Advertentie
sociaal / Column

Lerend vermogen broodnodig bij transitie jeugdzorg

Voor het welslagen van de decentralisatie van de jeugdzorg is het cruciaal dat de transitie jeugd met lerend vermogen gepaard gaat, betoogt Leonard Geluk.

19 december 2013

Over het rapport ‘Is de zorg gegrond?’ van de Kinderombudsman is veel ophef ontstaan nadat het vorige week aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Zelfs Buitenhof besteedde zendtijd aan dit thema. Het onderzoek ging over het feitenonderzoek dat aan de basis staat van ingrijpende beslissingen in de jeugdzorg. Beslissingen om kinderen uit huis te plaatsen of onder toezicht te stellen.

De Kinderombudsman begint positief: uit het onderzoek blijkt dat het AMK, Bureaus Jeugdzorg en de Raad voor de Kinderbescherming over het algemeen professioneel en deskundig te werk gaan. Vervolgens komen de zorgen aan de orde. Fouten in het onderzoeksproces en rapportages komen met enige regelmaat voor. Dat varieert van een te eenzijdige duiding van incidenten tot het vermengen van feiten en meningen. Ook is er sprake van onzorgvuldige bronvermeldingen en het niet navolgbaar formuleren van conclusies. De Kinderombudsman geeft aan dat fouten om verschillende redenen kunnen ontstaan. Bijvoorbeeld doordat professionals onder druk staan om snel te werken, of doordat sommigen niet voldoende reflecteren op gemaakte keuzes en hun eigen pedagogische normen. Een andere reden is dat sommige professionals  over onvoldoende vaardigheden beschikken om met een vaak complexe doelgroep ouders te werken. Daartegenover staat dat ook ouders soms een machtsstrijd met elkaar of met jeugdzorg aangaan.

Bij het doornemen van het rapport van de Kinderombudsman moest ik denken aan het essay ‘Ramp of misstand? Commissies lossen het niet op’ van bestuurskundige Hans de Bruijn. Dat las ik eind november in Trouw. Hierin stelt De Bruijn dat hoe sterker de maatschappelijke emotie − verontwaardiging, angst, morele afkeuring − hoe minder we in zijn voor genuanceerde verhalen. We willen een overzichtelijk, rond verhaal, zonder rafelranden en losse einden. Commissies hebben in dergelijke situaties de neiging de werkelijkheid te versimpelen en de analyse te eenvoudig te houden. Eén van de valkuilen bij onderzoeken is volgens De Bruijn dat de ‘waarom-vraag’ niet wordt gesteld.

Deze vraag komt op bij het lezen van het heldere verhaal van de Kinderombudsman. Waarom? Waarom staan professionals onder druk bij het maken van rapportages over gezinnen en kinderen? Waarom wordt er onvoldoende gereflecteerd op eigen handelen door professionals? Hoe kan het dat medewerkers over onvoldoende vaardigheden beschikken om met een complexe groep ouders te werken? Waarom kan het gebeuren dat een machtsstrijd tussen ouders leidt tot fouten in rapportages, maar vooral ook: hoe is dat uit te sluiten? Het antwoord op deze ‘waarom-vragen’ bepaalt of we leren van de misstanden en fouten. Heeft de professional onvoldoende tijd om zijn werk goed te doen? Hoe zit het met de werkdruk? Hoe zit het met de kwaliteit van de professional en welke stappen zetten we om de kwaliteit te verhogen? Klopt het dat er sprake zou kunnen zijn van perverse prikkels in het systeem en hoe kan het systeem dan zo veranderen dat hier geen sprake meer van kan zijn?

Een rapport heeft alleen zin als we er echt van leren, dat we de ‘waarom-vraag’ blijven stellen. Juist met het oog op de decentralisatie van de jeugdzorg is die vraag relevant: wethouders, wat zijn de lessen die we trekken vanuit het rapport? Wat gaan gemeenten straks anders doen? Hogere eisen stellen aan professionals? Meer tijd voor onderzoek? Meer scholing om beter met complexe vraagstukken om te gaan? Of hebben we te accepteren dat er in een ingewikkelde samenleving fouten worden gemaakt omdat het volledig uitsluiten van fouten niet haalbaar, niet werkbaar en niet betaalbaar is?

Waarom gaat het mis en hoe kan een gemeente dit straks voorkomen? Het is aan gemeenten om hier antwoorden op te formuleren. Anders verandert er niets. De Kinderombudsman kan dan volgend jaar hetzelfde rapport uit de kast halen en opnieuw presenteren.

Ik hoop dat de transitie vooral met lerend vermogen gepaard gaat. Dan verandert er echt iets. En dat is mijn wens voor de decentralisatie. Dit is meer dan een kerstwens. Het is de harde noodzaak voor het welslagen van de decentralisatie van de jeugdzorg.

Leonard Geluk

Meer columns van Leonard Geluk vindt u hier.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kerstgedachte
De problemen in de jeugdzorg komen voort uit een uit de hand gelopen cultuurprobleem van onverschilligheid jegens de kinderen. In combinatie met steeds meer macht voor de professionals en steeds minder controle, is de sector er helemaal een zootje van gaan maken. Dat kun je niet meer weg 'managen'.



Wat er nu moet komen is minimale jeugdzorg, stop het aanleveren van nieuwe klantjes via de meldcode omdat die kinderen toch niet goed geholpen worden. Het wordt vaak alleen maar erger. En laten gemeenten zich concentreren op nieuwe ondernemingen, fis elan, fris bloed en alle het oude jeugdzorgpersoneel ontslaan. Inclusief en meest en vooral de vele gecorrumpeerde bestuurders.



Nieuwe ondernemingen blijven ook niet lang fris, maar nu is het de enige optie samen met de oude jeugdzorg volledig op te doeken. Niet door alles te vervangen maar door herbezinning op de kerntaken (dus bv niet de ineffectieve maar peperdure jacht op mogelijke gevallen van kindermishandeling)



Kindermishandeling is vaak nauwelijks te bewijzen, kinderen zijn loyaal aan de ouders en een systeem kan daar niets in doen. Echt bewijsbare gevallen en zware verwaarlozing zouden de kern moeten zijn van de jeugdzorg. Daar moet de aandacht heen.



En verder zouden er dan wegloophuizen kunnen komen voor oudere kinderen. Zonder 'behandeling', zonder 'hulpverleners' maar met onderwijzers, dansles, muziekles, sport en heel veel taarten en pannekoeken bakken. Gezelligheid, een thuis.



Gemeenten moeten vooral niet op de huidge bestuurders in de jeugdzorg vertrouwen maar helaas doen ze dat nou juist wel. En geeft Binnenlands Bestuur nog een column ook aan een van de beruchtste bestuurders qua fouten en extra aandacht van de inspecite en continue vernietigende rapporten van de Amsterdamse rekenkamer.



Als gemeenten op zo'n bestuurder afgaan die helemaal niet wil leren van fouten maar vooral wil benadrukken hoe goed men het doet (en hoeveel geld dat na de transitie waard is), dan zal de jeugdzorg nooit verbeteren maar voor kinderen alleen maar nog rampzaliger worden.



Bert
Alle het oude jeugdzorgpersoneel ontslaan is een conclusie die niet geremd wordt door kennis betreffende de inhoudelijke werkzaamheden van deze beroepsgroep. Het overgrote deel is professioneel en is regelmatig bijgeschoold en doorontwikkeld met de nieuwste inzichten en werkwijzen. Net als in ieder beroep worden er bij inschattingen vergissingen/fouten gemaakt. Als er auto garages zijn die fouten en vergissingen maken, onsla je ook niet alle medewerkers van alle garages, je hebt dan geen kennis, kunde en ervaring meer over. Nieuwe ondernemeingen gaan alle fouten weer opnieuw maken die in het verleden ook gemaakt zijn, omdat beslissingen voortkomen uit kennis, kunde en vooral ervaring en nieuwe ondernemingen lope hier 10 jaar in achter.. Houdt daarom ook de oudere werknemers in huis, die kunnen in het juiste beslissingevenwicht de jongeren opleiden en begeleiden. Jong enthousiastme en oude ervaring vormen vaak het juiste evenwicht voor de beste beslissingen.
Bert
Op dit moment wordt een probleem bekeken vanuit allerlei hoeken en disciplines, waardoor vanuit vele hoeken en allerlei belangen oplossingen worden aangedragen die voor discussie en inzichten vatbaar zijn. Hierdoor wordt er door allerlei instanties veel te lang geprobeerd om een oplossing voor iedereen te maken. Resultaat: oeverloze discussies, overleggen, vergaderingen en machtspelletjes waardoor uitstel van beslissingen en/of een beslissing die iedereen tevreden wil houden dus de kool en de geit wil sparen en dat is nog niemand gelukt.

