Advertentie
sociaal / Nieuws

Werkpleinen en -bedrijven moeten arbeidsmarkt vlottrekken

Het kabinet, bonden en werkgevers hebben een sociaal akkoord gesloten. 35 Werkpleinen moeten mensen aan het werk krijgen. 35 werkbedrijven moeten arbeidsgehandicapten aan een baan helpen

11 april 2013

Er moeten 35 Werkpleinen komen waar werkgevers, bonden en wethouders samen een regionaal arbeidsmarktbeleid tot stand brengen. Ook moeten er 35 Werkbedrijven worden gevormd uit de huidige Sw-bedrijven die verantwoordelijk worden voor het aan het werk helpen van mensen met een langere afstand tot de arbeidsmarkt. Dat staat in het sociaal akkoord dat het kabinet met werkgevers en bonden heeft gesloten.

Historisch moment
In het akkoord staat verder dat de geplande kabinetsbezuinigingen van ruim 4 miljard euro voor volgend jaar voorlopig van tafel zijn. 'Dit is een historisch moment', zei premier Mark Rutte bij de presentatie van het akkoord. 'Dit is een akkoord van vertrouwen voor het komende decennium dat de Nederlandse samenleving verder brengt.'


Samen met VNG snel een plan
De sociale partners zullen samen met de VNG binnen drie maanden met een plan komen over de regionale arbeidsmarktinfrastructuur waarin de 35 Werkpleinen en Werkbedrijven komen. Hierbij zullen ook andere partijen zoals het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, O&O fondsen en het UWV betrokken worden.


Eén nieuw 'keuringsorgaan'

In het akkoord wordt gestreefd naar meer efficiëntie op de arbeidsmarkt. Werkgevers, vakbonden en regionale bestuurders moeten daar samen voor zorgen. Naast de Werkpleinen en Werkbedrijven komt er daarom één nieuw rijksorgaan voor de objectieve keuring van arbeidsgeschiktheid. Dat orgaan zal gevormd worden door een samenvoeging van het huidige UWV met het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ).

Voordelen nieuw orgaan
Dit nieuwe orgaan heeft als voordeel dat er één loket komt dat functionele beperkingen gaat indiceren, aldus kabinet en de sociale partner. Andere voordelen zijn dat er één dossier is voor alle medische beoordelingen, het aantal oproepen voor keuringen wordt verminderd, er minder administratieve lasten zijn voor de burger en er één uniform kwaliteitsniveau komt, zo staat in het akkoord.

Verplicht quotum

Het verplichte quotum voor het aan het werk helpen van arbeidsgehandicapten is (voorlopig) van de baan. Wel staat in de plannen dat werkgevers in 2014 2.500 mensen met een arbeidsbeperking aan het werk gaan helpen. In 2015 worden dat er 5000. Dit zal oplopen naar 10 duizend structureel in 2020. Eind 2016 is de eerste check of deze cijfers gehaald worden. Is dat niet het geval dan komt er alsnog een verplicht quotum. De overheid helpt 25.000 mensen extra aan het werk.

Beschut werk
Gemeenten organiseren via de Werkbedrijven beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking die meer ondersteuning nodig hebben dan van een reguliere werkgever mag worden verwacht.

Klik hier voor een overzicht van alle maatregelen uit het sociaal akkoord.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ambtenaar / secretaris
Ja hoor er is er weer eentje bij die de arbeidsmarkt wil opengooien. Moet je even terug gaan in de tijd waarin dat nog het geval was. Over een inkomenskloof gesproken! Verder is een samenvoeging UVW en CIZ in bepaalde opzichten gek. CIZ is er niet alleen voor werkenden maar ook voor indiceren van de zorgbehoefte bok mensen die AWBZ ondersteuning nodig hebben en niet meer werken, die bijvoorbeeld aan dementie lijden.
Josko Dekker / docent creatieve oplossingen
Voor het oplossen van een crisis, dat wist Franklin Delano Roosevelt al, moet je de niet-productieven met geld aanpakken. Een huis van Oranje dat in feite alleen geld

trekt door aandelen Shell, banken, verzekeraars voegt geen economische waarde toe in een tijd van gecreeerde crisis. De geschapen crisis is een vehikel voor de superrijken om de middenklasse naar de onderklasse te drijven, zodat er een grote pool komt

van elkaar beconcurrerende slaven.

Roosevelt, zelf niet uit onbemiddelde kringen, begreep dit

uitstekend en wilde zijn new deal veel verder laten gaan. De methode die thans wordt toegepast, door mijns inziens een stel plaatboeven, is feitelijk gelijk aan

het handelen van nazi's in WOII: verdeel en heers en laat de onderste lagen elkaar via slimme aansturing afslachten.

Slechts weinigen die de Bilderbergbijeenkomsten bezoeken denken afwijkend. Een George Soros is (nog) een roepende in de woesten met zijn speerpunten onderwijs

en gelijke kansen. Van een Rutte of een Samson hoeft Nederland weinig te verwachten, het zijn slechts marionetten van de sluipende voortgang van de NWO met wortels in het nazisme.

Overigens is het huis van Oranje slechts een voorbeeld.

