Brabantse gemeenten strijden tegen normalisering drugs
Jongeren in Oost-Brabant denken te makkelijk over drugs. 38 gemeenten gaan daarom gezamenlijk campagne voeren om de normalisering van drugsgebruik onder de jeugd tegen te gaan.
Jongeren in Oost-Brabant denken te makkelijk over drugs. 38 gemeenten gaan daarom gezamenlijk campagne voeren om de normalisering van drugsgebruik onder de jeugd tegen te gaan.
Kosten campagne in het niet bij schade
Wethouder Theo Maas (jeugd en sociaal domein, PvdA) van de gemeente Someren is samen met burgemeester Marnix Bakermans van de gemeente Landerd initiatiefnemer van de campagne waaraan ook de veiligheidsregio’s Brabant Noord en Zuidoost, de GGD’s en verslavingszorginstelling Novadic-Kentron meedoen. ‘De consumptie is natuurlijk niet alleen in Brabant een probleem, maar de normalisering van drugsgebruik lijkt hier schrikbarend toe te nemen’, vertelt Maas. ‘Het gebeurt inmiddels veel te vaak dat mensen in onze gemeenschappen in diepe problemen komen als gevolg van het gebruik van drugs. Laatst is een paar gemeenten verderop nog een dode gevallen [in Milheeze vielen eind mei een 29-jarige dode en een 44-jarige zwaargewonde als gevolg van drugsgebruik, red.]. Middelen- en alcoholgebruik speelt ook een grote rol bij veel problematiek binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld huiselijk geweld en uitval op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. De campagnekosten vallen in het niet vergeleken met de maatschappelijke schade. Tien jaar geleden wees een analyse uit dat overmatig alcoholgebruik in onze regio jaarlijks 100 miljoen euro kostte.’
Evenementenbeleid
Voor preventieve maatregelen zitten gemeenten al regelmatig met elkaar om de tafel, vertelt Maas. ‘Bijvoorbeeld om te spreken over het evenementenbeleid. Het helpt niet als regelgeving en afspraken over de handhaving in de ene gemeente verschillen van de andere. Dat moet op elkaar worden afgesteld. Tweeënhalf jaar geleden kwam staatssecretaris Van Rijn hier op bezoek in verband met de drugsproblematiek en dat leidde tot een regionale samenwerking. Die zijn we nu steeds verder aan het uitbouwen.’
Cultuurverandering
De campagne zal alle deelnemende partijen samen naar verwachting ongeveer een kwart miljoen euro kosten, zegt Maas. De beoogde aanpak is driedelig; door middel van een educatie- en bewustwordingscampagne moet er een cultuurverandering plaatsvinden. Daarnaast moet er meer eenduidige regelgeving komen, en moeten burgemeesters, veiligheidsregio’s en GGD afspraken maken over een bijpassende handhaving. ‘Doel is dat we eigenlijk een zelfde ommezwaai teweeg brengen als met roken en drinken. Dat is wel een ontwikkeling van de lange adem. Dat iemand vandaag de dag bijvoorbeeld nog een sigaret opsteekt met een klein kind in de buurt is ondenkbaar, maar daar gingen ook twintig à dertig jaar aan vooraf’, aldus Maas.
Richten op omgeving
Kwartiermaker Martijn Planken, werkzaam voor verslavingszorginstelling Novadic-Kentron, verwacht rond oktober een plan voor de campagne ‘Drugs? Die kunnen we hier niet gebruiken’ aan de 38 gemeenteraden te kunnen voorleggen. Eerder zette Planken een succesvolle alcoholpreventiecampagne op poten. ‘Dit verschilt daarvan omdat er een veel meer beperkte doelgroep is, waardoor we gerichter te werk moeten gaan. Omdat de drugs-gebruikende jongeren door ons moeilijk te overtuigen zijn, gaan we ons vooral op de omgeving van de jongeren richten, bijvoorbeeld door ouders en scholen te betrekken.’
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.