'Realiteit motiveert het meest'
Vorig jaar is Petra Verspui (37) benoemd tot directeur Ontwikkeling van de dienst Jeugd, Onderwijs en Samenleving (JOS) in Rotterdam. Ze is niet van pappen en nathouden en wil echt iets realiseren voor de stad. Eerder was Verspui hoofd van de afdeling Economie, Werk en Onderwijs bij de Rotterdamse Bestuursdienst.
Wat maakt u zo geschikt voor deze functie?
Ik hou van aanpakken. Samen met mijn collega-directeur proberen we de dienst uitvoerings- en praktijkgerichter te maken. Het mag niet meer gebeuren dat mensen op een eilandje werken en problemen achter hun bureau oplossen. Die cultuuromslag drijft ons. Op z'n Rotterdams: niet lullen, maar poetsen.
Hoe werkt dat dan?
We trekken bijvoorbeeld de stad in. Zo zijn we laatst bij basisschool Klaver-Heijplaat geweest om met de schooldirecteur te praten over de zes uur extra leertijd die is ingevoerd. Hij was niet gelukkig met onze dienst. We hadden contact met het schoolbestuur, maar wisten nauwelijks wat er op de werkvloer speelde. Nu wél. Een ruimteprobleem is opgelost. Fantastisch. De realiteit motiveert het meest.
Hebben jullie invloed?
Jazeker! Een leerplichtambtenaar kan ervoor zorgen dat een kind op school zit in plaats van heel verdrietig thuis. Bij huisvesting kunnen ze ervoor zorgen dat er een schoolgebouw komt. We proberen ook verbindingen te leggen tussen de verschillende afdelingen. Bijvoorbeeld tussen huisvesting en onderwijs of inburgering en werk. De dienst werkte te versnipperd. Voor alles was een apart dossier.
Wat geeft voldoening?
Als je iets een zetje kunt geven dat stroef loopt. Zo werd circus Rotje Knor van het kastje naar de muur gestuurd. Het lukte ze niet om een plek te vinden om op te treden. Mij leek dit niet onmogelijk en dan kost het uiteindelijk maar één telefoontje om het te regelen. Helaas is niet alles zo makkelijk op te lossen.
Denkt u weleens waar doe ik het voor?
Ik ben van nature geen somber mens en probeer het elke dag beter te doen. Maar sommige taaie problemen, zoals wachtlijsten voor zorg en toelatingsprocedures voor speciaal onderwijs, kun je niet in een keer oplossen. Dan moet je eerst precies uitzoeken hoe het zit in de praktijk.
Moet je ingrijpen in probleemgezinnen?
Ja, om het kind te beschermen, niet om het gezin te beschadigen. Maar wel met een duidelijk doel. Je treedt niet zomaar iemands privacy binnen. Natuurlijk zijn er bij professionals heilige huisjes, zoals het medisch beroepsgeheim. Maar ik vind dat je de regel moet uitleggen naar de geest, niet naar de letter en zit daarmee op één lijn met het college. Je moet je altijd blijven afvragen: waar doe ik het ook al weer voor?
Rotterdam vergroent, terwijl Nederland vergrijst.
Dat maakt de stad levendig en aantrekkelijk. Maar we moeten ook waken voor de groeiende kloof tussen oud en jong. Er is te veel angst en onbegrip over en weer. Jongeren zijn niet allemaal dreigend en ouderen zijn mensen met veel levenservaring. Er moeten meer ontmoetingen plaatsvinden. In 2009 als Rotterdam jongerenhoofdstad wordt, gaan we daar op inzetten.
Is het een drukke baan?
Ja. Maar dat ligt ook wel aan mezelf. Ik wacht niet tot dingen op me afkomen. Ik wil echt iets realiseren. In mijn vrije tijd vind ik het wel heerlijk om te luieren.
Voelt u zich als Groningse thuis in Rotterdam?
De stad heeft mijn hart gestolen. Ik ben hier in 2000 gaan wonen en wil niet meer weg. Rotterdammers ervaar ik als erg hartelijk en behulpzaam. Ik heb in veel steden gewoond en dat nooit eerder meegemaakt. Er zit veel energie en durf in de stad en dat past bij me.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.