Advertentie
sociaal / Nieuws

Wethouders: Jeugd-GGZ bij gemeenten beter af

De wethouders reageren daarmee op berichten vanuit de GGZ-sector om de transitie niet door te laten gaan.

27 juni 2013

‘Jeugd en medewerkers in de Jeugd-GGZ zijn bij gemeenten in goede handen!’ Die boodschap geven de wethouders van 26 gemeenten mee aan staatssecretaris Van Rijn bij het Kamerdebat vandaag over de transitie Jeugdzorg. De wethouders reageren daarmee op berichten vanuit de GGZ-sector om de transitie niet door te laten gaan.

Onverantwoord experiment
Binnen de Jeugd-GGZ is veel verzet tegen de decentralisatie. Gedacht wordt dat de kwaliteit van de diagnostiek en de behandeling van kinderen en jeugdigen met een psychische aandoening achteruit zullen gaan en tegelijkertijd de kosten van de zorg zullen stijgen. De decentralisatie zou zo een onverantwoord experiment zijn. Een petitie hierover is inmiddels ruim 24 duizend keer getekend.

Normalisering
De 26 wethouders zien drie belangrijke redenen om de decentralisatie wel door te laten gaan, schrijven ze in een brief aan Van Rijn. Zo zou er een ‘normaliseringslag’ nodig zijn die in het huidige systeem niet te realiseren is terwijl gemeenten hier wel voor kunnen zorgen. Zo leidt het huidige keurslijf van diagnose-behandel-combinaties ertoe dat te veel kinderen hun diagnose wórden, aldus de wethouders: ‘Ik ben autist, vandaar’. Te veel kinderen zouden daardoor de bij hun diagnose behorende behandeling krijgen, ook als dit niet de sleutel tot succes is.

Kosten
Als Jeugd-GGZ onder gemeenten valt, kan er preventiever en integraler worden gewerkt doordat GGZ-expertise eerder ingezet kan worden. ‘Gemeenten zijn in een betere positie om dit waar te maken dan zorgverzekeraars, omdat wij in de bekostiging niet gebonden zijn aan een individuele grondslag en sturing hebben op meer dan medische zorg alleen’, schrijven de wethouders. Een andere reden om de overgang naar gemeenten door te zetten, is geld. De kosten  in de jeugd-GGZ stijgen het snelst, volgens de wethouders mede door de uitdijende diagnoses in de sector. Die groei moet gestopt worden. Gemeenten zien kansen om de bezuinigingen te realiseren zonder dat het pakket van geleverde zorg kleiner zal worden.

Vreemd 

De gemeenten zeggen het vreemd te vinden dat jongeren slechter af zouden zijn in het publieke domein dan bij commerciële zorgverzekeraars. Ze benadrukken dat ze niet zelf kinderen zullen gaan helpen of behandelen, maar de benodigde zorg zullen inkopen. ‘We zijn met de zorgverzekeraars in gesprek over een zorgvuldige transitie, en we maken afspraken over de aansluiting op de volwassen-GGZ en de gezondheidszorg. ‘

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Koos Dirkse / directeur
Denk dat het instrument dat kinderpsychiater Michiel Noordzij heeft ontwikkeld - het Functionerings-Profiel - hieraan een grote bijdrage zal leveren, zowel in diagnose, behandeling en kostenbesparing: http://www.smartpro.info/Michiel.pdf

yvonne morselt / toezichthouder
ik vraag me af of de wethouders ook zoveel inzicht hebben in de zorg voor volwassen kanker- of nierpatiënten en de volstrekte overbodigheid van diagnoses en behandelingen door specialisten in ziekenhuizen, als zij die nu pretenderen te hebben van de zorg voor kinderen en jongeren door specialisten in instellingen voor geestelijke gezondheidszorg. En als dat zo is: hoe komen ze dan toch aan die wijsheid?
Kritikus / Geen Hagenees
Prima zaak die decentralisatie van de Jeugd GGZ. Dat betekent dat de werkers in die sector zich eindelijk een keer moeten verantwoorden voor hun doen en laten. Ze raken een deel van hun vrijheid kwijt, logisch dat ze hierop tegen zijn. Maar het gaat wel om enorm veel gemeenschapsgeld, en de belastingbetalers hebben er recht op dat de besteding zorgvuldig wordt verantwoord.



Yvonne en Janus hebben er dus overduidelijk niets van begrepen.
Marchand
In principe is het ontmedicaliseren een goed streven. Wel zit er momenteel een gevaar in het feit dat gemeenten zichzelf wat overschreeuwen met 'we gaan het zelf doen'. Soms zelfs neigend tot het inderdaad denken het zelf te kunnen. Daarvoor worden uit personele overwegingen boventallige ambtenaren als WMO-consulent, beoordelaar, pragmatische deskundige, et cetera ingezet, zo vanachter de teken- en beleidstafel. Dat is wel wat zorgelijk en daar past iets meer bescheidenheid en besef van afbreukrisisco en ongelukken.
faber
Veel wethouders hebben zich laten influisteren door zelfbenoemde deskundigen dat het merendeel van de cliënten in jeigdzorg daar zit omdat een professional, handelend uit eigen- of instellingsbelang, de diagnose 'ziek' heeft gesteld. Ze zijn niet ziek, maar zijn als zodanig gelabeld, gaan zich er naar gedragen en zijn vervolgens ziek. Ze zijn de diagnose. In die visie bestaat autisme niet en bestaat hulp aan een autist er uit dat je begint met te zeggen dat je geen autist bent. We schaffen de diagnose af en dus is iedereen gezond. Dat is volgens mij het experiment waar de professionals is de jeugdzorg oprecht bang voor zijn.
Kritikus / Geen Hagenees
Professionals in de jeugdzorg maken zich nu zelf zorgen over hun toekomst. En dat is wel terecht.

Zolang een hogere overheid verantwoordelijk is, kunnen zij ongehinderd hun gang gaan. Maar zit de verantwoordelijkheid bij gemeenten, ja dan kunnen al die experts wel eens lelijk door de mand gaan vallen. Want op gemeentelijk niveau ( de allergrootste steden daargelaten ) weet men heel goed of die zorg echt wel nodig is. Daar zal toch meer het belang van het kind/gezin vooropstaan, en niet dat van de hulpinstantie.



Ik voorspel dat gemeenten fors kunnen besparen op de JZ, wellicht tot wel 50 % !
O. ten Hove
Bedoelen de wethouders zichzelf met de opmerking 'ik ben autist. Vandaar'... waar halen deze wethouders de arrogantie vandaan dat zij als leek kunnen beslissen dat het bij hen in goede handen is. Natuurlijk, zij verwijten de autist dat hij zich achter de diagnose stelt. Maar zij verschuilen zich achter hun zogenoemde deskundigheid.



Zoek maar een op de webpagina;s van de betrokken gemeenten en op wikipedia de achtergrond van de de wethouders. Zo is Kool van Den Haag bijvoorbeeld LTS'er en zo'n iemand heeft verstand van zaken. En zo kan ik wel doorgaan. Het zijn dezelfde soort dilettanten als Rutte en Samson die niets van economie snappen en beleid uit de crisis van de vorige toepassen die ook toen de crisis verhevigden...
Advertentie