Organiseren van (digitale) bijeenkomsten
Organiseren van (digitale) bijeenkomsten. Cruciaal voor gemeenten cruciaal om in verbinding te blijven met inwoners
Fysieke bijeenkomsten zijn vandaag de dag niet meer vanzelfsprekend. Toch blijft het voor gemeenten cruciaal om in verbinding te blijven met inwoners. Maar hoe doe je dat goed? Dat is afhankelijk van wat er speelt. En daarna is de vraag: digitaal of toch fysiek? Hoe haal je het maximale uit de (lokale) mogelijkheden die er zijn? Wij ondersteunen!
Als bureau hebben we al 30 jaar ervaring met participatietrajecten. Of dat nu is op het gebied van jeugdhulp, werk en inkomen, zorg of de preventie van radicalisering. Vaak hoort hier het organiseren van (grote) bijeenkomsten bij. Face-to-face en steeds vaker digitaal. Van een korte informatiesessie met ruimte voor vraag en antwoord tot een grote expertsessie met mogelijkheid tot interactie en break-out rooms.
Ervaring (online) meetings Europa
De laatste tien jaar zijn we expert geworden in het organiseren van (online) meetings. Hier is het Radicalisation Awareness Network een goed voorbeeld van. Dit Europese project laat zie hoe je met een moeilijk onderwerp en honderden betrokken partijen uit heel Europa effectief (online) kunt samenwerken.
Ervaring bijeenkomsten lokaal
Ook in Nederland weten we het maximale uit (digitale) bijeenkomsten te halen met creatieve en geoefende methoden. Een mooi voorbeeld: het Wmo transformatienetwerk. En alleen al in 2020 hebben we ruim 50 digitale bijeenkomsten verzorgd. Soms georganiseerd door onszelf, vaak in opdracht van een gemeente.
Onze experts krijg je erbij
Onze adviseurs zijn geworteld in de praktijk. Onze ogen en oren zijn overal in het sociaal domein. We hebben kennis en expertise op veel thema’s. We doen niet louter projectleiding, organisatieadvies of onderzoek. We werken in heel Nederland samen met opdrachtgevers (en de doelgroep van de opdrachtgever) aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Voor uw bijeenkomst hebben we genoeg experts in huis die meedenken én -doen.
Ondersteunen inhoudelijke opzet bijeenkomst
- Opzetten programma
- Opzetten registratie
- Meedenken creatieve werkvormen, zoals visueel notuleren of het maken van infographics
- Meedenken creëren van veilige en fijne sfeer
- Inzet inhoudelijk experts
- Houden van polls
(Technische) ondersteuning bijeenkomst vooraf, tijdens en achteraf
- Opzetten uitnodigingen
- Opzetten bijeenkomst en voorafgaande testsessies met sprekers
- Verwerken en bijhouden van registraties
- Maken van een visueel en inhoudelijk aantrekkelijke presentatie
- Technische ondersteuning tijdens bijeenkomst zelf
- Voorzitten en modereren van bijeenkomst
- Versturen van bedankmail
- Opzetten en versturen van enquête
Voorbeelden online bijeenkomsten
Opdrachtgever
Opdracht
Het organiseren en inhoudelijk begeleiden van de digitale bijeenkomst Globale kwesties, lokale effecten.
Uitwerking
– Expertisesessie
– Paneldiscussie
– Enquêteren
Resultaat
– Handvatten om met thematiek aan de gang te gaan.
– Welwillendheid om bij te dragen aan beleid van de gemeente.
– Kansen voor de gemeente om beleid beter aan te sluiten op beleving inwoners.
Opdrachtgever
Opdracht
Het organiseren en inhoudelijk vormgeven van bijeenkomsten van eerstelijnswerkers uit heel Europa op verschillende onderwerpen. We doen dit voor alle werkgroepen van het Radicalisation Awareness Network (RAN). Een voorbeeld: een werkgroepsessie over complottheoriën onder jongeren, waarbij jeugdwerkers en docenten uit heel Europa samenkomen en elkaars ervaring delen.
Uitwerking
– Organiseren expertisesessie
– Begeleiden en faciliteren van discussies
– Werken aan case-studies in breakout–sessies
Resultaat
– Creëren van een hub voor uitwisseling van ervaring en discussie tussen eerstelijnswerkers uit verschillende landen.
– Meegeven en ophalen van inspirerende aanpak (bijvoorbeeld: bepaalde methoden om te reageren op complottheorieën in de klas). Dit dient als input voor een handboek.
– Peer review van bepaalde aanpak/interventie.
Opdrachtgever
Soweco voert de Wet sociale werkvoorziening en de Participatiewet uit voor zes gemeenten.
Opdracht
Het modereren van een webinar over de voorgenomen reorganisatie van Soweco.
Uitwerking
Paneldiscussie met leden van het bestuur, de raad van commissarissen en de directie waarbij alle personeelsleden digitaal konden participeren.
Resultaat
– Meer inzicht in de beweegreden, inhoud en gevolgen van de reorganisatie.
– Meer betrokkenheid bij het proces van reorganiseren.
– Suggesties voor de inhoud van de reorganisatie en het proces van reorganiseren van Soweco.
Opdrachtgever
Opdracht
We organiseren inhoudelijke webinars over diverse onderwerpen en producten, bijvoorbeeld om inclusie en participatie te bevorderen. Het aantal deelnemers varieert van 20 tot wel 500 mensen.
Uitwerking
– Inhoudelijke expertisesessies
– De presentatie van handreikingen, feitenboeken en onderzoeken
– Opzet en (inhoudelijke) begeleiding van a tot z
Resultaat
– Informeren stakeholders, gemeenten en netwerk over nieuwe of bestaande (overheids)producten.
– Toetsing en bijsturen middels Q&A van bestaande producten.
– Ondersteuning van overheden voor een effectieve disseminatie product.
Voorbeeld
Webinar drieluik: samenleven in tijden van corona
Nieuwsgierig naar wat wij voor u kunnen betekenen?
Even sparren om ideeën uit te wisselen of mogelijkheden te bespreken voor uw (digitale) bijeenkomst?
Bel gerust direct met Jordy Krasenberg of Annelies Jansen. Dan kunnen we samen uw mogelijkheden inventariseren.
Annelies Jansen
06-15355236/ a.jansen@radaradvies.nl
Jordy Krasenberg
06 - 2159 8630 / j.krasenberg@radaradvies.nl
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.