Ook aangenaam wachten blijft gewoon wachten
Kenmerkend voor de consument van tegenwoordig is dat deze, zeker de laatste jaren, steeds meer op haar wenken wordt bediend door de commercie. Zo zijn er de supermarkten en de warenhuizen die langere openingstijden kennen. Bedrijven en zelfs vele overheidsinstanties zijn tegenwoordig 24 uur per dag telefonisch bereikbaar voor iedereen. De opmars naar een 7 x 24-uurs economie heeft zijn grenzen nog verder uitgebreid door middel van allerlei mogelijkheden die het internet met zich meebrengt.
Toch is er een bedrijfstak waar je als zorgconsument niet blij van wordt als je er een beroep op doet. De gezondheidszorg kenmerkt zich door allerlei soorten wachttijden. Het lijkt haast wel of wachttijden onlosmakelijk verbonden zijn met ziekenhuizen. Als patiënt krijg je vaak eerst al te maken met wachttijden voordat je in een ziekenhuis bij een medisch specialist terechtkunt. Afhankelijk van het ziekenhuis, het specialisme en de specifieke specialist kan deze wachttijd al behoorlijk oplopen. Maar heb je eenmaal een afspraak met een medisch specialist gemaakt, dan is het eenmaal op de polikliniek ook nog maar de vraag of je op het afgesproken tijdstip wordt geholpen. Ook daar zijn wachttijden aan de orde van de dag. Over de wachttijden op de poliklinieken wil ik het in deze column hebben.
Ziekenhuizen in Nederland proberen allen op hun eigen manier iets aan de wachttijden te doen. Veel ziekenhuizen zoeken het in het veraangenamen van het wachten. Zij bieden bijvoorbeeld een goed gevulde leestafel, zorgen voor een onderhoudend televisieaanbod en serveren koffie en thee aan de wachtende patiënten. Er zijn zelfs ziekenhuizen die nog een stap verder gaan en hun wachtende patiënten een rustgevende massage aanbieden. Dit alles onder het motto: ze moeten dan wel wachten hier in het ziekenhuis, maar we zorgen ervoor dat ze zo aangenaam mogelijk wachten.
Ziekenhuizen die hun focus op dit soort maatregelen richten hebben zich in mijn ogen neergelegd bij het verschijnsel wachttijden en doen aan symptoombestrijding. Sterker nog: door dit soort maatregelen maken ze het probleem eerder groter dan kleiner. Want leesmappen, koffie, thee en massages moeten ook betaald worden en aangezien je geld ook in ziekenhuizen maar één keer uit kunt geven, houd je hierdoor minder geld over dat je aan echte medische zorg kunt besteden. Dit geld zou je veel beter uit kunnen geven aan het stroomlijnen van de werkzaamheden op de poliklinieken. Ga eens onderzoeken waarom er wachttijden optreden en neem maatregelen die echt resultaat hebben, waardoor de oorzaak van het ontstaan van wachttijden wordt aangepakt. Door een betere organisatie en het meer op elkaar afstemmen van de werkzaamheden op verschillende afdelingen en tussen verschillende vakgroepen, zijn vaak al prima resultaten te boeken
Ik ga er van uit dat de zorgconsument naar een ziekenhuis komt om zo spoedig mogelijk van zijn/haar pijnklachten af geholpen te worden; ontvangen worden met een kop koffie hoort bij goed gastheerschap.
Met het veraangenamen van zo nu en dan plotseling ontstane wachttijden is op zich niets mis. Wanneer wachttijden echter structureel gaan worden, hetgeen overigens het geval is binnen ziekenhuizen, is de vraag of het aanbieden van een kopje koffie of massage getuigt van respect voor het ontnemen van de vrijheid van onze zorgconsumenten om over invulling van hun eigen tijd te mogen oordelen.
Aysel Erbudak
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Oftewel: schrijver (cq schrijSTer) let op je taal!
Het Slotervaartziekenhuis is, naar ik aanneem, dus een ziekenhuis dat het wachtprobleem adequaat heeft opgelost. Anders schrijf je dit natuurlijk niet, als mede-eigenaar en bestuursvoorzitter zijnde. En de collega-bestuurders uit het hele land zijn al massaal langs geweest om de kunst af te kijken.
Het is heel goed dat dat gebeurt, want er is natuurlijk geen Nederlander die zich verlaagt om te gaan kijken waarom er geen wachtlijsten en -rijen zijn in de ziekenhuizen van België...
1. I.v.m. lange wachttijden voor zowel eerste consult (3 maanden) als voor operatie (6 maanden) in ziekenhuis eigen regio kon mijn vrouw twee weken na afspraak terecht bij een ziekenhuis buiten de regio. Eerste consult op 02-06-08. Afspraak om 10.30 uur. Om 14.30 uur klaar na onderzoek orthopedisch chirurg, röntgenfoto, bespreken behandeling, lunch in personeelsrestaurant, consult anesthesist en regeling opname. Opname en knie-operatie op 19-06-08 (aanbod voor 05-06 kwam niet uit met eigen agenda).
2. Gelet op bovengenoemde positieve ervaring op 06-10-08 afspraak gemaakt voor consult i.v.m. heupklachten op 20-10-08. Afspraak om 10.30 uur. Om 11.30 uur klaar na onderzoek orthopedisch chirurg, röntgenfoto en bespreken resultaten en behandelmethode.
De naam van het betreffende ziekenhuis?. Slotervaartziekenhuis!. Toeval?