Overijssels gamification-experiment is dure, wijze les
Een experiment in de gemeenten Deventer, Almelo en Enschede met als doel om jonge kinderen door gamification te bereiken komt maar lastig van de grond. Twee jaar geleden ontstond het idee om de doelgroep via het open source-spelletje Minecraft te bereiken, maar wat blijkt? Minecraft is inmiddels hartstikke ‘uit’. De provincie Overijssel stak er 500 mille in.
Een experiment in de gemeenten Deventer, Almelo en Enschede met als doel om jonge kinderen door gamification te bereiken komt maar lastig van de grond. Twee jaar geleden ontstond het idee om de doelgroep via het open source-spelletje Minecraft te bereiken, maar wat blijkt? Minecraft is inmiddels hartstikke ‘uit’. De provincie Overijssel stak er 500 mille in.
Gamertjes in beweging krijgen
Deventer wil kinderen van 8 tot 12 jaar aan het sporten krijgen, Enschede wil weten welke stukken van de fietsroute naar school zij gevaarlijk vinden, en Almelo wil de behoefte aan speelplaatsen in kaart brengen. De provincie Overijssel co-financiert het experiment, genaamd Happy Life. In het spelletje Minecraft, waarin de spelers een hele wereld kunnen (vol)bouwen, werden speciale servers opgezet om kinderen te activeren of te betrekken. De Stentor meldt dat het aantal kinderen dat ook daadwerkelijk inlogt op de speciale Minecraft-servers achterblijft. In Deventer was het de bedoeling dat een paar duizend kinderen gingen spelen. Om dingen te bouwen in de Deventer-server, moesten de kinderen munten verdienen door middel van een stappenteller. Zo wilde uitvoerder Sportbedrijf Deventer kinderen die veel gamen en risico lopen op obesitas aanzetten tot meer lichaamsbeweging. In plaats van een paar duizend spelertjes, werden het echter enkele tientallen.
Niet afhankelijk maken van modegrillen
Een woordvoerder van de gemeente Deventer benadrukt dat het vooralsnog om een experiment. “Dat kost eenmaal tijd en geld. Dat er tussentijds wordt bijgestuurd, hoort daar ook bij.’ Daarnaast wil hij niet te diep op de zaak ingaan ‘juist omdat wij hierin het Sportbedrijf een beetje op afstand hebben gezet. Zij mogen zelf invulling geven aan de opdracht om jongeren in beweging te krijgen. Dat zij met behulp van gamification jongeren die veel gamen proberen te bereiken is helemaal niet gek, maar aanhaken bij een bestaande game werkt blijkbaar niet. We weten nu in elk geval wat niet werkt en het Sportbedrijf gaat nu nieuwe scenario’s uitwerken.’ Maarten Kuiper, directeur van het Sportbedrijf Deventer, vult aan: ‘Inmiddels is Minecraft zo goed als leeggelopen. Kinderen spelen nu vooral Fortnite. Dat laat maar zien hoe onvoorspelbaar dit soort modegrillen kunnen zijn en dat het niet handig is om je daar te zeer van afhankelijk te maken. Dat hadden we vooraf ook al in de risicoanalyse gezet.’ Volgens Kuiper merken ook Almelo en Enschede aan de deelnamecijfers dat Minecraft inmiddels passé is. In Deventer gaat men in de doorontwikkeling nu proberen of Happy Life los van Minecraft allicht beter werkt. Met de munten kunnen de kinderen dan bijvoorbeeld zwembadkaartjes kopen.
Erkende interventies
‘Innovatie, vooral op gebied van gamification, ontstaat vaak bij wijze van experiment’, duidt communicatieadviseur Marco Barten van het Kenniscentrum Sport, dat een database van erkende en wetenschappelijk onderbouwde interventies bijhoudt. ‘Daarbij komt het bewijs vaak naderhand.’ Als voorbeeld van een game die kinderen wél massaal aan het bewegen kreeg, noemt de woordvoerder Pokémon Go. ‘Dat leverde trouwens wel weer andere problemen op’, aldus Barten die daarmee indirect verwijst naar de plotselinge drukte die ontstond op plekken waar spelers Pokémon konden vangen in het spel.
Provincie op de hoogte van tegenvallend aantal deelnemers
De provincie Overijssel reageert tot dusver niet op vragen Binnenlands Bestuur over de grond waarop de provincie het project subsidieert. Ook de vraag hoe de provincie het experiment aanvankelijk heeft beoordeeld blijft onbeantwoord. Een woordvoerder liet De Stentor weten dat de provincie op de hoogte is van het tegenvallende aantal deelnemers en dat de provincie in gesprek is met het Sportbedrijf Deventer.
Misschien zou een samenwerking met deskundigen, zonder winstoogmerk, nieuwe innovatieve (als dat woord) mogelijkheden op kunnen leveren.
Succes!