Kabinet (nog) niet met billen bloot na arbitrage jeugdzorg
Het kabinet heeft nog geen besluit genomen over het toekennen van 1,9 miljard euro extra voor de jeugdzorg voor 2022, zoals de arbitragecommissie gelast. De VNG spreekt van een doorbraak.
Het kabinet heeft nog geen toezegging gedaan over de 1,9 miljard euro extra voor de jeugdzorg voor 2022. Het oordeel van de arbitragecommissie is zonder enige inhoudelijke reactie met een neutrale brief vrijdagavond naar de Kamer gestuurd. Als het kabinet het oordeel van de arbitragecommissie in zijn geheel overneemt, is de VNG tevreden. Ook al moet zij zelf een flinke concessie doen.
Niet shoppen
‘Ik ga er vanuit dat de regering een voorstel aan de Tweede Kamer gaat doen dat in lijn is met het oordeel van de arbitragecommissie’, stelt VNG-directeur Leonard Geluk. ‘Het kabinet moet er niet in gaan shoppen.’ De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) spreekt over een ‘doorbraak’. ‘Deze commissie met gezag heeft geoordeeld dat het rijk gemeenten al die jaren onvoldoende middelen heeft gegeven om de Jeugdwet uit te voeren. Dat is een erkenning van hetgeen we al jaren zeggen en zeer waardevol voor ons’, aldus Geluk.
Normalisering verhoudingen
Als het kabinet inderdaad de komende jaren met de extra miljarden over de brug komt, en daar gaat de VNG vanuit, effent dat de weg voor normalisering van de slechte verhoudingen tussen rijk en gemeenten, vervolgt Geluk. En daarmee om gezamenlijk te werken aan de ontwikkelagenda, waarin rijk en gemeenten voor 1 januari 2022 afspraken moeten maken over maatregelen om het stelsel te verbeteren en besparingen door te voeren.
Geen toezegging
De VNG had gehoopt dat er vrijdag na de ministerraad al witte rook zou komen voor in ieder geval de 1,9 miljard voor 2022 (dat is inclusief de eerder toegezegde 300 miljoen euro). Er is vrijdag geen concrete toezegging gedaan, zo laat een woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris Blokhuis (VWS) weten. Blokhuis schrijft in zijn Kamerbrief dat het oordeel van de arbitragecommissie ‘zwaarwegend’ is en als inbreng dient voor de kabinetsformatie. ‘Een volgend kabinet kan vervolgens integraal besluiten over de inrichting van het jeugdstelsel en het bijbehorende structurele budget voor de uitvoering van de Jeugdwet.’ Mogelijk dat er woensdag meer duidelijkheid komt over in ieder geval het budget voor 2022. Dan is er een bestuurlijk overleg tussen rijk en VNG over het oordeel van de
arbitragecommissie.
Concessie
Wat de VNG betreft is het oordeel, van a tot z, bindend. ‘We nemen het hele oordeel van de commissie over’, aldus Geluk. Dat betekent ook dat de VNG op onderdelen concessies moet doen. De VNG is fel gekant tegen de verplichting tot regionale samenwerking bij een aantal jeugdzorgvormen. Daarvoor is een wet in voorbereiding. De VNG vindt dat het rijk daarmee te veel op de stoel van gemeenten gaat zitten en stelt dat gemeenten op basis van de zogeheten Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) hierover vrijwillige afspraken kunnen en moeten maken.
Aderlating
In de toepassing van die NvO ziet de arbitragecommissie te weinig voortgang. Zij vindt met het kabinet dat invoering van de wet Verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen nodig is. ‘We hebben ons altijd tegen regionalisering verzet. Nu wij het kabinet vragen om niet te shoppen in het oordeel van de arbitragecommissie, moeten wij dat ook niet doen. We trekken ons verzet tegen regionalisering in. We committeren ons aan het oordeel van de arbitragecommissie’, aldus Geluk, die van een ‘flinke concessie’ en ‘een aderlating’ spreekt. Ook de gewenste uniformering van de inkoop en administratie ‘vraagt veel van de VNG’.
Kritisch kijken
Geluk, als VNG-directeur maar ook als oud-wethouder jeugd, voelt zich persoonlijk gecommitteerd om tot een goede ontwikkelagenda te komen. Een palet aan mogelijkheden ligt er al, zoals inperking van de jeugdhulpplicht, invoering van een eigen bijdrage en beperking van de duur van trajecten. ‘We moeten kritisch kijken naar de zorg die we nu verlenen en of die allemaal noodzakelijk is. Als gemeenten gaan we ons uiterste best doen om de kosten te beperken.’ Dat moet wel samen met het rijk gebeuren. De randvoorwaarden die de Haagse politiek moet stellen zijn medebepalend voor het kunnen terugdringen van het beroep op jeugdzorg en daarmee de kosten.
Meer doen met minder geld’ is quatsch gebleken, ontsproten aan het koortsige brein van mannen met spreadsheets
M ‘Meer doen voor minder geld’: het stond er echt, op pagina 41 van het regeerakkoord van Mark Ruttes tweede kabinet. Het waren de tijden van volle vaart vooruit en van heilig geloof in de zegeningen van ‘activerend beleid’ en van ‘prikkels’, want dat was ‘júíst goed’ voor de zelfredzaamheid van mensen (zelfredzaamheid was een woord dat bestuurders toen zonder ironie uit mond lieten vallen, om de ene zin).
Net zoals het ‘júíst goed’ was voor gemeenten om een grote verzameling verantwoordelijkheden cadeau te krijgen van de Rijksoverheid – de zorg voor langdurig zieken en ouderen, de zorg voor kinderen in de knel, de zorg voor mensen die niet op eigen kracht aan werk kunnen komen – vergezeld van een klein beetje geld. Minder geld dat het Rijk tot dusver had uitgegeven aan diezelfde taken. En daar dan meer mee doen. Simsalabim, vraag niet hoe het kan.
Dat was geen bezuiniging, ook geen stiekeme, werd allerwegen bezworen, maar júíst een teken van vertrouwen in de toverkracht van gemeenten. Want dichtbij, want maatwerk, want juist goed.
En nu moet het kabinet 1,9 miljard euro overmaken naar gemeenten om de nood in de jeugdzorg te lenigen, zo oordeelde vrijdagmiddag een arbitragecommissie die was ingesteld om een wijs besluit te nemen in een hooglopende ruzie tussen het Rijk en gemeenten. Want ‘meer doen met minder geld’ is quatsch gebleken, ontsproten aan het koortsige brein van mannen met spreadsheets. Daarnaast, zegt de arbitragecommissie, moet er een gezamenlijke ‘ontwikkelagenda’ komen, met afspraken voor het verbeteren van de jeugdzorg.
De ruzie ging over geld en meer nog over principes: als het Rijk taken aan gemeenten oplegt, moet het Rijk ervoor zorgdragen dat een gemeente die taak ook fatsoenlijk kan uitvoeren. Opdat gemeenten niet hoeven te leuren met hulpbehoevende kinderen, of niet ‘vraag het aan uw netwerk of blijf anders lekker op de begane grond!’ hoeven te zeggen tegen een eenzame bejaarde die al jaren niemand heeft gesproken en thuis de trap niet meer op durft. Opdat ze geen zwembaden, bibliotheken of kinderboerderijen hoeven te sluiten, gewoon omdat het uit de lengte of uit de breedte moet komen.
Afgelopen zondag was Jan van Zanen, burgemeester van Den Haag en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Gemeenten alvast naar Buitenhof afgereisd om vooruitlopend op de uitspraak van de arbitragecommissie te laten horen dat het de gemeenten ernst is. Hij repte van gemeenten die ‘omvallen’, dreigde dat zijn leden op deze manier niet kunnen meehelpen met het bouwen van huizen en met allerhande klimaatmaatregelen. Van Zanen gooide het begrip ‘macht en tegenmacht’ er nog in, het nieuwe duizenddingendoekje in Den Haag.
Dat je bij het opdragen van nieuwe taken ook genoeg geld moet meegeven, klinkt logisch in een land waar het geld voor de ondersteuning van goocheme mondkapjesondernemers tegen de plinten klotst, maar dat is het niet. Net zoals het niet logisch is dat een overheid zich uit zichzelf aan haar eigen normen voor de uitstoot van broeikasgassen houdt. Net zoals het niet logisch is dat een overheid zichzelf spontaan corrigeert wanneer ze erachter komt dat ze burgers heeft laten vermorzelen door Belastingdienst.
Het staat dan ook nog niet vast of het kabinet zich het oordeel van de arbitragecommissie zal aantrekken. Demissionair staatssecretaris Blokhuis van de ChristenUnie, verantwoordelijk voor de jeugdzorg, noemde het ‘een zwaarwegend advies’, maar ‘geen dictaat’. Het blijft verbazingwekkend hoe dit kabinet omgaat met uitspraken en waarschuwingen van ombudsmannen, rechters en arbitragecommissies. Nog een actiepuntje erbij voor de mensen die de ‘nieuwe bestuurscultuur’ gaan vormgeven.
Bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/meer-do …
Kan ook hier worden doorgepakt met een parlementaire enquête?