Advertentie
sociaal / Nieuws

Amsterdamse 'familiescholen' helpen tegen armoede

Ook Heerlen, Utrecht en Den Haag zijn inmiddels begonnen met familiescholen.

ANP
10 april 2024
Klaslokaal shutterstock
Shutterstock

De Amsterdamse 'familiescholen' die extra ondersteuning bieden, helpen tegen armoede en verbeteren van schoolprestaties van leerlingen. Dat concluderen de Universiteit van Amsterdam (Onderwijs & Opvoeding), de Hogeschool van Amsterdam (Armoede Interventies) en het Kohnstamm Instituut na acht familiescholen te hebben bestudeerd van 2019 tot en met 2023. Op dit moment zijn er in Amsterdam ruim veertig scholen die zich als een familieschool ontwikkelen.

Strategisch Communicatieadviseur Belastingdienst programma Buitengewone Zaken Blauw (BZB)

Yacht
Strategisch Communicatieadviseur Belastingdienst programma Buitengewone Zaken Blauw (BZB)

Griffier

Necker in opdracht van Gemeente Land van Cuijk
Griffier

Verbeteringen

Onderzoekers zagen verbeteringen in woordenschat, leesplezier en rekenvaardigheid bij leerlingen. Daarnaast komt naar voren dat een Amsterdamse Familieschool (AFS) de leefwereld van leerlingen vergroot. Zo komen leerlingen in aanraking met nieuwe activiteiten binnen en buiten school, wat bijdraagt aan sociale vaardigheden van kinderen. Bovendien gaan deze scholen armoede beter tegen, doordat ze bijvoorbeeld beter hulp kunnen bieden bij financiën en ontbijt en lunch. Personeelstekorten en -wisselingen bleken de invoer van de AFS-aanpak te bemoeilijken.

Subsidie

De familiescholen ontvangen een vierjarige subsidie om extra ondersteuning te bieden en werken samen met maatschappelijke instellingen. Ouders kunnen bij een servicepunt op school of in de buurt makkelijk hulp vragen. De 25 basisscholen en 14 middelbare scholen die zich tot AFS ontwikkelen, worden ondersteund door de gemeente of het Samenwerkingsverband VO. Ze hanteren eenzelfde aanpak en nemen deel aan dezelfde bijeenkomsten en kennisdelingstrajecten.

Doorlopend onderzoek

De onderzoekers bekeken voor deze evaluatie welke veranderingen zichtbaar werden bij leerlingen van een AFS en hun gezin. Ze interviewden onder meer de schoolleiding, leerlingen en ouders en lieten hen ook vragenlijsten invullen. De scholen stellen plannen bij op basis van deze evaluatie en evaluatiegesprekken met de gemeente. Elk half jaar voert de gemeente gesprekken met de scholen om de voortgang te bespreken. Het onderzoek gaat dan ook gewoon verder.

'Hoopgevend'

Ook in andere gemeenten is interesse in de aanpak. Zo zijn Heerlen, Utrecht en Den Haag ook begonnen met familiescholen. 'Dit is zonder meer hoopgevend'. zegt wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg) en Armoede). 'Scholen zijn bereid om van hun school een centrale plek te maken voor leerlingen, ouders en partners in de wijk. Een plek waar perspectief wordt geboden aan kwetsbare leerlingen en hun gezinnen.'

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie