Advertentie
sociaal / Nieuws

'Liever nu streng dan als ze bij de sociale dienst staan'

Wethouder Pieter Hilhorst: 'Het leidt tot kwaliteitsverbetering van scholen. Bovendien ben ik liever nu streng voor jongeren dan als ze voor een uitkering bij de sociale dienst aankloppen'.

12 juni 2013

Zolang Rotterdamse en Amsterdamse jongeren geen diploma hebben, moeten ze naar school. Dat willen de wethouders Hugo de Jonge en Pieter Hilhorst. Ze hebben een brief aan de vaste Kamercommissie Onderwijs geschreven omdat ze een proef willen starten waarin ze de leeftijdsgrens voor het behalen van een startkwalificatie oprekken van 18 naar 23 jaar. 'Ik ben liever nu streng dan straks als ze bij de sociale dienst staan', vindt de Amsterdamse wethouder Hilhorst.

Eerder mislukte een soortgelijk plan van uw Rotterdamse collega De Jonge. Denkt u dat de Kamer nu wel met zo’n proef akkoord gaat?

Hilhorst: ‘De vorige keer heeft het ministerie een rekensom gemaakt over wat het zou kosten en opleveren. Daarbij is alleen gekeken naar de kosten en opbrengsten voor het onderwijs. Maar je moet natuurlijk veel breder kijken. Een jongere met een startkwalificatie heeft veel meer maatschappelijke opbrengsten dan de kosten van een diploma. Die moet je ook meerekenen. Kinderen die uitvallen op school komen eerder in de criminaliteit. Dus ook daar naar kijken, bijvoorbeeld. Maar dat heeft het ministerie de vorige keer niet gedaan.
 

Landelijk ligt het percentage van voortijdige schoolverlaters op 80 procent, in Amsterdam iets lager, rond de 70. Over hoeveel jongeren hebben we het dan?

'In Amsterdam gaat het om ruim 1500 jongeren. En dat zijn jongeren die je binnen boord wilt houden. Toen de leeftijd is verhoogd van 16 naar 18 jaar hebben we een ongelooflijk groot succes behaald. De schooluitval is met 40 procent afgenomen, dat had niemand verwacht. We hadden toen als gemeenten ineens een instrument in handen om tegen scholen te zeggen dat ze hun verzuimadministratie op orde moesten krijgen, op straffe van een boete. En die hebben we ook uitgedeeld. Wij pleiten er met deze proef eigenlijk voor om niet weg te kijken als jongeren afglijden.'


Kijken scholen weg dan?
'Leerlingen besluiten niet van de één op de andere dag om een drop-out te worden. Dus als leerlingen regelmatig niet op komen dagen, kun je scholen vragen wat ze daaraan doen. Missen leerlingen lessen? Dan kan Bureau Leerplicht zeggen ‘let eens op waarom je leerlingen niet gemotiveerd zijn’. Vallen leerlingen uit? Dan spreek je scholen aan op het feit dat ze hun onderwijs moeten verbeteren. Scholen zullen dus ook kritisch gaan kijken naar hoe ze hun onderwijs organiseren en aanbieden.'


Organisaties van scholieren zijn kritisch. Ze spreken over ‘straf en opsluiting’. Wat vindt u van die kritiek?
'Jongeren zouden het recht mogen hebben om een drop-out te zijn. Maar de meeste kinderen kiezen daar niet voor. Ze raken langzaamaan minder gemotiveerd, ze gaan lessen missen, niemand kijkt naar ze om en dan worden ze een drop-out. Als JOB (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs) zou ik er juist blij mee zijn, want het leidt absoluut tot kwaliteitsverbetering van scholen. Bovendien ben ik liever nu streng voor jongeren dan als ze voor een uitkering bij de sociale dienst aankloppen, of als je ze bij de politie tegenkomt.'

Wat doet u met een jongere van 19 die een baan heeft als – bijvoorbeeld – vakkenvuller bij een supermarkt?

'Er zijn nu ook al soms leerlingen voor wie het onmogelijk is een startkwalificatie te halen. Die zouden op werkervaringsplek kunnen en daar worden nu ook al maatwerkoplossingen voor gezocht en gevonden. Maar iemand die bewust kiest om vakken te gaan vullen, dat willen we niet. Want het is vaak niet hun droom om dat te doen, maar ze doen dat nadat ze uitvallen op school. Overigens: de meeste jongeren die uitvallen gaan helemaal geen vakken vullen. Die doen niets.'

 
Wat is er voor nodig om van start te kunnen?

'Als een wetswijziging niet mogelijk is, dan willen we van de minister (Jet Bussemaker, PvdA – red) de mogelijkheid om te experimenteren. We willen graag met haar in gesprek hierover en dat gaat ook gebeuren, want dat heeft ze toegezegd. Ik kan nog niet zeggen wanneer, maar daar wordt op dit moment aan gewerkt.’

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

levi van der heijden / allround medewerker WSW foodpack heerenveen
wij hebben in onze provincie groningen veel te veel wajongers en de groei, verminderd inzetbaarheid elder in bedrijven vind ik een grote problemen. ook name in groningen. ik ben ook iemand als oplettend medewerker van WSW en ik kan goed meedenken als jong pysgoloog. De kans is groot dat particicipatiewet van 2015 100 procent door 1e en 2e kamer goedgekeurt en geaccepteerd krijgt . veel jonggehancicapten zouden ook spanning zich meebrengen. ik vind ook de gemeente ook voorlichting moet geven op scholen.ik heb brieven aangekaart bij de directeur. ik ben teveel bezorgd om met name dat speciaal onderwijs geen kwalificatieplicht wordt ingevoerd, dan gaat meer wajongers toenemen. grote kostenpost dus. Ik denk dat de kabinet goed vind om Startkwaliicatieplicht en zowel onderwijsplicht in voeren tot je 23 jaar ,wanneer je nog geen diploma hebt niveau 2 .geldt ook voor speciaal onderwijs, passend onderwijs inoveren. dat scheelt ook schooluitval nieuw jonggehandicapte en hoge zorgkosten.
Janssen / Boekhouder
Onderwijs is heel belangrijk voor de ontwikkeling van je kinderen. Elke ouder in dit land, weet heel goed, wat goed is voor hun kind. Het merendeel betaalt ook met pijn en moeite de schoolrekeningen.

Daarnaast zijn er veel opleidingsinstituten of bedrijven die onderwijs aanbieden aan werknemers om hun vakkennis bij te houden. Vaak worden deze lasten betaald door de werkgever, en steeds vaker werknemers.

Het probleem in het huidige onderwijssysteem is dat de staat onderwijs afdwingt en de randvoorwaarden oplegt hoe het onderwijs gegeven moet worden.

Scholen, docenten en ondersteunend personeel krijgen regels, richtlijnen, denkwijzen opgelegd, die uitgevoerd moeten worden. Om te zorgen dat de scholen effectief en efficient opereren, bestaan er inspectiediensten, controle organen, overlegorganen etc om de scholen te sturen in het geven van opleidingen. Dat daardoor de managers steeds meer macht krijgen en dus meer geld krijgen vind ik niet vreemd. Of het onderwijs beter, is nog maar de vraag.

En het resultaat: je wordt er niet vrolijk van. Frauderenede scholen, financieel mismanagement, kennis en kunde van docenten is slecht, de waarde van de behaalde diploma's daalt elk jaar. De ondernemers vinden het nederlands onderwijs slecht. Dit is ook een van de redenen dat bedrijven hun productie en labs naar het buitenland overbrengen.

Het onderwijs kan beter in handen worden gelegd van onderwijsbedrijven. De ouders betalen direct aan schoolbedrijf. En het bestuur van het schoolbedrijf zorgt ervoor dat er vakbekwame mensen worden afgeleverd. Waarom deze redenatie?

Zoals ik al eerder heb aangegeven, veel werkgevers zorgen ervoor dat hun werknemers opgeleid worden via cursussen en vakopleidingen. Denk maar aan ICT opleidingen/cursussen bij Centric. Elke branche heeft een opleidingsinstituut dat er voor zorgt dat er vakbekwaamheid in stand blijft. Ik heb nog nooit een directeur van dit type insituut op TV gezien, die zat te huilen omdat zijn docenten slecht onderwijs gaven of dat de diploma's niet goed waren. Mocht dit gebeuren, dan wordt het bestuur ontslagen of het schoolbedrijf gaat failliet. Dan is het probleem definitief opgelost. Maar nee, wij houden allemaal vast aan ons geliefde staatsonderwijs.

Wij willen liever een huilende minister op TV zien, die met moed in schoenen gaat vertellen dat zij een oplossing heeft, meer geld naar onderwijs, want onderwijs is zo belangrijk. Het falend bestuur blijft zitten of gaat bij een andere school werken. En wat is het resultaat, het equivalent van het Inholland diploma. Mocht je dit niet willen, ga dan eens met bedrijven of topmanagers praten. Je gelooft niet wat je te horen krijgt.
overeducated
Ik ben met twee titels (technisch en beta) al twee jaar gedwongen 'klant' van de sociale dienst. In Neederland hebben onderwijs en baan weinig met elkaar van doen. Corruptie (wie je kent) is belangrijker dan kwaliteit (wat je kan). En daarvoor hoeft niemand naar school, kijk maar naar de opleidingen van dit brekebeen-kabinet.

Investeren in onderwijs is wel berebelangrijk om goede, gemotiveerde mensen in de samenleving te krijgen en te houden. Maar daar hoor ik nooit iemand over. Behalve de emigre's.
J.A. Broersma / werkzoekend
Ik, man, 55, zit - studie NL recht, IT-opleiding, op beide gebieden verouderde kennis en ervaring - in dezelfde situatie als Overeducated.

De afgelopen jaren, ben ik gaan concluderen dat Nederland, om met Lubbers te spreken, ziek is. Maar dan niet ziek door de veel uitkeringen of te hoge premies, maar ziek door het doorgeschoten individualisme.

In het werk, de werkgelegenheid, de samenleving - en ook hoe ik bejegend ben door ambtenaren - gaat het er niet om "Wat kan ik voor je betekenen", "Wat kunnen we samen doen", maar is het motto "Welk voordeel kan IK met jou bereiken", "Hoe word ik hier beter van".

Als die mentaliteit verandert, en men weer bereid is elkaar een plekje in de samenleving en op de arbeidsmarkt te gunnen, weer wat rekening met de ander gaat houden, en gaat voor kwáliteit van (samen) leven, en niet voor kwantiteit van persoonlijk bezit, dan komen we op de goede weg.



En vwb de huidige begrotingsperikelen: Waarom niet nu een 32-urige werkweek ingevoerd ?

Dan nemen de lasten voro de nu werkenden óók af, komen werkwilligen op de werkvloer, doen kennis en ervaring op, en als met een paar jaar de vergrijzing toeslaat (lees: minder werkenden door pensionering), dan staan de vervangende werkkrachten al ervaren op de werkvloer, en kan zonodig de werkweek weer opgetrokken worden naar 36 uur.
T. Van der Meer
Hilhorst weet niets van onderwijs en jeugdzorg en luistert alleen maar naar bestuurders. De situatie van jongeren in Amsterdam wordt daarom steeds triester: ROC's die hoegenaamd failliet zijn door veel te risicovolle nieuwbouw en geen geld meer hebben voor docenten is ook weer zo'n voorbeeld.



Ik werk bij het ROCVA en de situatie is zeer schokkend. Nog erger is dat de gemeente het niet voor jongeren opneemt en de scholen dwingt om beter onderwijs te geven, geen lesuitval meer en genoeg docenten.



Nee, Hilhorst gaat extra klanten voor deze scholen werven zodat ze bij kunnen verdienen. En dat doet hij onder het mom dat een dipoma zo belangrijk is. Maar dan weet deze wethouders niet waar hij over praat!



Op de niveaus van een startkwalificatie leer je vakken vullen (niveau 1).Werkgevers nemen veel liever iemand uit het wild aan want die kan dat al soweiso beter dan iemand van niveau 1 want dat is letterlijk voor zwakbegaafden. Niveau 2 is assistentenniveau, vaak mogen leerlingen van niveau twee bijvoorbeeld niet achter de kassa.



Op niveau een en twee kunnen leerlingen niet rekenen en leren ze dat ook niet. Want daaar hebben de scholen geen tijd en docenten voor. Het is ontzettend triest voor deze jongeren dat ze niet lekker mogen werken en hun waardighedi zo houden.



In plaats daarvan zitten ze op en school die een ramp is, ze willen niet leren en houden niet van leren en worden daar elke dag mee geconfronteerd. En waarom? Ze worden er beslist niet beter van, eerder slechter. De enigen die hier beter van worden zijn de scholen (in grote geldnood)



Ook dat er zoveel meer leerlginen binnen boord blijven is een PR-praatje. De uitval is nog steeds enorm alleen wordt er nu beter geregistreerd, eindelijk! Maar echt niet dat dat effect heeft op de schoolprestateis van jongeren, want die ROC's hebben allemaal fianciele problemen door mismanagement.