Jeugdzorg heeft één belang: jeugd. Als je het probleem bekijkt vanuit het kind en zijn/haar belang voorop stelt, worden de andere belangen automatisch minder in waarde en ben je minstens de helft van alle discussies al kwijt. 50% reductie van de kosten en veel sneller adequate hulp en duidelijkheid voor alle belanghebbenden. Onzekerheid roept vragen en overleggen op, zekerheid bied houvast voor alle partijen. Maar gezien deze complexiteit moeten in dit beslissingstraject wel mensen zitten die goed opgeleid, bijgeschoold zijn en hun ervaringsjaren hebben met deze problematiek. Als in het voortraject, de toegang tot de jeugdzorg, deze ervaren mensen werken, met deze methodiek, voorkomt dit te lange trajecten, veel problemen rondom het kind en gaat bezuinigen vanzelf, zonder dat dit het doel is. Het doel is snelle en adequate hulp en een oplossing voor het kind en zijn omgeving.
Kerstgedachte
@Bert,



Een jeugdzorggewoonte om mensen waar je het niet mee eens bent zonder argumenten af te serveren als niet ter zake kundig?



Want jeugdzorg is volgens jou een professionele sector waar wel eens fouten worden gemaakt die nu eenmaal onvermijdeijk zijn? Dat is anders niet wat de Nationale Ombudsman zegt (de jeugdzorg heeft een gedragsstoornis), wat er uit rapporten van de Veligheidsraad en het Calamiteitenonderzoek van de Inspectie kwam (jeugdzorg leert niets van dodelijke fouten), de rapporten van de Commissie Financiering Jeugdzorg (er is niet eens adequate sturingsinfo beschkbaar) zeggen. Tel daarbij nog op de vernietigende conclusie over de onveiligheid van kinderen in de jeugdzorg van de commissie Samson en het recente rapport van de Kinderombudsman plus alle internationale rellen over jeugdzorg. Elk jaar gekapitteld door de VN over kinderrechten en falende jeugdzorg, en ruzies met Turkije en Rusland er zelfs over.



De jeugdzorg is allesbehalve een normale bedrijfstak waar wel eens wat mis gaat. Het feit dat er mensen werken die daar zelf blind voor zijn en het durven om met dit soort beweringen te komen en alle onderzoekers en critici ondeskundigheid verwijten, ondersteunt mijn punt. Zulke mensen moeten verdwijnen uit de jeugdzorg, die dekken alles toe en vinden alles normaal. Zoals jij ook doet, praten over ;'foutjes' die overal wel eens voorkomen.



Zeer ongepast, juist van die mentaliteit moet de maatschappij dringend worden bevrijd. Vandaar het pleidooi om mensen zoals jij er massaal uit te gooien wegens laksheid en onverschillgheid en geen moeite doen om feiten te verzamelen en aan waarheidsvinding te doen. Niet als het om kinderen en ouders gaat en niet als het om het werk van de jeugdzorg an sich gaat.



Wat een mentaliteit, wat een onverschilllgheid, wat een misplaats zichzelf op de borst kloppen. Excuses aanbieden en beloven het beter te gaan doen, dat is passend. Niet die schandelijke ontkenningen!
Advertentie