. Om daar aan toe te voegen dat de richtlijn ‘geen nieuw of extra integriteitsbeleid zal bevatten en ook geen nieuwe regelgeving. Het is een samenvatting van bestaande afspraken, toegesneden op een eigentijdse manier van werken.’

 

Vorige maand publiceerde de Britse overheid een speciale richtlijn voor alle departementen over Twitter, het miniblog waarop boodschappen van 140 tekens kunnen worden geplaatst. In twintig A4’tjes kregen de Britse ambtenaren onder meer voorgehouden dat ze ‘menselijk en geloofwaardig’ en in ‘informeel Engels’ moesten tweeten, schrijft Associated Press. Ook mogen de ambtenaren niet zomaar mensen op Twitter volgen die zich niet voor overheidstweets hebben gemeld. Dit om de schijn van Big Brother te vermijden.

 

Baas kijkt mee
Dat je op Twitter op je woorden moet letten ondervond een gemeenteambtenaar van de Amerikaanse hoofdstad Washington onlangs. De welzijnswerker twitterde voortdurend over hoe weinig hij op zijn werk uitvoerde en maakte denigrerende opmerkingen over de jongeren met wie hij werkte, schrijft The Washington Post. ‘Gelukkig maakt mijn baas het me gemakkelijk. Ik moet doen alsof ik werk zodat hij mijn uren kan opschrijven’, is een van de tweets die tot het ontslag van de man leidde.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie