Oppositie redelijk mild over Participatiewet
Staatssecretaris Klijnsma heeft tijdens de eerste termijn van de behandeling van de Participatiewet in de Tweede Kamer veel vragen gekregen en hier en daar forse kritiek. Toch lijkt een ruime meerderheid voor de wet haalbaar.
Wwnv
Bijna twee jaar geleden debatteerde de Tweede Kamer over de Wet werken naar Vermogen (Wwnv) met toenmalig staatssecretaris Paul de Krom (VVD). Een meerderheid tekende zich af maar tot een stemming kwam het nooit, omdat het Catshuisoverleg afgebroken werd en het kabinet viel. Nu het wetsvoorstel van De Krom omgevormd is tot de Participatiewet die in 2015 in moet gaan, gaat de Kamer opnieuw in debat. Nu met staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA).
Uitsluiting
De SP is tegen het wetsvoorstel. Volgens Kamerlid Sadet Karabulut leidt de wet tot uitsluiting en werkloosheid. Ook is ze fel tegenstander van het herkeuren van Wajongers, ze heeft dan ook een voorstel om die herkeuring van tafel te krijgen. SP en GroenLinks willen dat gemeenten een zorgplicht krijgen voor mensen in de Wsw. Ook de PVV is tegen de wet, ondanks het feit dat de partij wel in kon stemmen met de eerdere Wwnv. Vooral het quotum voor het geval niet genoeg arbeidsgehandicapten aan het werk worden geholpen, kan rekenen op veel kritiek van de PVV.
Verdeelsystemathiek
Een groot deel van de oppositiepartijen hebben vragen en opmerkigen over dezelfde zaken. Zo willen ze weten hoe Klijnsma omgaat met de bijzondere positie van bijvoorbeeld Oost-Groningen en Zuid-Limburg. De verdeelsystemathiek is niet duidelijk en de vraag is of Klijnsma rekening gaat houden met de bijzondere positie van sommige regio’s. Ze heeft eerder aangegeven dit te zullen doen, maar hoe dat precies uitpakt, is nog steeds onduidelijk.
Loondispensatie
Ook wil een flink deel van de oppositie dat het instrument loondispensatie – dat Klijnsma heeft vervangen door loonkostensubsidie – terugkomt als mogelijk instrument. Loondispensatie is goedkoper dan loonkostensubsidie, maar een groot nadeel ervan is dat mensen dan - vooral de eerste jaren - een loon krijgen dat onder het wettelijk minimumloon ligt. Voor partijen als SP en GroenLinks onaanvaardbaar, maar CDA, PVV en de SGP zien mogelijkheden voor het instrument, omdat het voor werkgevers goedkoper is. Die zouden dan eerder bereid zijn mensen aan te nemen.
Rare concurrentie
Daarnaast willen verschillende partijen dat de evaluatie van de wet een jaar naar voren wordt gehaald, van 6 naar 5 jaar. Tot slot is de vraag welke groepen precies onder de doelgroep voor de garantiebanen gaan vallen onderwerp van discussie. Nu hebben Wajongers en Sw’ers voorrang bij de 125 duizend banen die gecreëerd moeten worden maar velen vinden dat niet eerlijk. CDA’er Heerma vindt het een ‘rare concurrentie’ dat bivoorbeeld hoogopgeleide Wajongers die in staat zijn het minimumloon te verdienen wel voor die banen in aanmerking komen, maar anderen met minder kansen op de arbeidsmarkt niet.
Spannend
Ook woensdag debatteert de Kamer verder over de Participatiewet. Klijnsma zal in de tweede termijn de vragen uit de Kamer beantwoorden. Ze kan het nog flink zwaar krijgen met alle vragen en kritiek uit de Kamer. Maar ze zal zich door het debat van dinsdagavond ook gesteund voelen. SGP, CU en CDA zien verbeteringen ten aanzien van de voorganger, de Wet werken naar Vermogen. Maar op de vraag van VVD-Kamerlid Sjoerd Pottters of het CDA niet meteen steun aan het voorstel kon geven, antwoordde Kamerlid Heerma toch nog wat terughoudend door te zeggen dat hij het ‘nog even spannend’ wil houden.
Nu verdedigt deze dame een wet met vrijwel exact dezelfde inhoud. De termen hypocriet, plucheplakster, draaikont e.d. schieten te kort om het opportunisme van deze staatssecretaris te duiden. Totaal ongeloofwaardig, dat is zij echter absoluut.