sociaal / Partnerbijdrage

Gemeentelijke websites onder de loep

Kwaliteit verbeteren met website analyse.

26 september 2024
pexels kwiz
Beeld: Pexels

Informatievoorziening (via het internet) is van cruciaal belang bij de communicatie tussen gemeente en inwoner. In veel onderzoeken die KWIZ uitvoert binnen het sociaal domein spelen gemeentelijke minimaregelingen (zoals kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, collectieve zorgverzekering of een meedoenregeling) een rol. Als onderdeel van het vooronderzoek bekijken wij de websites van gemeenten om informatie op te halen over het minimabeleid. We zien dan regelmatig dat informatie over de gemeentelijke regelingen niet compleet of accuraat is weergegeven.

Daarnaast geven inwoners in bijvoorbeeld door KWIZ uitgevoerde cliëntervaringsonderzoeken regelmatig aan dat zij informatie niet goed kunnen vinden of de informatie niet duidelijk vinden. Aangezien inwoners vaak de gemeentelijke website raadplegen, is het van groot belang dat dit communicatiemiddel optimaal functioneert voor een effectieve informatievoorziening.

Scoringsinstrument

Om de kwaliteit van gemeentelijke websites te verbeteren heeft KWIZ daarom de Website analyse ontwikkeld. Dit is een scoringsinstrument waarmee websites van de gemeente worden beoordeeld op een aantal thema’s. De thema’s zijn deels gebaseerd op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Dit zijn internationale richtlijnen voor toegankelijke webcontent. Daarnaast putten we bij het inzetten van dit instrument uit meer dan 25 jaar ervaring van KWIZ op het gebied van onderzoek en effectieve doelgroepbenadering.

Met de Website analyse geven wij een score aan de thema’s vindbaarheid, gebruikerservaring, leesbaarheid, toegankelijkheid, informatie over de regelingen en informatie over het aanvraagproces.

Een voorbeeld

Als voorbeeld wordt het thema “toegankelijkheid” toegelicht. Binnen dit thema wordt gekeken naar de functies van de website. Voorbeelden hiervan zijn het hebben van een dyslexiefunctie, voorleesfunctie of het kunnen kiezen van een andere taal dan Nederlands. Van deze functies wordt ook de werking getest.

Naar aanleiding van de bevindingen en scores wordt een bondig schriftelijk rapport opgesteld. Hierin wordt ook helder waar de eventuele sterke () en verbeterpunten (-) liggen van de website en informatie over de gemeentelijke minimaregelingen. De gemeente kan vervolgens aan de slag met de uitkomsten om de informatievoorziening richting inwoners te optimaliseren.

Geïnteresseerd?

Neem dan gerust contact op met Peter de Bruin, accountmanager of bel: 06-2877 5018.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.