Advertentie
sociaal / Nieuws

'Ook ambtenaar mag meer dan Balkenende verdienen'

Een kwart van de ambtenaren kan vertrekken. Tenminste, als het aan de werkgeversorganisaties ligt. Ze gunnen de overblijvende ambtenaren dan wel een marktconforme beloning.

01 mei 2010

De belangrijkste werkgeversorganisaties (VNO-NCW, MKB Nederland en LTO) hebben vorige week hun meerjarenvisie gegeven op de toekomst van Nederland, met name ook van die op de overheid. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni houden ze de politiek voor dat er in het komende decennium fundamentele keuzes moeten worden gemaakt over omvang, taken en werkwijze van de verschillende overheden.

 

Het mes snijdt dan aan twee kanten. Enerzijds verwachten de werkgevers betere resultaten en effecten door minder bureaucratie. Anderzijds slurpt de publieke dienst minder nieuwe hoogopgeleide arbeidskrachten op. ‘Zij vinden elders in de economie productiever emplooi kunnen’, aldus de werkgevers.

 

Marktconform

 

De samenleving heeft volgens de drie werkgeversorganisaties recht op een betrouwbare, doelmatige en effectieve topoverheid, die kleiner en slagvaardiger is. En: ‘Met ambtenaren die marktconform worden beloond. Ook boven het salaris van de minister-president’, voegen ze er nadrukkelijk aan toe.

 

‘Wij zijn geen voorstanders van een Balkenende-norm in de publieke sector’, legt VNO-NCWwoordvoerder Roelf van der Kooij uit. Goed presterende ambtenaren moeten een dito beloning kunnen krijgen. ‘Sta je dat niet toe, dan kan dat een belemmering zijn voor het openbaar bestuur’, zegt hij. ‘Voorwaarde is wel dat er ook in de overheid meer prestatiegericht wordt gewerkt. Dat kan overal, dus waarom niet ook in de publieke sector.’

 

De overheid is volgens de werkgevers in hun visiestuk Optimistisch in de loop der tijd het zicht op haar taken kwijtgeraakt en weet geen grenzen te trekken. ‘Voor zowat elk risico in de samenleving wordt de overheid aangesproken bescherming te bieden. Dat is een ingeburgerde maatschappelijke reflex geworden, die slechts tot afhankelijkheid leidt. Het resultaat is tevens een steeds meer contraproductieve bestuurlijke- en uitvoeringsdrukte, regel- en wetgevingsdrukte’, klinkt het mopperend.

 

Afdwingen

 

Door het aantal gemeenten, provincies en waterschappen terug te brengen, per taak één bestuurslaag verantwoordelijk te maken en de regeldruk te verminderen, moet het mogelijk zijn de komende 5 jaar het aantal ambtenaren met 25 procent extra terug te brengen. Zo’n kleinere en slagvaardigere overheid levert volgens de werkgevers in 2015 een besparing van 6 miljard euro op.

 

Over het hoe hebben de werkgevers ook nagedacht. Om de noodzakelijk geachte systeemvernieuwingen in het openbaar bestuur te verwezenlijken is een krachtige leiding met doorzettingsmacht vereist. De werkgevers pleiten daarom voor het aanstellen van een regeringscommissaris die onder de rechtstreekse verantwoordelijkheid van de minister- president valt. Deze commissaris moet met voldoende bevoegdheden worden uitgerust om de gewenste reorganisaties en hervormingen af te kunnen dwingen.

 

De werkgevers geven enkele concrete voorstellen om verder tot minder ambtenaren te komen. Zij stellen voor de helft van de vacatures niet te vervullen. Daarnaast moet het in hun ogen mogelijk zijn bij de overheid een ‘normale’ productiviteitsverhoging van 1,5 procent per jaar te laten plaatsvinden. En het mes gaat in ‘de enorme laag van toezichthouders, zelfstandige bestuursorganen en uitvoerende diensten.’ Gedoeld wordt onder meer op organisaties als het UWV en Agentschap. nl. Verder moet civielrechtelijke handhaving – gedupeerden die naar de rechter stappen – in de plaats komen van ambtelijke toezichthouders. Dat leidt ook weer toe minder ambtenaren, evenals outsourcing van ict-voorzieningen.

 

Voorstellen werkgevers
• Gemeenten en provincies worden in aantal teruggebracht
• Er komt één bestuurlijke verantwoordelijke per taak
• Het eigen belastinggebied van lagere overheden wordt ingeperkt
• Waterschappen vallen als uitvoeringsorganisatie onder Rijkswaterstaat. Riolering en zuivering kunnen bedrijfsmatig worden geëxploiteerd door zogenaamde ‘waterketenbedrijven’.

