Advertentie
sociaal / Nieuws

Minder geld nodig voor bijstand

Gemeenten hebben veel minder geld nodig om kosten door hogere werkloosheid te compenseren. Dat stelt het Centraal Planbureau (CPB) in een advies aan het kabinet.

23 juli 2010

Met behulp van een formule wordt berekend hoeveel extra bijstandsuitkeringen er kunnen komen als de werkloosheid in Nederland oploopt. Daarvoor krijgen de gemeenten dan geld van het Rijk. Maar de relatie tussen oplopende werkloosheid en het aantal bijstandsuitkeringen wordt steeds losser, stelt het CPB, en het is dan ook tijd de formule aan te passen.

In de eerste plaats zijn er steeds meer tweeverdieners, wat betekent dat een deel van de werklozen toch geen recht op bijstand heeft. Hun partner zorgt immers voor voldoende inkomen. Ten tweede komen werklozen tegenwoordig eerder vanuit de WW in de bijstand, omdat het recht op WW recent aanzienlijk is verkort. In de oude rekenregel werd juist rekening gehouden met een latere instroom.

Het CPB stelt een nieuwe rekenregel voor waarbij de conjunctuureffecten vooral op korte termijn nog worden gecompenseerd. De toe- of afname van werkloosheid van eerdere jaren telt veel minder zwaar mee.

In de praktijk komt de nieuwe berekening neer op een stevige daling van het bijstandsbudget. Volgens de oude regel zou het aantal bijstandsuitkeringen in 2011 als gevolg van de toegenomen werkloosheid mogen stijgen met 17.400. Als dezelfde werkloosheidscijfers (ramingen van het CPB) worden ingevoerd in de nieuwe formule, dan komt daar een veel lager aantal uit: 5.300 extra bijstandsuitkeringen. Dat betekent dat gemeenten voor ruim 12 duizend bijstandsuitkeringen geen compensatie krijgt. Dat komt neer op 150 miljoen euro minder.

Het CPB document heeft nog de status van een advies. Maar sinds invoering van de Wet Werk en Bijstand zijn altijd de CPB-berekeningen gebruikt om de budgetten vast te stellen.

Geldend

Het ministerie benadrukt bij monde van woordvoerder Rense Weide dat in het bestuursakkoord tussen Rijk en de VNG is vastgelegd dat de geldende rekenregel wordt gehanteerd. Dat akkoord is gesloten in 2007 en loopt nog door tot en met 2011. ‘Dat akkoord is voor ons het uitgangspunt’, aldus Weide.

Wel wijst hij op een bericht dat het ministerie vorige week naar gemeenten liet uitgaan, waarin staat dat ze rekening moeten houden met een neerwaartse bijstelling van het budget van 2010. Het CPB schat een flinke daling van de werkloosheid in dit jaar. Ook volgens de oude rekenregel betekent dat minder geld voor de gemeenten. Het aantal bijstandsuitkeringen is sinds het uitbreken van de economische crisis flink gestegen.

Eind 2008 werden er 259 duizend bijstandsuitkeringen verstrekt. Op 1 juni 2010 was dat gestegen tot 291 duizend, een stijging van gemiddeld zesduizend uitkeringen per kwartaal.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

piet brontsema / org adviseur
voorbeeld provincie Groningen heeft 22000 werklozen en 30000 vacatures . vraag waar kan op worden bezuinig. er zijn nog steeds van die organisaties die liever een uitkering verstrekken dan iemand een baan bezorgen of iemand gewoon een trap onder zijn kont geven.
m. bosma
Het bestuursakkoord dat in 2011 is afgesloten met het rijk is er vooral op aandrang van de gemeenten gekomen. Er werd afscheid genomen van het uitgangspunt dat het rijk de totale bijstandskosten vergoedt. Gemeenten doen er goed aan om weer terug te keren naar dat uitgangspunt. Ze lopen anders het risico twee grote financiele molenstenen om hun nek te krijgen: de WWB en de WMO. Het rijk bepaalt hoe, wat en voor hoeveel waarbij het rijk doorgaans meer naar de eigen begroting kijkt dan naar de werkelijke kosten die uitvoering van vooral door het rijk bepaalde regels en voorzieningen met zich mee brengen. Per saldo draaien de gemeenten op voor het tekort en dat moeten ze dan dekken uit de OZB. Het verhogen van de OZB kan doorgaans op zeer verontwaardigde reacties rekenen van datzelfde rijk i.c. de Tweede Kamer. Kortom, het rijk bepaalt en betaalt te weinig en de gemeenten draaien voor de tekorten op.
O. ten Hove
Wat Piet Brontsema schrijft klopt niet, en dat weet hij. Er zijn genoeg mensen in een uitkering die wel willen werken, maar door leeftijdsdiscriminatie van veelal werkgevers met een VVD-hart niet aan de bak komen, Daarom is ook de verhoging van de AOW onzin. Daarnaast zou het ookm helpen de immigratie te beperken. Want daar spreekt het rapport niet over. Elke imigrant is een socialedienstklant.
jurist
Goh, wat ben ik blij dat jij niet meer bij de soos werkt. Mensen zoals jij zorgen er inderdaad voor dat een imi niet aan het werk gaat. Ik bedoel: als dat vooroordeel er eenmaal is, zou ik geen moeite doen om uit de soos te komen. Werk jij maar een tandje harder voor mijn "inkomen". Bah en deze voormalige soosmedewerker geniet nu een uitkering voor oudjes, let wel de ouderen van nu hebben al sinds hun 52 tot na hun dood een uitkering
Advertentie