Jongerenorganisaties Haarlem werken nu samen aan 1 visie
Samenwerken aan dezelfde missie werkt verbindend.
In opdracht van de gemeente Haarlem ondersteunt welzijnsorganisatie Buurts bewoners die dat nodig hebben. Nieuw aanbestedingsbeleid zorgt ervoor dat jongerenorganisaties beter moeten samenwerken. Maar hoe doe je dat? Buurts huurt RadarAdvies in met de opdracht: laat verschillende jongerenorganisaties in Haarlem vanuit één gezamenlijke visie samenwerken.
Frank van den Hoff, kwartiermaker bij Buurts, is sinds kort nauw betrokken bij het project Ontwikkelagenda jeugd- en jongerenwerk. Milanne Mulder en Merel van Kessel zijn dat vanuit RadarAdvies. Frank: “Een van de grote uitdagingen is dat we moeten samenwerken met grotere en kleinere partijen in de wijk. Milanne en Merel zijn erin geslaagd om iedereen gelijkwaardig te horen. Iedereen heeft inbreng gehad, waardoor ook iedereen uiteindelijk tevreden is over de uitkomsten.”
Concurrentie
Haarlem is een stad met een vooruitstrevend beleid op het gebied van samenwerkende organisaties, wat in lijn ligt met het Nederlandse subsidiebeleid. Simpel gezegd: om in aanmerking te komen voor subsidie moet er worden samengewerkt. Jongerenorganisaties zijn vaak zeer betrokken organisaties die met hart en ziel werken aan een kansrijke toekomst voor jongeren. Tegelijkertijd bestaan er vaak verschillende subculturen en zijn de organisaties onderling concurrerend. Bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie als er programma’s worden aangeboden voor thuisblijvende jongeren.
Inzichtelijk
Milanne: “Iedereen wil voor een bepaald programma of project die ene doelgroep in die ene wijk, waardoor sommige doelgroepen minder aandacht krijgen. Dankzij de nieuwe manier van samenwerken is het nu voor de hele gemeente inzichtelijk waar jongerenorganisaties overlap hebben en welke doelgroepen juist meer aandacht nodig hebben.”
Droom voor jongeren
Voor dit project wordt gewerkt met The Theory of Change. Hiermee kun je de strategie op één lijn krijgen met de operationele uitvoering. Wat The Theory of Change anders maakt dan vele andere verandermethodieken, is dat alle stakeholders vroeg in het proces de impact en langetermijnverandering van de doelgroep definiëren. In dit geval de jongeren in Haarlem. En: samenwerken aan dezelfde missie werkt verbindend.
The Theory of Change-methode maakt inzichtelijk:
- wat de maatschappelijk opgave is
- wie de doelgroep is
- welke gezamenlijke droom er is
- welke stappen er nodig zijn om de droom te bereiken
Oud zeer
Dromen zijn echter niet genoeg om tot een gezamenlijke visie en goede samenwerking te komen. Jongerenorganisaties zijn bang om te verliezen wat zij met liefde hebben opgebouwd en dus brengt een nieuwe aanbesteding ook spanningen met zich mee. Tijdens de eindpresentatie liepen de gemoederen dan ook even hoog op. Frank: “Dan is het heel fijn om een externe partij erbij te hebben die boven alle partijen hangt en belangeloos is. Er zat nog oud zeer en dat kwam boven tafel. Dit proces is goed begeleid waardoor we nu met alle partijen achter dezelfde visie staan.”
De jongeren in Haarlem mogen zich gelukkig prijzen met de manier waarop er nu wordt samengewerkt.
De winnaars
Dit proces heeft 2 grote winnaars: de jongerenorganisaties en de jongeren zelf. In Haarlem staan de jongerenorganisaties nu in de startblokken om:
- jongeren te helpen die nu nog buiten beeld blijven
- jongeren te helpen vanuit verschillende invalshoeken
- ook de minder gemotiveerde jongeren kansen te bieden
- met een stevige samenwerkingsbasis zelf verder te kunnen
Meedenken over uw opgave? Dat doen we graag!
Neem contact op met Merel van Kessel of Milanne Mulder.
Of laat een bericht achter op onze contactpagina.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.