 

Doorwerken na 65 mág
Ook rijksambtenaren die vóór 11 mei 2007 65 jaar zijn geworden, mogen van de Centrale Raad van Beroep na hun 65ste doorwerken. De Centrale Raad van Beroep is de hoogste rechter voor het sociale bestuursrecht, het ambtenarenrecht en delen van het pensioenrecht. Voor rijksambtenaren geldt al enige jaren dat zij ervoor kunnen kiezen door te werken na hun 65ste. Dat is neergelegd in een gedragslijn van het Rijk. Die gedragslijn bepaalt echter dat de mogelijkheid om door te werken alleen geldt voor de rijksambtenaren die 65 jaar zijn geworden na 11 mei 2007. De Centrale Raad oordeelt in de deze week gedane uitspraak dat die beperking in strijd is met Europese regelgeving.

 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marten / gemeenteambtenaar
Tot welke puinhopen prestatiegericht werken soms kan leiden hebben we gezien in de zorg. Daar ontvangen de managers extra bonussen als ze er in slagen het personeel nog verder uit te knijpen en dat komt de kwaliteit bepaald niet ten goede. De overheid en het bedrijfleden zijn onvergelijkbare grootheden, dat hebben de afgelopen jaren van mislukte privatiseringen en te ver doorgevoerde marktwerking toch wel bewezen.
Marten / gemeenteambtenaar
Luister vooral naar de werkgeversorganisaties. Die hebben ons ook de Euro ingefoezeld, waardoor we nu voor Griekenland en strak voor Spanje, Italie en Portugal mogen betalen.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
De reden dat "de" werkgevers graag willen dat sommige (maar natuurlijk niet alle!!!) ambtenaren boven de Balkenende-norm gaan verdienen, is dat de topfunctionarissen van grote werkgevers graag bondgenoten willen hebben binnen de overheid. Die bondgenoten creëer je door mensen met hetzelfde perspectief als jezelf op sleutelposities in de overheid te plaatsen. Met andere woorden: mensen die gaan voor het grote geld.

Het pleidooi van "de" werkgevers is een poging ook binnen de overheid een maatschappelijke tweedeling tot stand te brengen: een elite die veel praat en veel verdient, en de werkers die worden afgeknepen.

Ambtenaren moeten eerlijk beloond worden. Dus moet het belastinggeld vooral gaan naar hen die het echte werk doen, en niet naar allerlei mistige adviseurs en experts die tonnen per jaar verdienen omdat ze zulke goede relaties hebben met toplieden in het bedrijfsleven en bij de overheid.

Het is natuurlijk een kunst om in allerlei achterafkamertjes dealtjes te kunnen sluiten waar volksvertegenwoordigers vervolgens ja en amen tegen mogen zeggen. Maar daarvoor hoef je als publieke functionaris echt niet meer te verdienen dan de minister-president.

Mensen met hart voor de publieke zaak stellen zich tevreden met een normaal inkomen, of ze gaan de vrije markt op met een product waar mensen vrijwillig voor betalen, zonder dat de belastingdienst eraan te pas komt.
willemse / juridisch medewerker
Vergeleken met andere landen fuctioneert de overheid redelijk.Ook is de omvang van de overheid niet te groot.Sommige bedrijven vooral de grote zijn ook ondoorzichtig en ondoelmatig:dit kost de klant veel geld.
F.H. Goeree / programma manager
Helemaal eens met Marten, maar Broadcaster gaat wel heel kort door de bocht en vliegt er vervolgens uit. Niet de werkgevers hebben ons de Euro ingefoezeld, maar de politiek. En dat we nu voor Griekenland moeten betalen kan ik ook niet helemaal volgen. Als ik het goed begrijp gaat het om leningen. Voor zover mij bekend moet een lening altijd terug worden betaald. Bovendien wordt er geleend tegen een tarief, waarop de Nederlandse Staat ook nog wel een paar procentpuntjes verdient.
peter coopmans / kandidaat raadslid Etten Leur
Soms denk je bij dit soort notities of de schrijvers wel enige kennis hebben van de overheid en hoe die werkt.
Steeds proberen mensen uit de private sector te oordelen over de overheid, terwijl
ze de doelstellingen, functies en structuren van de vele verschillende instellingen en organisaties van de overheid niet kennen.
Is men wel eens bij organisaties binnen geweest en heeft men zich wel eens verdiept in het functioneren ervan?
Het is heel gemakkelijk om de eigen opvattingen over bedrijfscultuur, organisatiestructuur en werkwijzen aan anderen op te leggen, maar een 1 op 1 kopie van wat er in het bedrijfsleven gebeurd is gewoonweg niet mogelijk!
Ik vind het oordelen over de ander ongenuanceerd en makkelijk.
Het is typisch zo,n onhebbelijk nederlands trekje!
En uit de voorstellen om de Balkenendenorm los te laten voor de happy few, getuigt van onkunde en totaal geen wetenschap van het type personeelsbeleid binnen de overheid.
Advertentie