Hilhorst weet totaal niet waar hij over praat. Idem met jeugdzorg, Amstedam is een ramp qua bureau Jeugdzorg. Constant onder de aandacht van de Inspectie, de Rekenkamer die alsmaar aan de bel trekt dat er niets verbetert en geld niet aankomt. Er is een enorm klachtenprobleem.



Maar als je Hilhorst hoort, dan denk je echt dat het geweldig gaat. Prachtige verhalen over Eigen Kracht (dat niet werkt en de jeugdzorg nog duurder maakt). Ook daar weer: bestuurdersverhaln. Hilhorst trapt overal in omdat hij geen jaarverslagen kan lezen, niet zaken narekent maar vooral vermoedelijk omdat hij zo eager is.



Zodra een verhaal sociaal klinkt, vindt Hilhorst het al prachtig. Of het nu echt sociaal is of niet , dat maakt niet uit. Het gaat erom dat de PvdA een sociaal gezicht heeft, en dus is Hilhorst net als Asscher. Heel veel praatjes over sociale problemen maar nul interesse of het echt werkt.



Hoeft ook niet in onze mediacratie. Het is een schande en ontzettend triest voor jongeren in Amsterdam. Ook de politie kan Hilhorst vertellen wat ze willen, en dan zet Hilhorst politie op een school ernaast. Zogenaamd omdat het niet anders kon bij het Huygenscollege. Maar niemand vertelt erbj dat er een politiebureau naast zit dat niets deed aan de problemen in de buurt!



Een politiebureau dat sowieso niet goed bekend staat en veel fouten maakt met jongeren en Marokkaanse jongeren discrimineert. Zulke agenten die zelf hebben verzaakt, moet je nodig op een school met Marokkaanse leerlingen zetten. Over stigmatiseren gesproken.



Hilhorst doet het helemaal niet goed want veel te weinig verstand van zaken, geen verstand van geld en de droom van elke bestuurder omdat hij zo makkelijk te manipuleren is met mooie verhalenen die niet controleert.

Henk Kerzaan / projectleider kennis en ontwikkeling stichting Herstelling
Ik ben inmiddels al ruim 15 jaar werkzaam met mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door middel van het verrichten van restauratie werkzaamheden op de stelling van Amsterdam proberen we de afstand te verminderen dan wel op te heffen. De oorzaak van het ontbreken van de aansluiting op de arbeidsmarkt (en vaak ook het hebben van afstand tot de maatschappij) wordt veroorzaakt door zgn Multi problematiek . Het ontbreken van enige vorm van gekwalificeerde opleiding is daar een niet onbelangrijk onderdeel van. Over het algemeen kunnen we constateren dat de deelnemers uiteindelijk ook zelf zijn gaan geloven dat zij er niet meer toe doen, om er zich vervolgens naar te gaan gedragen.



Middels onze methode zijn we al jaren in staat om met deze jongeren zeer goede resultaten, richting arbeidsmarkt, te behalen.



Inmiddels is er ook een special traject voor de school drop outs ontwikkeld "school2work"



Het merendeel van de deelnemers is op school afgehaakt om dat het systeem niet aansluit bij hun leerstijl. Het huidige onderwijs is volledig getheoretiseerd terwijl onze deelnemers praktisch lerende kinderen zijn. Deze jongeren moeten eerst zien, voelen en proeven voordat zij in staat zijn om de theorie tot zich te nemen. Om de schade die deze mis match inmiddels bij veel jongeren heeft veroorzaakt te repareren juich ik dit initiatief toe. Ik wil echter ook bepleiten dat deze aanval op de uitval er toe zal bijdragen dat er ook een open discussie zal ontstaan over de inrichting van het huidige onderwijs. Het wordt tijd om de problemen aan de basis aan te gaan pakken, er zijn momenteel al initiatieven en succesvolle projecten waarbinnen de leerlingen middels de zgn. omgekeerde leerweg hun (beroeps) kwalificatie kunnen halen. Ik heb een keer iemand in een radio interview horen zeggen dat Nederland heel goed is in het oplossen van problemen maar dat ze slecht zijn in het voorkomen ervan. Ik hoop dat de discussie die naar aanleiding van het initiatief van de beide gemeenten ontstaat een bijdragen zal leveren aan het stoppen van deze maatschappelijk onacceptabele vroegtijdige schooluitval.
Advertentie