Koningshuizen houden wij zelf in stand en het instituut

produceert en trekt aan: veel getraumatiseerde mensen

uit twijfelachtige milieus. De voorbeelden in heden en

verleden zijn talloos.



Met het het aftoppen van de Ueberschicht en het afschaffen van geldcreatie door een stel plunderaars -wellicht tegen wil en dank- met daarnaast een onderhoudsvrij basisloon doen we een stap terug naar

de menselijke maat zoals bekend van de Kelten en de Picten.

Interessant is ook Richard Wolff van de universiteit van New York en het marxisme.
Gerard / financien
Dat heette in het verleden Arbeidsvoorziening een tripartite organisatie waarin vakbonden werkgevers en wethouders zaten om de arbeidsmarkt aan te sturen en in 2002 werd opgedoekt omdat er een CWI moest komen.
Janneman / Adviseur
De ontwikkeling naar 35 arbeidsmarktregio's is al lang in gang gezet. De integratie van SW bedrijven met sociale diensten vind al bij meerdere gemeenten plaats. De integratie van CIZ en Sociaal medische zaken is een goede zaak, maar zou dat ook zijn zonder de huidige druk op de arbeidsmarkt. De invulling van het akkoord lijkt hiermee vooral gericht op arbeidsgehandicapten (dat blijkt ook uit het 'quotum'). Dat is wat eenzijdig. Ik vind het vreemd dat er weinig aandacht is voor de oudere werkloze en jeugdwerkloosheid. Daar ligt een grote uitdaging die echt betrekking heeft op de werking van onze arbeidsmarkt/ Maar wellicht wordt dat in andere akkoorden opgepakt. Verder verbaast het me dat een ontwikkeling als een gezamenlijk werkgeverservicepunt met gezamenlijke ICT geen aandacht krijgt. De afgelopen jaren hebben zo'n 200 gemeenten geïnvesteerd in het implementeren van UWV applicaties om de samenwerking tussen sociale dienst en UWV te verbeteren. Daar zie ik niets van terug.
Janssen / Boekhouder
De arbeidsmarkt is eigenlijk heel eenvoudig. Het aanbod en vraag naar arbeid, die toestand komt door afweging van de beloning.

Dit is een proces van een onderhandeling tussen de werkgever en werknemer.

Helaas, vonden vakbonden, politieke partijen, filosofen en zelfs werkgevers, dat deze markt niet vrij mag zijn. Nee, geen onderhandelingen maar wettelijke structuur bepaalt nu de verhoudingen tussen werkgevers, werknemers en overheid.

De grap is dat iedereen denkt dat het goed geregeld is, en dat er gelijke rechten en plichten zijn voor alle partijen.

De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet meer concurrend met het buitenland. Veel arbeidsvoorwaarden worden betaald door de werkgever of consumenten. Het resultaat is dat ouderen geen werk meer krijgen, productie gaat naar het buitenland en innovatie in dit land is ver te zoeken. Dit is een star systeem geworden.

De verhoudingen in deze markt worden niet bepaald door normale verhoudingen maar is gebaseerd op wederzijds wantrouwen, ongelijkheid en pressiemiddelen.

Het wordt tijd voor een vrije arbeidsmarkt, waar iedereen zijn eigen talenten en mogelijkheden kan benutten. De overheid moet alleen maar op toezien dat er geen fraude, bedrog, bedreiging of misleiding door beide partijen plaatsvindt.

Onder deze condities moeten werkgevers en werknemers weer normaal met elkaar omgaan. En ja, er zullen altijd hufters zijn aan beide zijden. Maar die heb je nu ook.

Tenslotte nog, bij een conflict situatie, welke groep wordt uiteindelijk beschermd/afgeschermd door de overheid (die ook nog eens ieder jaar de spelregels aanpast)? De werkgever of werknemer?
Cees Bakker
Hoogtijd dat er concrete maatregelen komen die echt helpen, voor 45+-ers, jongeren en anderen die soms wanhopig worden in hun zoektocht naar werk. Maatregelen die gebruik maken van moderne technieken en belemmeringen wegnemen.



Om concreet te worden:

* een goed matchingssysteem dus geen falend werk.nl

* weghalen/compenseren van drempels om bijvoorbeeld ouderen in dienst te nemen. Bijvoorbeeld compensatie als een oudere uitvalt bij ziekte (gemiddeld 1 dag per jaar meer dan de gemiddelde werknemer).





* Meer parttime banen,



* Opleidingen die inspelen op de tekorten van technici van morgen en



* Trainingen die nieuw elan geven.



Dus ajb geen ellenlange discussies en werkgroepen, maar concrete actie!
Arno
Tsja.. je vraagt je af waar nu die bedrijven/instellingen/banken zijn die altijd riepen dat dat het lidmaatschap van de EU, de muntunie en Schengen meer banen zou opleveren en de concurrentiepositie zou versterken :-) De prijs hiervoor is dus een hoge werkloosheid!
ron gelmers / manger projecten en diensten SW
Als er nu al zoveel werklozen zijn hoeveel kans hebben deze menen dan op een baan. Vraag gewoon 5% van de netto toegevoegde waarde van iedere onderneming en financier hier de huidige SW bedrijven mee waar dan ook een ieder met een beperking aan het werk kan!
Advertentie