Advertentie
sociaal / Nieuws

'Ik tel nooit de uren'

Vorig jaar werd Thomas Dohmen (36) de nieuwe directeur van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht (UM). Hij zet zich in voor experimenteel onderzoek en wil zoveel mogelijk data koppelen. Hij werd tevens benoemd tot hoogleraar Onderwijs en Arbeidsmarkt aan de Universiteit Maastricht.

05 december 2008

Waarom bent u geschikt voor deze functie?
Ik wil als arbeidseconoom nieuwe creatieve manieren van onderzoek ontwikkelen. Ook word ik gedreven door een duidelijke onderzoeksvraag. Binnen de universiteit krijg ik de ruimte om met gemotiveerde wetenschappers antwoorden te vinden.

 

Wat is die onderzoeksvraag?
Hoe kunnen we mensen ondersteunen om hun cognitieve en emotionele vaardigheiden te ontwikkelen en optimaal gebruik te maken van hun capaciteiten? Voor de economische ontwikkeling van veel Europese landen is menselijk kapitaal het allerbelangrijkst. Dat geldt ook voor Nederland, dat op aardgas na, weinig natuurlijke hulpbronnen heeft. In dat menselijk kapitaal moeten we investeren. De ontwikkeling van sociale vaardigheiden speelt daarbij een belangrijke rol.

 

Waarom is die sociale kant belangrijk?
Sociaal kapitaal is een wezenlijk onderdeel van menselijk kapitaal. Het vertrouwen tussen een werkgever en werknemer is belangrijk om als bedrijf mensen aan je te kunnen binden. De zelfzuchtige homo economicus uit de klassieke economie is te beperkt om gedrag te verklaren. Daarom groeit nu het besef dat sociale interactie en de rol van de sociale omgeving meer aandacht moeten krijgen.

 

Hoe bevalt het leidinggeven?
Er is vertrouwen in het team, ruimte voor nieuwe ideeën en er wordt meer samengewerkt. Ik denk dat het wel gelukt is. Ik heb veel onderzoekers geholpen met het starten van hun onderzoek en ze gemotiveerd voor het hoogste te gaan.

 

Wat doet het ROA voor onderzoek?
We doen hier veel contractonderzoeken, bijvoorbeeld naar studiekeuzes en zijn net gestart, samen met het CBS, met een onderzoek naar vroegtijdige schoolverlaters. Waarom vallen ze uit? We maken ook arbeidsmarktprognoses en zijn betrokken bij een grootschalig onderzoek in 25 landen naar vaardigheden van de beroepsbevolking. Mijn overkoepelende doel is om de verschillende onderzoeksdata aan elkaar te koppelen waardoor de levensloop van mensen al vanaf jonge leeftijd in kaart kan worden gebracht. Dat is de rode draad die door alle onderzoeken heen moet lopen. Op die manier kun je ontdekken welke factoren van invloed zijn op de ontwikkeling van mensen en hun keuzes.

 

Kunt u een voorbeeld geven?
Stel dat je ontdekt dat kinderen in kansarme gezinnen weinig lezen, omdat er thuis geen boeken zijn, dan kun je dat leesgedrag op een andere manier stimuleren. Ik vind het belangrijk dat overheidsbeleid niet berust op speculaties, maar op onderbouwde bewijzen.

 

Hoe reageert de politiek daarop?
Het ministerie van OC&W staat gelukkig steeds meer open voor het uitzetten van beleid dat op onderzoek is gebaseerd en bouwt ter controle ook evaluaties in. In het verleden was dat niet altijd zo. Brede scholen zijn bijvoorbeeld opgezet zonder dat ooit gemeten is wat de effecten daarvan zijn. Is er nog leven buiten de universiteit? Het is wel druk, maar ik ben nog jong. Ik tel nooit de uren, maar dat komt omdat ik dit werk ook als mijn hobby beschouw. Als ik nieuwe resultaten kan ontdekken, ga ik ook door in de avonden en weekenden. Ik vind het een uitdaging om verbanden te kunnen leggen tussen de vroege ontwikkeling bij een kind en de arbeidsmarkt. We hebben een groot deel van de Nederlandse populatie als data ter beschikking en dat is uniek in Europa. katja kreukels

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie